ILLUSTRATIONS FOR TARAS SHEVCHENKO'S “KOBZAR” WORKS BY ARTIST AMVROSYI ZHDAKHA
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.17Keywords:
fine arts, graphics, painting, plot, composition, iconography, stylistics, artistic features, handwriting, works, artistic cultureAbstract
The purpose of the article is to determine the conceptual, compositional, artistic-figurative, and stylistic features of thirty-nine illustrations by the extraordinary Ukrainian artist Amvrosyj Zhdakha to the collection of literary works by Taras Shevchenko from the collection called “Kobzar”, which since the post-war 1940s have been kept in the collection of the State Scientific Architectural and Construction Library named after V. G. Zabolotnyj in Kyiv, and since the end of the 20th century in the private collection of T. Maksym’yuk (Odessa). The main idea of the study is based on the exclusivity of the work of the specified artist in the specified field. After all, Amvrosyj Zhdakha was the first to try to illustrate the most significant work of Taras Shevchenko comprehensively and dedicated it to the embodiment of 1894–1901, and later returned to Shevchenko’s work from 1917 and worked on it at least until1921. Amvrosyj Zhdakha illustrated "Drowned", "The Cause", "Ivan Pidkovа", "The Monk". The methodology of the work is based on a combination of principles, approaches and methods. Thus, it is based on the principles of scientific reliability and comprehensiveness, as well as on art historical, cultural, historical approaches; axiological, ontological, hermeneutic, prosopographic, historical-chronological, comparative, cultural-creative, socio-cultural, iconographic, formal-stylistic and art historical analysis methods. Among the key tasks of the study is to investigate the legacy of Amvrosyj Zhdakha in illustrating the works of the poetic collection "Kobzar" by Taras Shevchenko according to materials available in both state and private collections of Ukraine; to characterize the artistic, figurative, plot, compositional, iconographic features of the artist's handwriting compared to the works of K. Trutovskyj, I. Repin, I. Yizhakevich, O. Slastyon, V. Krychevskyj; to carry out an art historical analysis of the various works of A. Zhdakha, published in the 2019 edition by Volodymyr Nedyak in the Emma publishing house (the best book of Ukraine in 2019).
References
Александренко І. «Шевченківська» тема у творчості А. Ждахи (за матеріалами виставки Миколаївського обласного краєзнавчого музею «Образотворча Шевченкіана Миколаївщини»). Вісник Одеського історико-краєзнавчого музею. Вип. 8. URL: https://history.odessa.ua/publication8/stat04.htm (дата звернення: 28.05.2025).
Архів Державного музею Тараса Шевченка в Києві.
Архів з ескізами А. Ждахи в збірці Державної наукової архітектурно-будівельної бібліотеки ім. М. Заболотного в м. Києві.
Відомчий архів Державної наукової архітектурно-будівельної бібліотеки ім. М. Заболотного в м. Києві.
Дмитрієнко М. Ф. Ждаха Амвросій Андрійович. Енциклопедія історії України: у 10 т. / ред. рада: В. М. Литвин, В. А. Смолій та ін. Київ: Наук. думка, 2005. Т. 3. С. 143–144: автопортр., іл.
Ждаха Амвросій Андрійович. ОУНБ ім. Д. І. Чижевського. 29.12.2022. URL: wiki.library.kr.ua/index.php? (дата звернення: 21.06.2025).
Жуліцька О. В. Тарас Григорович Шевченко в літописі мистецького життя Одеси ХІХ–ХХІ століть. Частина І. Вісник Одеського художнього музею. [Без року]. №1. С. 57–68.
Кармазин-Каковський В. Амвросій Ждаха – мистець історичного малярства (1885–1927). Нотатки з мистецтва. Філадельфія: ОМУ, 1978. № 18. С. 27–32.
Крикун Г. Ф. Ждаха Амвросій Андрійович: [біогр. довідка]. Енциклопедія Сучасної України. Київ, 2009. Т. 9: Е–Ж. С. 473. URL: https://esu.com.ua/article-18950 (дата звернення: 20.07.2025).
Козирод І. Неопубліковані ілюстрації до «Кобзаря». Образотворче мистецтво. 1996. № 2. С. 36–40 : іл.
Мироненко Дмитро. Шевченкіана у художній спадщині Амвросія Ждахи. Будівництво України: наук.-виробн. журн. / Мінрегіон України, ВАТ «КиївЗНДІЕП», УкрНДІ «Діпромісто», ДП «Укрархбудінформ», АБУ, Творча наук.-техн. спілка будівельників України. Київ, 1993. С. 46–47 : іл.
Мироненко Дмитро. Шевченкіана у художній спадщині Амвросія Ждахи. Будівництво України: наук.-виробн. журн. 2014. № 2. С. 46–47: іл. (Про образотворчі видання з фонду Державної наукової архітектурно-будівельної бібліотеки ім. В. Г. Заболотного, що відображають творчість українського художника А. А. Ждахи (справжнє прізвище Смаглій), який першим розпочав роботу над комплексним оформленням «Кобзаря» Т. Шевченка (Україна)).
Топ 15 рідкісних видань Кобзаря Тараса Шевченка в колекції Музею книги та друкарства м. Острога. 12.03.2025. URl: https://ostrohcastle.com.ua/top-15-ridkisnyh-vydan-kobzarya-tarasa- shevchenka-v-kolektsiyi-muzeyu-knygy-ta-drukarstva-m-ostroga/ (дата звернення: 28.05.2025 р.).
Український артист-маляр Амвросій Ждаха: Каталог виставки (Державний музей Т. Г. Шевченка в Києві) / вступ. стаття Володимира Яцюка. Очаків, 1996. С. 5.
Циганенко Л. Ф. Амвросій Ждаха – забутий графік творів Тараса Шевченка. Філологічні діалоги: збірник наукових праць. Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2015. Вип. 3. С. 229–233.
Шевельов С. Амвросій Ждаха – ілюстратор «Кобзаря». Чорноморські новини. 1992. 14 квітня. С. 3.
Шевченкіана в художній спадщині Амвросія Ждахи / ДНАББ ім. В. Г. Заболотного (віртуальна виставка). URL: http://www.dnabb.org/modules.php?name=Pages&go=page&pid=344 (дата звернення: 28.05.2025).
Шевченко Т. Г. Кобзар / переднє слово, упорядкування, укладання ілюстрацій, коментарі, тлумач слів А. В. Недяк. Київ: ЕММА, 2019. 580 с.; іл. худож. А. Ждахи. 490 іл.