ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ АНАЛІЗУ ВІЗУАЛЬНОЇ МОВИ ВОЄННОГО ПЛАКАТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.15

Ключові слова:

плакат, дослідницька модель, візуальна комунікація, теоретико-методологічні засади, війна, пропаганда, дизайн

Анотація

У статті розглянуто теоретико-методологічні засади аналізу візуальної мови воєнного плаката як форми візуальної комунікації, що функціонує в умовах надзвичайної соціально-політичної напруги. Розкрито роль воєнного плаката як інструменту візуального впливу, мобілізації та формування колективних уявлень про ідентичність, цінності та антагонізми часу, що забезпечує ефективність його комунікативного впливу. Стаття має теоретичний характер і спрямована на узагальнення та систематизацію наукових підходів до аналізу візуальної мови воєнного плаката як феномена візуальної комунікації. Теоретичні засади дослідження визначають основоположні наукові концепції, які забезпечують розуміння сутності об’єкта дослідження – візуальної мови воєнного плаката. Теоретичне підґрунтя аналізу становлять наукові концепції семіотики, теорії візуальної комунікації, культурологічні інтерпретації візуальних знакових систем, а також теорії пропаганди. Метою статті є окреслення наукових підходів до інтерпретації візуальної мови воєнного плаката, визначення інструментарію її аналізу та систематизація методів, що дозволяють досліджувати цілісну структуру візуального повідомлення у його соціокультурному контексті. Визначення ефективних методів аналізу а також формування дослідницької моделі аналізу плакатів сприяють об’єктивному осмисленню образотворчих рішень, типографіки, кольорової та композиційної систем як знакових конструкцій. Особливу увагу приділено поєднанню семіотичного, візуально-структурного, іконографічного аналізу як міждисциплінарному комплексу, здатному відобразити як естетичний, так і пропагандистський потенціал плакату. Дослідження дозволило глибше зрозуміти механізми формування дієвих комунікативних візуальних образів у плакатному дизайні, їхнє культурне кодування та функціонування у контексті війни, ідентичності та суспільної пам’яті.

Посилання

Гладун О. Український плакат: етапи розвитку візуально-пластичної мови. Сучасне мистецтво. 2018. № 14. С. 115–122.

Гладун О. Візуальна мова графічного дизайну як комунікативна знакова система. Вісник ХДАДМ. 2012. № 15. С. 11–14.

Квітка, О. Морфологія і функція графічних знаків в дизайні візуальних комунікацій : автореф. дис. … канд.мист.: 17.00.07, Харків, 2014. 20 с.

Косів В. Українська ідентичність у графічному дизайні: монографія. Київ : Родовід, 2019. 240 с.

Легасова Л. Світові війни мовою плаката. Вісник Книжкової палати. 2009. № 9. С. 49–50.

Маєвський О. Політичний плакат і карикатура як засоби ідеологічної боротьби в Україні 1939–1945 рр. : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Інститут історії України НАН України. Київ, 2016. 311 с.

Перга, Т., Шевчук, Т. Вплив воєнної пропаганди на британське суспільство під час Першої світової війни. Сторінки історії: збірник наукових праць. 2017. № 43. С. 59–66.

Рижова І. та ін. Роль соціокультурної візуальної комунікації у графічному дизайні та рекламі. Гуманітарні дослідження. 2023. № 1. С. 65–75.

Скляренко Н. Дизайн системи візуальних комунікацій: теоретичні основи та проєктні концепції сталого розвитку : дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.07. Київ, 2023. 605 с.

Удріс-Бородавко Н. Системний підхід до вивчення явища графічного дизайну. Український мистецтвознавчий дискурс. 2025. Вип. 1. С. 199–208.

Arnheim R. Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. Berkeley and Los Angeles : University of California Press, 1997. 520 p.

Armstrong H. Graphic Design Theory: Readings from the Field. San Francisco: Chronicle Books, 2009.

Baldwin J., Roberts L. Visual Communication: From Theory to Practice. Lausanne: AVA Academia, 2006.

Barthes R. Rhetoric of the Image. In Image, Music, Text (trans. Stephen Heath). London: Fontana Press, 1977.

Baudrillard J. Simulacra and Simulation (S. F. Glaser, Trans.). Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 1994.

Davis M., & Hunt J. Visual Communication Design: An Introduction to Design Concepts in Everyday Experience. London: Bloomsbury Publishing, 2017.

Eco U. A Theory of Semiotics. Bloomington; Indianapolis : Indiana University Press, 1976. 368 с.

Ellul J. Propaganda: The formation of men’s attitudes (K. Kellen & J. Lerner, Trans.). New York, NY: Vintage Books, 2021.

Frascara J. Communication Design: Principles, Methods and Practice. New York: Allworth Press, 2004.

Hall S. Encoding/decoding. In Hall, S., Hobson, D., Lowe, A., & Willis, P. (Eds.), Culture, Media, Language (pp. 128–138). London: Routledge, 1980.

Heller S. Design Literacy: Understanding Graphic Design. New York: Allworth Press, 2014.

Heller S. Iron Fists: Branding the 20th-Century Totalitarian State. Phaidon Press, 2004.

Kress G., van Leeuwen T. Reading Images: The Grammar of Visual Design (2nd ed.). London: Routledge, 2006.

Langenfelds R. Visual Design. Teame Publishing, 1997.

Lasswell H. D. The structure and function of communication in society. In L. Bryson (Ed.), The Communication of Ideas (pp. 37–51). New York: Harper & Brothers.

Mirzoeff N. An Introduction to Visual Culture (2nd ed.). London: Routledge, 2009.

Mitchell W. J. T. Picture theory: Essays on verbal and visual representation. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1994.

Noelle-Neumann E. The Spiral of Silence: Public Opinion – Our Social Skin. Chicago: University of Chicago Press, 1984.

Rose G. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials (2nd ed.). London: SAGE Publications, 2007.

Smith K. L., Moriarty S., Kenney K., Barbatsis G. Handbook of Visual Communication: Theory, Methods, and Media, Routledge, 2004. 624 р

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-10

Як цитувати

Струс, А. С. (2025). ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ АНАЛІЗУ ВІЗУАЛЬНОЇ МОВИ ВОЄННОГО ПЛАКАТУ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 139–148. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.15