IMMERSIVE EXHIBITIONS AS A SPACE OF INNOVATION IN THE FIELD OF MULTIMEDIA DESIGN IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.6

Keywords:

design, multimedia design, immersive exhibitions, virtual reality (VR), augmented reality (AR), projection mapping (video mapping), interactive technologies, sensory immersion, exhibition design, cultural practices, creative industries, Ukraine

Abstract

The aim of the article is to theoretically substantiate the role of immersive exhibitions as a factor in the development of multimedia design in Ukraine and to identify their impact on the transformation of contemporary cultural practices and exhibition activity. The study employs the following research methods: analytical, comparative, systemic-structural approaches and case-study analysis. Results. The definition of “immersiveness” in exhibition practice is refined as an experience of deep engagement and a sense of presence achieved through multimedia design. A typology of immersive exhibitions has been synthesized according to dominant technologies (virtual reality – VR; augmented reality – AR; projection / video-mapping; interactive exhibitions with physical interaction; theatrical / performative; hybrid), and it is shown that multimedia design serves as their core, providing interactivity, sensory immersion and the transformation of museum spaces into dynamic environments. Based on Ukrainian case studies, it is demonstrated that immersive projects establish new standards in exhibition design, raise audience expectations for interaction, strengthen instruments of cultural diplomacy and international integration, and stimulate demand for specialist training and the modernization of educational programs in multimedia design, thereby contributing to the development of the local technology market. The scientific novelty of the study lies in the systematization of types of immersive exhibitions in relation to multimedia design practices and in delineating their impact on the Ukrainian exhibition landscape. A limitation of the work is its theoretical character; further research should be aimed at evaluating the effectiveness of immersive projects and examining the psychological effects of immersion. Prospects for future research include analysis of the influence of immersive exhibitions on educational practices in the field of multimedia design and an in-depth study of the role of immersive technologies in shaping Ukraine’s international cultural image.

References

Губернатор О., Красненко О. Прояви імерсивності в сучасних культурних практиках. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 89–99. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276696

Губернатор О.І. Імерсивні культурні практики ХХІ століття: особливості та прийоми. Культурологічний альманах. Серія «Культурологія». 2022. Вип. 3. С. 283–289. DOI https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.36

Димова І. Імерсивний підхід в системі університетської освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 48. Т. 1. С. 289–293. DOI: https://doi.org/10.24919/23084863/48-1-45

Виставка Ukraine WOW на залізничному вокзалі у Києві «закохує» в країну. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/vystavka-ukraine-wow/30445371.html (дата звернення: 28.08.2025).

Імерсивні виставки “Україна: земля хоробрих” та “Імерсивний світ Тараса Шевченка” представили в Німеччині та Японії. URL: https://www.irf.ua/imersyvni-vystavky-ukrayina-zemlya-horobryh-ta-imersyvnyj-svittarasa-shevchenka/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 28.08.2025).

Мультимедійна виставка «Імерсивний світ Тараса Шевченка». URL: https://knpu.gov.ua/archive/multymedijna-vystavka-imersyvnyj-svit-tarasa-shevchenka/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 28.08.2025).

Кундеревич О.В., Кириленко К.М., Бенюк О.Б. (2021). Імерсивність як мистецька стратегія початку ХХІ століття (аналіз театрального досвіду та його філософських підвалин). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2021. Вип. 45. С. 174–182. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390

Лян К., Корницька Л. Розвиток віртуальної галереї як інноваційного підходу до презентації мистецтва. Український мистецтвознавчий дискурс. 2025. Вип. 6. С. 73–80. DOI: https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.9

Мулкохайнен В.А., Бойко В.А. Образотворчий потенціал імерсивних технологій в українському дизайні. Теорія та практика дизайну. 2024. Вип. 1(31). C. 124–132. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.14

Пасько О., Бондаренко Н., Ван Шуанху Мультимедійний дизайн як інструмент навчання. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 27 квітня 2023 року. Т. 2. Київ: КНУТД, 2023. С. 352–354. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/24791 (дата звернення: 28.08.2025).

Русаков С. Вплив імерсивних технологій на сприйняття мистецтва в контексті трансформації сучасного артринку: культурологічні аспекти дослідження. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 121–133. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276701

Силенко Ю.В., Іванова М.С. Інтерактивний дизайн у сучасному візуальному середовищі: тенденції та інновації. Grail of Science: Iii Cisp Conference «Open Science Nowadays: Main Mission, Trends And Instruments, Path And Its Development». 2024. No. 45 (2024). С. 697–700. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-ofscience. 01.11.2024.103

Сучков Д. Г., Красненко О. Л. Інтерактивність та імерсійність сучасних культурних практик: аудиторія музею як співавтор. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2025. № 1. С. 159–164. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/6063 (дата звернення: 28.08.2025).

Трач Ю. Імерсивні VR-застосунки як інструмент ознайомлення з об’єктами культурної спадщини. Питання культурології. 2023. Вип. 41. С. 134–145. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276702

Чепелик О. Імерсивні середовища, VR, AR в українському сучасному мистецтві останніх років. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО. 2021. Вип. 17. С. 23–40. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423

Шаповал А.Г., Силенко Ю.В., Іванова М.С. Теоретико-методологічні засади проєктування об'єктів мультимедійного дизайну. Актуальні питання гуманітарних наук. 2025. Вип. 83, том 3. С. 118–123. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/83-3-17

Dotsenko S., Van C. Immersive technologies: a symbiosis of digital technologies and art. New Collegium. 2023. № 1(110). Р.р. 118–124. DOI: https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.118

Ilnitska O., Kucher R., Vakulenko D., Boiko V., Pratskov R. The identity ofstage design as a component of Ukrainian culture of the 21st century. New Design Ideas. 2024. № 8(3). P. 641–655. DOI: https://doi.org/10.62476/ndi83641

Kucher R., Vakulenko D., Boiko V., Pratskov R., Dokolova A. Problemas dacrise de design espacial de eventos de arte em condições de agressão militar (experiênciaucraniana). Convergências – Revista De Investigação E Ensino Das Artes. 2025. № 17 (33). P. 188–200. DOI: https://doi.org/10.53681/c1514225187514391s.33.238

Yuhan N., Kornytska L., Suchkov D., Alforova Z., Boiko V. Virtual realityand interactive technologies in contemporary art: an analysis of creative opportunities. Journal of Theoretical and Applied Information Technology. 2024. № 102 (24). P. 9089–9106. URL: https://www.jatit.org/volumes/Vol102No24/22Vol102No24.pdf (дата звернення: 28.08.2025).

Published

2025-10-10

How to Cite

Ivanova М. С., & Sylenko Ю. В. (2025). IMMERSIVE EXHIBITIONS AS A SPACE OF INNOVATION IN THE FIELD OF MULTIMEDIA DESIGN IN UKRAINE. Ukrainian Art Discourse, (4), 58–67. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.6

Issue

Section

Статті