METAMODERNISM IN UKRAINIAN GRAPHIC DESIGN (ON THE EXAMPLE OF CORPORATE IDENTITY)
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.13Keywords:
graphic design, metamodernism, postmodernism, modernism, corporate identityAbstract
The purpose of the article is to examine the manifestations of metamodernism in contemporary Ukrainian graphic design through the example of corporate identity; to trace the transformation of principles for creating iconic graphics borrowed from modernism and postmodernism; and to identify new qualities of metamodern identity that have emerged as a reaction to the oscillation of metamodernism and the digitalization of graphic design. The research methodology is based on historical and systemic approaches and combines theoretical methods of comparative and complex analysis, as well as extrapolation, with empirical art studies methods of figurative-stylistic and compositional analysis. The scientific novelty of the work lies in the extrapolation of theoretical knowledge about the general cultural foundations of metamodernism onto the contemporary practice of graphic design. For the first time, examples of corporate identity are examined in the context of the specifics of metamodernism, namely the use of certain methods and techniques of previous paradigms (modernism and postmodernism). Conclusions have been drawn regarding key aspects of metamodernism and their manifestations in the field of corporate identity. The study concludes that iconic graphics are the most dynamic area of graphic design, where the most progressive design trends are most vividly reflected. In particular, it is stated that contemporary corporate identity develops through the adoption of the most striking features of modernism (determinacy of design solutions, systemic approach, clear constructive structure) and postmodernism (emotional depth, openness of space for adaptation across different media and contexts, the ability for animation, etc.). It is also noted that an important specific feature of metamodern identity is the promotion of the national idea. All this makes it possible to assert that contemporary corporate graphics demonstrate a high level of design solutions and possess strong potential for further development.
References
Савина А.Ю. Металітература в контексті метакритики: персонаж, наратив, дискурс. : дис. … докт. Філософ. : 035 «Філологія». Житомир, 2024. 231 с.
Артеменко А.П. Логіка розуміння культури епохи метамодерну. Проблеми методології сучасного мистецтвознавства та культурології : матеріали IV міжнар. наук. конф., м. Київ, 16–17 листопада 2022 р. С. 26–27.
Vermeulen T., Van den Akker R. Notes on metamodernism. Journal of Aesthetics and Culture. 2010. Vol. 2, № 1. P. 1–14. DOI: https://doi.org/10.3402/jac.v2i0.5677 (дата звернення 17.08.2025)..
Terner L. Metamodernist Manifesto. 2011. URL: http://www.metamodernism.org (дата звернення 17.08.2025).
Гайдук Н.А. Феномен метамодернізму як переосмислення модернізму та концептуальне продовження постмодернізму. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: філософія, культурологія, соціологія, 2021, Вип. 21, С. 24–30.
Мірошниченко В.С. Метамодернізм, осциляція, інтерпеляція. Культура України. Серія: Культурологія, 2017. Т. 55, С. 109–117.
Голей Н. Українська музична культура та метамодернізм: виклики та можливості інтеграції. Творчий універсалізм у культурі, мистецтві, освіті: ідентифікаційний, комунікаційний, синергетичний виміри : матеріали Міжнар. науково-практ. конф., м. Івано-Франківськ, 24–25 травня 2024 р. С. 26–27.
Пахаренко В. Метамодернізм як художній напрям: роздуми про новий тип світосприйняття. Українська мова та література. 2021. № 7–8. С. 56–68. URL: https://lib.iitta.gov.ua/ (дата звернення 17.08.2025).
Ukraine NOW: Новий брендинг України. URL: https://banda.agency/ukrainenow/ (дата звернення 25.08.2025).
Чорнобиль. Невічний логотип. URL: https://banda.agency/chornobyl/ (дата звернення 25.08.2025).