АРТБУК ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ ЛОКАЛЬНОЇ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ (НА ПРИКЛАДІ ПРОЄКТУ «ПРОСКУРІВ. ДНІ І НОЧІ»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.2Ключові слова:
артбук, культурна спадщина, локальна ідентичність, візуальна комунікація, графічний дизайн, Проскурів, урбаністика, візуально-наративний простірАнотація
У статті досліджено артбук як інноваційний інструмент збереження, популяризації та актуалізації локальної культурної спадщини в умовах сучасної візуально-комунікативної практики. На основі аналізу авторського артбуку «Проскурів. Дні і ночі» розглянуто концептуальні, композиційні та стилістичні дизайнерські рішення, що синтезують графічний дизайн, візуальне мистецтво, урбаністичний та краєзнавчий наратив. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході, який поєднує культурологічний, мистецтвознавчий, дизайнерський, історико-краєзнавчий і комунікативно-наративний аналіз. Дослідження підтверджує подвійну природу артбуку як естетичного об’єкту та джерела знань. Визначено, що сильний візуальний ряд артбуків, на відміну від історичних довідок чи путівників, допомагає створити «живий» образ міста, а не просто набір фактів. Виявлено, що артбук створює багатошаровий візуально-тактильний простір, де поєднуються архівні документи, фотографії, особисті історії, колажі, карти та спеціально розроблені ілюстрації, що формує емоційно насичений досвід взаємодії читача з локальною пам’яттю. Обґрунтовано, що артбук виступає ефективним культурним медіатором, здатним трансформувати локальний історико-культурний контент у актуальний артпродукт, який не лише зберігає та осмислює минуле, а й стимулює формування нових наративів міської ідентичності. Акцент зроблено на здатності артбуку доносити зміст через синтез образу й тексту, створюючи емоційно насичений, інформативний та доступний простір взаємодії з культурною пам’яттю. Дане дослідження також розкриває можливості артбуку як інтегративній формі мистецтва сприяти глибокому зануренню читача в історичний та культурний контекст, перетворюючи його на активного учасника процесу осмислення мистецької спадщини. Встановлено, що артбуки виступають передовсім не як інформаційні видання, а як цінні колекційні артефакти, мистецькі твори, арт-об’єкти, здатні ефективно репрезентувати тему, якій присвячені, виконуючи роль престижного дарунку. Завдяки своїй художній складовій, подібні артбуки розширюють цільову аудиторію, залучаючи широке коло споживачів, особливо молодь, включаючи туристів, митців, дизайнерів та колекціорнерів, поціновувачів нестандартних видань, що підвищує їхній популяризаційний потенціал. В статті проаналізовано етапи формування концепції авторського варіанту артбуку «Проскурів. Дні і ночі», процесу добору документальних матеріалів, стилістичних рішень, візуалізації історичних пластів міської історії. Акцентовано на важливості подальших досліджень та створення подібних міждисциплінарних проєктів для інших локальних контекстів як засобу активізації культурної пам’яті та залучення широкої аудиторії.
Посилання
Величко Н. В. Тенденції розвитку засобів візуальної комунікації в контексті дизайну книги. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2020. № 3. С. 5–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2020_3_3.
Олійник В. Художньо-комунікативні трансформації книги на тлі еволюції візуальної парадигми в українському дизайні. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну = Demiurge: ideas, technologies, perspectives of design: наук. журн. / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Т. 6. № 1. Київ. 2023. С. 70–86. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279062
Nuhoğlu Kibar, P. Infographic creation as an essential skill for highly visual Gen Alpha. Journal of Visual Literacy, 2024. № 43(2), Р. 67–72. https://doi.org/10.1080/1051144X.2024.2350847
Українське покоління Z: цінності та орієнтири. Результати загальнонаціонального опитування. 2017. Київ. 140 с. URL: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf
Falk, John H., Lynn D. Dierking. The Museum Experience Revisited. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2016. 416 p.
Mobile Technology and Generation Z in the English Language Classroom – A Preliminary Study. Polakova, Petra; Klimova, Blanka. Education Sciences; Sep. 2019. Basel Vol. 9, Iss. 3. DOI:10.3390/educsci9030203
John Palfrey and Urs Gasser, Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives, Basic Books, 2008, 400 р.
Alruthaya A., Nguyen T. T., Lokuge S. The application of digital technology and the learning characteristics of Generation Z in higher education // arXiv preprint arXiv:2111.05991. 2021.
Jenkins, H. Confronting the challenges of participatory culture: Media education of the 21st century. Chicago, IL: The MacAuthur Foundation. 2006
Приставка В. До питання диференціювання зінів та артбуків. Актуальнi питання гуманiтарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 75, том 2, 2024. С. 97–106.
Михайлова, Р., Гайдук, М.. Артбук як різновид сучасних нішевих видань. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми сучасного дизайну». Т. 2. Київ: КНУТД. 2024. С. 304-307
Здор О. Г. Рукописна книга художника. Шрифт як засіб творення образу книги. Українська писемність та мова в манускриптах і друкарстві. Київ. 2022. С. 205–215.
Копецька О. Ю. Артбук як різновид нішевих видань. Наукові записки Інституту журналістики. 2014. Вип. 55. С. 66–69.
Кавун, А. І. Артбук як оригінальний вид проектування та виготовлення книжкової продукції. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2021» : ХХІІІ Всеукраїнська наукова конференція молодих учених. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького. 2021. С. 676–677.
Бідун А. В. Артбук у теоретичному вимірі й у системі практик редактора. Scientific notes of the Institute of journalism. 2019. Т. 1. С. 78–94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2019_1_10.
Мельничина, Ю. SKVOT MAG. Артбуки та з чим їх можна сплутати. Чому артбук це не ілюстрована книга і не зін, а «книга художника». 2023. URL: https://skvot.io/uk/blog/artbooks-and-how-to-
Головко, І. М., Правдівцева, І. В. ARTBOOK як документознавча одиниця та інноваційний книжковий продукт: інформаційно-методичний збірник. Київ: Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти. 2021. 45 с.
Мільчевич С. І., Жук Н. Б. Комерційний артбук: виокремлення терміну та стилістичні особливості продукту. Young Scientist. 2020. № 4, С. 533–538.
Milne J. Artists’ Books as Resistant Transmitters. Arts. 2019. 8(4). 129. https://doi.org/10.3390/arts8040129
Nash R., Clough G., Beel A., Haslam S., Knight A., Parmar A., Shon K. H., Young I. Artists’ books as a qualitative research methodology in multidisciplinary contexts. Visual Communication, 2024. 0(0). https://doi.org/10.1177/14703572231209480
Апостол (книга) URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Апостол_%28книга%29#g
Ізборники Святослава. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Ізборники_Святослава
Пересопницьке Євангеліє. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Пересопницьке_Євангеліє
Патерик Печерський 1661 року (до 360-ліття першого друкованого видання церковнослов’янською мовою). URL: https://kplavra.kyiv.ua/ua/2-lypnya-dukhovna-kultura-pateryk-pecherskyy-ukr
Barthes R. Rhetoric of the Image. In: Communications. vol. 4, № 4. 1964. Р. 40–51. https://doi.org/10.3406/comm.1964.1027
Mitchell W.J.Thomas. Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago, 1994. 446 p.
Mateusz Urbanowicz. Illustration Series. Bigger, thematic illustration projects. URL: https://mateuszurbanowicz.com/series/
Заграва. Сергій Майдуков. URL: https://istpublishing.org/zagrava-sergij-majdukov
KYIV BY SERGIY MAIDUKOV. URL: https://istpublishing.org/kyiv-sergiy-maidukov
Оксана Хмельовська. У наступні проекти я планую додати більше натурального і живого. 23.12.1009. URL: https://archive.chytomo.com/interview/u-nastupni-proekty-ya-planuyu-dodaty-bilshe-naturalnoho-i-zhyvoho
Yuliya Tabenska. Подорожній архів Марко Поло. URL: https://www.behance.net/gallery/31846583/podorozhnj-arhv-marko-polo#
Максим Розенфельд. Книга Фасади. Харків / Facades. Kharkiv. Харків : АССА, 2025. 208 с. URL: https://www.yakaboo.ua/fasadi-harkiv-facades-kharkiv.html
Відкритий творчий конкурс з визначення розробника бренду і брендбуку для міста Хмельницького. URL: https://brand.khm.gov.ua/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.