КОНЦЕПТ «ЖІНКА. МАТИ. БЕРЕГИНЯ» В ІСТОРИЧНОМУ ТА МИСТЕЦЬКОМУ КОНТЕКСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.3Ключові слова:
портрет, княгиня Ольга, Жанна дʼАрк, Роксолана – Хюррем Хасекі-султан, Марія Терезія, Маргарет Тетчер, Єлизавета ІІАнотація
В статті досліджено тему «Жінка. Мати. Берегиня» в історичному та мистецькому аспекті. Наголошено на чотирьох головних концептах як на підґрунті для побудови огляду жіночого образу. А саме: український контекст, європейська історія, релігійно символічний, материнсько-державний. Надано мистецтвознавчу критику на тлі історичних фактів мистецьких творів із зображенням портретів: княгині Ольги, Жанни дʼАрк, Роксолани – Хюррем Хасекі-султан, Марії Терезії, Маргарет Тетчер, Єлизавети ІІ.Розвінчано міфи про призначення жінки шляхом доказових матеріалів науково доведених історичних фактів. Методи дослідження: мистецтвознавчий – охарактеризовано портрети історичних жіночих постатей на прикладі живопису, скульптури, графіки, нумізматики, філателії, аналітичний – визначено історичний контекст у мистецьких творах та його значення, систематичний – встановлено зв’язок між епохами, стилями, символічним та концептуальним навантаженням, метод контекстуального аналізу – виявлено важливість поєднання головної художньої ідеї твору із канонічним трактуванням символів, метод синтезу – доведено важливість взаємодії історії і мистецтва в дослідженні оглядаємої теми. Наукова новизна полягає в порушені теми «Жінка. Мати. Берегиня», а саме у вивченні образу в не традиційному для класичної історії мистецтва спосіб – замість звернення до канонічного образу жінки акцент зроблено на репрезентації жінок пов’язаних із політичною діяльністю. В огляді видатних жінок Х, ХV, XVI, VIII, XX, XXI століття як історичних постатей в поєднанні численних соціальних ролей. У дослідженні портретів та виявленні історичної точності образів у їх зображенні. У доведені проблематики синтезу історичного та портретного жанру.Висновки: Образ жінки в історичному і візуальному мистецтві можна визначити як певний маніфест її ролі на протязі декількох епох, що було простежено у зміні уявлення про владу, мораль, духовність і гендерну ідентичність. Досліджені основні чотири типи по структурному розподілу в портретному жанрі, що є багатовимірним відображенням жіночого характеру як синтез сили й ніжності, мужності й духовності, стриманості й рішучості. Тема наукової статті стала підґрунтям для подальших студій у вивченні історичного та портретного жанру в сфері: живопису, скульптури, графіки, нумізматики, філателії в європейському контексті.
Посилання
Пилипчук В. Історична картина в сучасному мистецтві ХХІ століття на прикладі картини Вікторії Пилипчук «Очі війни» : маг. кв-на р. образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація : 21.11.23 / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. Київ, 2023. 25 арк. Репозиторій Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/578
Чепелик О., Пилипчук В. Рельєфне портретування в Українській нумізматиці на прикладі монети «Соломія Крушельницька» 1997 і 2022 року випуску. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. № 73 (2024). Том 3. С. 159–166. doi.org/10.24919/2308-4863/73-3-24
Балог А., Пилипчук В. Проблематика символізму в сучасному візуальному мистецтві початку ХХІ століття. Шляхи розвитку науки в умовах сучасної кризи : матеріали наук.-практ. конф., м. Ріга, 22–23 груд. 2023 р. Одеса : Видавництво «Молодий вчений», 2023. С. 37–38. doi.org/10.30525/978-9934-26-379-8-10
Вешнєвська О., Петрук Р. Образ княгині Ольги як символ мудрості, сили та духовної української нації в образотворчому мистецтві України. Інформаційно-комунікативні технології в мистецькій освіті : матеріали наук.-практ. конф., м. Катовіце, 20 лют. 2025. Київ : КДАДПМД ім. М. Бойчука, 2025. С. 189–192.
Огієнко. І. І. Українська церква: Нариси з історії Української Православної Церкви : у 2 т. / голов. ред. Р. Лісовський. Прага : Видавництво Юрія Тищенка, 1942. Т. 1 : Хрещення українського народу. С. 43–102.
Каталог нумізматичної продукції НБУ. URL: https://bank.gov.ua/ua/uah/numismatic-products/souvenier-coins?page=1&perPage=5&search=&category%5B%5D=Coin&metal%5B%5D=срібло&nominal%5B%5D=20&from=&to=&code= (дата звернення: 14.06.2025).
Микитенко О. Роксолана як історична особа та художній персонаж. Збірних наукових праць магістрантів СумДПУ ім. А. С. Макаренка. 2014. Вип. (2014). С. 248–255.
Пунько В. Соціальна політика уряду Маргарет Тетчер: історіографія проблеми. Науковий вісник Дипломатичної академії України. 2017. Вип. №24. С. 31–39.
Грубінко А., Буглай Н. Трансформації британської монархії в період правління Єлизавети ІІ (1952–2022 рр.). Український історичний журнал. 2022. Вип. №6. С. 134–146. doi.org/10.15407/uhj2022.06.134
Бондар Ю. Жана дʼАрк як технологія інформаційного впливу. «Topical researches of the World Science» : матеріали наук.-практ. конф., м. Дубаї, 28 лип. 2017р. Аджман : WORLD Science, 2017. С. 31–34.
Овсінський Ю. Постать Жанни дʼАрк у сучасній історіографії: нове й традиційне у «дворянській» версії. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. 2011. Вип. №20. С. 522–534.
Шуп’яна М. Реформування суспільного та державного життя в Австрійській імперії за часів правління імператриці Марії Терезії (1740–1780 рр.). Вісник Львівського університету. 2013. Вип. №58. С. 126–134.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.