ІМЕРСИВНІ ВИСТАВКИ ЯК ПРОСТІР ІННОВАЦІЙ У СФЕРІ МУЛЬТИМЕДІЙНОГО ДИЗАЙНУ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.6Ключові слова:
дизайн, мультимедійний дизайн, імерсивні виставки, віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR), відеомапінг, інтерактивні технології, сенсорне занурення, експозиційний дизайн, культурні практики, креативні індустрії в УкраїніАнотація
Мета статті – теоретичне обґрунтування ролі імерсивних виставок як чинника розвитку мультимедійного дизайну в Україні та виявлення їх впливу на трансформацію сучасних культурних практик і виставкової діяльності. У статті використано такі методи дослідження: аналітичний, порівняльний, системно-структурний методи, case-study. Результати дослідження. Уточнено дефініцію «імерсивності» у виставковій діяльності як досвіду глибокого залучення та ефекту присутності, досягнутого засобами мультимедійного дизайну. Узагальнено типологію імерсивних виставок за домінувальними технологіями (VR, AR, проєкційні / відеомапінг, інтерактивні з фізичною взаємодією, театралізовані / перформативні, гібридні) та показано, що мультимедійний дизайн є їхнім ядром, яке забезпечує інтерактивність, сенсорне занурення та переформатування музейного простору в динамічне середовище. На матеріалі українських кейсів доведено, що імерсивні проєкти формують нові стандарти експозиційного дизайну, підвищують очікування аудиторій щодо взаємодії, посилюють інструменти культурної дипломатії та міжнародної інтеграції, а також стимулюють запит на підготовку фахівців і модернізацію освітніх програм з мультимедійного дизайну, сприяючи розвитку локального ринку технологій. Наукова новизна полягає в систематизації типів імерсивних виставок у зв’язку з практиками мультимедійного дизайну та окресленні їх впливу на український виставковий ландшафт. Обмеженням є теоретичний характер роботи; подальші дослідження доцільно спрямувати на оцінювання ефективності імерсивних проєктів та вивчення психологічних ефектів занурення. Перспективами подальших розвідок визначається в аналізі впливу імерсивних виставок на освітні практики у сфері мультимедійного дизайну та ґрунтовного дослідження ролі імерсивних технологій у формуванні міжнародного культурного іміджу України.
Посилання
Губернатор О., Красненко О. Прояви імерсивності в сучасних культурних практиках. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 89–99. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276696
Губернатор О.І. Імерсивні культурні практики ХХІ століття: особливості та прийоми. Культурологічний альманах. Серія «Культурологія». 2022. Вип. 3. С. 283–289. DOI https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.36
Димова І. Імерсивний підхід в системі університетської освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 48. Т. 1. С. 289–293. DOI: https://doi.org/10.24919/23084863/48-1-45
Виставка Ukraine WOW на залізничному вокзалі у Києві «закохує» в країну. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/vystavka-ukraine-wow/30445371.html (дата звернення: 28.08.2025).
Імерсивні виставки “Україна: земля хоробрих” та “Імерсивний світ Тараса Шевченка” представили в Німеччині та Японії. URL: https://www.irf.ua/imersyvni-vystavky-ukrayina-zemlya-horobryh-ta-imersyvnyj-svittarasa-shevchenka/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 28.08.2025).
Мультимедійна виставка «Імерсивний світ Тараса Шевченка». URL: https://knpu.gov.ua/archive/multymedijna-vystavka-imersyvnyj-svit-tarasa-shevchenka/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 28.08.2025).
Кундеревич О.В., Кириленко К.М., Бенюк О.Б. (2021). Імерсивність як мистецька стратегія початку ХХІ століття (аналіз театрального досвіду та його філософських підвалин). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2021. Вип. 45. С. 174–182. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390
Лян К., Корницька Л. Розвиток віртуальної галереї як інноваційного підходу до презентації мистецтва. Український мистецтвознавчий дискурс. 2025. Вип. 6. С. 73–80. DOI: https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.9
Мулкохайнен В.А., Бойко В.А. Образотворчий потенціал імерсивних технологій в українському дизайні. Теорія та практика дизайну. 2024. Вип. 1(31). C. 124–132. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.14
Пасько О., Бондаренко Н., Ван Шуанху Мультимедійний дизайн як інструмент навчання. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 27 квітня 2023 року. Т. 2. Київ: КНУТД, 2023. С. 352–354. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24791 (дата звернення: 28.08.2025).
Русаков С. Вплив імерсивних технологій на сприйняття мистецтва в контексті трансформації сучасного артринку: культурологічні аспекти дослідження. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 121–133. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276701
Силенко Ю.В., Іванова М.С. Інтерактивний дизайн у сучасному візуальному середовищі: тенденції та інновації. Grail of Science: Iii Cisp Conference «Open Science Nowadays: Main Mission, Trends And Instruments, Path And Its Development». 2024. No. 45 (2024). С. 697–700. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-ofscience. 01.11.2024.103
Сучков Д. Г., Красненко О. Л. Інтерактивність та імерсійність сучасних культурних практик: аудиторія музею як співавтор. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2025. № 1. С. 159–164. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6063 (дата звернення: 28.08.2025).
Трач Ю. Імерсивні VR-застосунки як інструмент ознайомлення з об’єктами культурної спадщини. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 134–145. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276702
Чепелик О. Імерсивні середовища, VR, AR в українському сучасному мистецтві останніх років. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО. 2021. Вип. 17. С. 23–40. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423
Шаповал А.Г., Силенко Ю.В., Іванова М.С. Теоретико-методологічні засади проєктування об'єктів мультимедійного дизайну. Актуальні питання гуманітарних наук. 2025. Вип. 83, том 3. С. 118–123. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/83-3-17
Dotsenko S., Van C. Immersive technologies: a symbiosis of digital technologies and art. New Collegium. 2023. № 1(110). Р.р. 118–124. DOI: https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.118
Ilnitska O., Kucher R., Vakulenko D., Boiko V., Pratskov R. The identity ofstage design as a component of Ukrainian culture of the 21st century. New Design Ideas. 2024. № 8(3). P. 641–655. DOI: https://doi.org/10.62476/ndi83641
Kucher R., Vakulenko D., Boiko V., Pratskov R., Dokolova A. Problemas dacrise de design espacial de eventos de arte em condições de agressão militar (experiênciaucraniana). Convergências – Revista De Investigação E Ensino Das Artes. 2025. № 17 (33). P. 188–200. DOI: https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.238
Yuhan N., Kornytska L., Suchkov D., Alforova Z., Boiko V. Virtual realityand interactive technologies in contemporary art: an analysis of creative opportunities. Journal of Theoretical and Applied Information Technology. 2024. № 102 (24). P. 9089–9106. URL: https://www.jatit.org/volumes/Vol102No24/22Vol102No24.pdf (дата звернення: 28.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.