GLASS AND GEMSTONE JEWELRY MADE IN UKRAINE IN THE 1950s–1960s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.19

Keywords:

jewelry, glass, art metal, crystal, porcelain, gems, jewelry art, enamel, tradition, fashion, Ukraine, 20th century

Abstract

The purpose of the article is to investigate transformations in the art metal industry of Ukraine and the activities of domestic jewelers specializing in the manufacture of jewelry during the 1950s and 1960s. The specifics of organizational and creative processes in the specified area are considered. The formation of a network of private workshops, individual milestones of jewelers-repairers, including those led by Rempobuttechnika and Remtochmechanika, are outlined. The connection of individual centers of artistic metal with the leading schools of Vyzhnytsia and Kosov, Lviv and Kyiv is visualized. The main idea of the research is related to the new assortment of productions and individual masters of the 1950s and 1960s. The research toolkit consists of the principle of authenticity, art history, design and management approaches, ontological, axiological, hermeneutic, sociocultural, cross-cultural, historical-genetic, historical-chronological, historical-comparative (comparative) and method art analysis. Among the main tasks of the research, it should be highlighted – the visualization of the names of specific artists who worked with jewelry in the specified period, the characteristics of the range of workshops and enterprises of Ukraine in the field of the 1950s – 1960s. In addition, the problem of studying the techniques of making products of the specified time period is emphasized, the peculiarities of the use of jewelrymaking stones and inserts made of glass and enamels are emphasized, and the ways of supplying the latter, including from abroad, are analyzed. Insufficient attention in domestic art studies to the sources of inspiration for individual products related to the influences of the jewelry art of the Caucasus (Georgia, Armenia) and the Baltic countries (Lithuania, Latvia, Estonia) was noted. An assortment of native enterprises, where jewelers were employed in the 1950s and 1960s, as well as the products of artists who worked semi-legally or illegally (about thirty people in total) were revealed.

References

Архів УКООПХУДОЖНИК. Ф. 488. Оп. 1. Спр. 9. С. 357.

Боньковська С. Художній метал. Етногенез та етнічна історія населення Українських Карпат: [у 4 т]. Т. 2: Етнологія та мистецтвознавство. Львів, 2006. С. 751.

Гаркус О. До історії розвитку художнього металу на Гуцульщині в другій половині ХХ – на початку ХХІ століття. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки: мистецькі обрії 2012 / Ін-т проблем сучас. мистецтва НАМ України. Київ, 2012. Вип. 4 (14/15). С. 283–285.

Музей бурштину [єдиний в Україні, відкрився в Рівному 2010 р.]. URL: https://rkm.event.net.ua (дата звернення 11.11.2024).

Роготченко О. Ювелірне мистецтво України: радянський період. Сучасне мистецтво: [наук. зб.] / Ін-т проблем сучас. мистецтва НАМ України. Київ, 2013. Вип. 9. С. 117–127.

Сучасний ювелірний ринок України: [інтерв’ю з В. М. Абрамовим]. 24 карати: мода, стиль, коштовності. 1999. № 2. С. 32–35.

Школьна О., Ковальчук О. Баламути – традиційні українські ювелірні прикраси ХІХ – початку ХХІ століть. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 2023. Том 6, №2. С. 353–365. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292162

Школьна О. Сатинові та карнавальні намиста як сучасні вінтажні прикраси. Етнокультурні традиції в образотворчому мистецтві та дизайні України: зб. мат-лів Всеукр. наук.-практ. конф. / ред.рада А. А. Руденченко, В. І. Зайцева, О. В. Ковальчук та ін. Київ, 2024. С. 64–70.

Шмагало Р. Т. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ – середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів: Укр. технології, 2005. 528 с. : іл.

Shkolna O., Kapitan L. Ancient Ukrainian Jewelry “Yahnusky” as Memorials of the 17th – the beginning of the 21st Centuries. East European Historical Bulletin. 2023. 29, р. 35–55. doi: 10.24919/2519-058X.29.292944

Published

2025-03-31

How to Cite

Rohotchenko О. О. (2025). GLASS AND GEMSTONE JEWELRY MADE IN UKRAINE IN THE 1950s–1960s. Ukrainian Art Discourse, (1), 178–184. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.19

Issue

Section

Статті