THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR THE ANALYSIS OF THE VISUAL LANGUAGE OF WARTIME POSTERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.15

Keywords:

poster, research model, visual communication, theoretical and methodological framework, war, propaganda, design

Abstract

The article examines the theoretical and methodological foundations for analyzing the graphic language of wartime posters as a form of visual communication operating under conditions of extreme socio-political tension. It explores the role of the wartime poster as a tool of visual influence, mobilization and formation of collective representations of identity, values, and antagonisms, which ensures the effectiveness of its communicative impact. The article is theoretical in nature and is aimed at generalizing and systematizing scientific approaches to the analysis of the visual language of the war poster as a phenomenon of visual communication. The theoretical foundations of the study determine the fundamental scientific concepts that provide an understanding of the essence of the object of study – the visual language of the war poster. The theoretical framework is based on concepts from semiotics, visual communication theory, cultural interpretations of visual sign systems, and propaganda theory. The aim of the article is to outline scholarly approaches to interpreting the graphic language of wartime posters, to define analytical tools, and to systematize methods for studying the holistic structure of visual messages within their sociocultural context. The identification of effective analytical methods and the development of a research model for poster analysis contribute to an objective understanding of visual solutions, typography, color, and compositional systems as sign-based constructs. Particular attention is paid to the integration of semiotic, visual-structural, and iconographic analyses as an interdisciplinary approach capable of revealing both the aesthetic and propagandistic potential of the poster. The research enables a deeper understanding of the mechanisms of constructing effective visual communication images in poster design, their cultural coding, and their functioning in the context of war, identity, and collective memory.

References

Гладун О. Український плакат: етапи розвитку візуально-пластичної мови. Сучасне мистецтво. 2018. № 14. С. 115–122.

Гладун О. Візуальна мова графічного дизайну як комунікативна знакова система. Вісник ХДАДМ. 2012. № 15. С. 11–14.

Квітка, О. Морфологія і функція графічних знаків в дизайні візуальних комунікацій : автореф. дис. … канд.мист.: 17.00.07, Харків, 2014. 20 с.

Косів В. Українська ідентичність у графічному дизайні: монографія. Київ : Родовід, 2019. 240 с.

Легасова Л. Світові війни мовою плаката. Вісник Книжкової палати. 2009. № 9. С. 49–50.

Маєвський О. Політичний плакат і карикатура як засоби ідеологічної боротьби в Україні 1939–1945 рр. : дис. … канд. іст. наук : 07.00.01. Інститут історії України НАН України. Київ, 2016. 311 с.

Перга, Т., Шевчук, Т. Вплив воєнної пропаганди на британське суспільство під час Першої світової війни. Сторінки історії: збірник наукових праць. 2017. № 43. С. 59–66.

Рижова І. та ін. Роль соціокультурної візуальної комунікації у графічному дизайні та рекламі. Гуманітарні дослідження. 2023. № 1. С. 65–75.

Скляренко Н. Дизайн системи візуальних комунікацій: теоретичні основи та проєктні концепції сталого розвитку : дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.07. Київ, 2023. 605 с.

Удріс-Бородавко Н. Системний підхід до вивчення явища графічного дизайну. Український мистецтвознавчий дискурс. 2025. Вип. 1. С. 199–208.

Arnheim R. Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. Berkeley and Los Angeles : University of California Press, 1997. 520 p.

Armstrong H. Graphic Design Theory: Readings from the Field. San Francisco: Chronicle Books, 2009.

Baldwin J., Roberts L. Visual Communication: From Theory to Practice. Lausanne: AVA Academia, 2006.

Barthes R. Rhetoric of the Image. In Image, Music, Text (trans. Stephen Heath). London: Fontana Press, 1977.

Baudrillard J. Simulacra and Simulation (S. F. Glaser, Trans.). Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 1994.

Davis M., & Hunt J. Visual Communication Design: An Introduction to Design Concepts in Everyday Experience. London: Bloomsbury Publishing, 2017.

Eco U. A Theory of Semiotics. Bloomington; Indianapolis : Indiana University Press, 1976. 368 с.

Ellul J. Propaganda: The formation of men’s attitudes (K. Kellen & J. Lerner, Trans.). New York, NY: Vintage Books, 2021.

Frascara J. Communication Design: Principles, Methods and Practice. New York: Allworth Press, 2004.

Hall S. Encoding/decoding. In Hall, S., Hobson, D., Lowe, A., & Willis, P. (Eds.), Culture, Media, Language (pp. 128–138). London: Routledge, 1980.

Heller S. Design Literacy: Understanding Graphic Design. New York: Allworth Press, 2014.

Heller S. Iron Fists: Branding the 20th-Century Totalitarian State. Phaidon Press, 2004.

Kress G., van Leeuwen T. Reading Images: The Grammar of Visual Design (2nd ed.). London: Routledge, 2006.

Langenfelds R. Visual Design. Teame Publishing, 1997.

Lasswell H. D. The structure and function of communication in society. In L. Bryson (Ed.), The Communication of Ideas (pp. 37–51). New York: Harper & Brothers.

Mirzoeff N. An Introduction to Visual Culture (2nd ed.). London: Routledge, 2009.

Mitchell W. J. T. Picture theory: Essays on verbal and visual representation. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1994.

Noelle-Neumann E. The Spiral of Silence: Public Opinion – Our Social Skin. Chicago: University of Chicago Press, 1984.

Rose G. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials (2nd ed.). London: SAGE Publications, 2007.

Smith K. L., Moriarty S., Kenney K., Barbatsis G. Handbook of Visual Communication: Theory, Methods, and Media, Routledge, 2004. 624 р

Published

2025-10-10

How to Cite

Strus А. С. (2025). THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS FOR THE ANALYSIS OF THE VISUAL LANGUAGE OF WARTIME POSTERS. Ukrainian Art Discourse, (4), 139–148. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.15

Issue

Section

Статті