МЕТАМОДЕРН В УКРАЇНСЬКОМУ ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ (НА ПРИКЛАДІ КОРПОРАТИВНОЇ АЙДЕНТИКИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.13

Ключові слова:

графічний дизайн, метамодернізм, постмодернізм, модернізм, корпоративна айдентика

Анотація

Мета статті – на прикладі корпоративної айдентики розглянути прояви метамодерну у сучасному графічному дизайні України; простежити трансформацію принципів створення знакової графіки, запозичених у модернізму та постмодернізму; виявити нові якості метамодерної айдентики, що сформувались як реакція на осциляцію метамодерну та віртуалізацію графічного дизайну. Методика дослідження ґрунтується на історичному та системному підходах і поєднує теоретичні методи порівняльного, комплексного аналізу й екстраполяції з прийомами емпіричного мистецтвознавчого образно-стилістичного й композиційного аналізу. Наукова новизна роботи полягає в екстраполяції теоретичних знань про загально культурне підґрунтя метамодерну на сучасну практику графічного дизайну. Уперше приклади корпоративної айдентики розглянуто у контексті специфіки метамодерну, а саме використання окремих методів і прийомів попередніх парадигм (модернізму та постмодернізму). Зроблено висновки щодо важливих аспектів метамодерну та їх проявів у галузі корпоративної айдентики. У висновках підсумовано, що знакова графіка є найбільш динамічною галуззю графічного дизайну, в якій найяскравіше відбиваються найпрогресивніші тенденції дизайнерського проєктування. Зокрема, констатовано, що сучасна корпоративна айдентика розвивається завдяки запозиченню найяскравіших рис модернізму (детермінованість проєктних рішень, системний підхід, чітка конструктивна побудова) та постмодернізму (емоційна глибина, відкритість простору до адаптації розробок до різних носіїв та контексту, здатність до анімації тощо. Також зазначено, що важливими специфічними рисами метамодерної айдентики є просування національної ідеї. Все це дозволяє стверджувати, що сучасна корпоративна графіка демонструє високий рівень проєктних розробок та потужний потенціал для її подальшого розвитку.

Посилання

Савина А.Ю. Металітература в контексті метакритики: персонаж, наратив, дискурс. : дис. … докт. Філософ. : 035 «Філологія». Житомир, 2024. 231 с.

Артеменко А.П. Логіка розуміння культури епохи метамодерну. Проблеми методології сучасного мистецтвознавства та культурології : матеріали IV міжнар. наук. конф., м. Київ, 16–17 листопада 2022 р. С. 26–27.

Vermeulen T., Van den Akker R. Notes on metamodernism. Journal of Aesthetics and Culture. 2010. Vol. 2, № 1. P. 1–14. DOI: https://doi.org/10.3402/jac.v2i0.5677 (дата звернення 17.08.2025)..

Terner L. Metamodernist Manifesto. 2011. URL: http://www.metamodernism.org (дата звернення 17.08.2025).

Гайдук Н.А. Феномен метамодернізму як переосмислення модернізму та концептуальне продовження постмодернізму. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: філософія, культурологія, соціологія, 2021, Вип. 21, С. 24–30.

Мірошниченко В.С. Метамодернізм, осциляція, інтерпеляція. Культура України. Серія: Культурологія, 2017. Т. 55, С. 109–117.

Голей Н. Українська музична культура та метамодернізм: виклики та можливості інтеграції. Творчий універсалізм у культурі, мистецтві, освіті: ідентифікаційний, комунікаційний, синергетичний виміри : матеріали Міжнар. науково-практ. конф., м. Івано-Франківськ, 24–25 травня 2024 р. С. 26–27.

Пахаренко В. Метамодернізм як художній напрям: роздуми про новий тип світосприйняття. Українська мова та література. 2021. № 7–8. С. 56–68. URL: https://lib.iitta.gov.ua/ (дата звернення 17.08.2025).

Ukraine NOW: Новий брендинг України. URL: https://banda.agency/ukrainenow/ (дата звернення 25.08.2025).

Чорнобиль. Невічний логотип. URL: https://banda.agency/chornobyl/ (дата звернення 25.08.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-10

Як цитувати

Сбітнєва, Н. Ф. (2025). МЕТАМОДЕРН В УКРАЇНСЬКОМУ ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ (НА ПРИКЛАДІ КОРПОРАТИВНОЇ АЙДЕНТИКИ). Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 124–132. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.13