THE CONCEPT OF “WOMAN. MOTHER. PROTECTRESS” IN THE HISTORICAL AND ARTISTIC CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.3

Keywords:

portrait, Princess Olga, Jeanne d’Arc, Roksolana – Hurrem Haseki Sultan, Maria Theresa, Margaret Thatcher, Queen Elizabeth II

Abstract

The article explores the theme «Woman. Mother. Protectress» in historical and artistic contexts. Emphasis is placed on four key concepts that serve as the foundation for analyzing the female image: the Ukrainian context, European history, religious-symbolic interpretation, and the maternal-state paradigm. The study provides an art criticism review within the framework of historical facts and artworks featuring portraits of Princess Olga, Jeanne d’Arc, Roksolana – Hurrem Haseki Sultan, Maria Theresa, Margaret Thatcher, and Queen Elizabeth II. Myths about the role of women are debunked through evidence-based materials grounded in verified historical facts. Research methods: art criticism – analysis of portraits of historical female figures across painting, sculpture, graphic arts, numismatics, and philately; analytical method – identification of the historical context in artworks and its significance; systematic approach – establishing connections between eras, artistic styles, symbolism, and conceptual meaning; conceptual analysis – revealing the importance of aligning the core artistic idea with canonical interpretations of symbols; synthesis method – demonstrating the value of interaction between history and art in the study of the chosen theme.The scientific novelty lies in the study of the concept «Woman. Mother. Protectress» through a non-traditional lens, departing from the canonical depiction of women in classical art history. Instead, the focus is on the representation of women engaged in political activity. The article examines prominent women of the 10th, 15th, 16th, 18th, 20th, and 21st centuries, emphasizing their historical roles and diverse social functions. It further explores the accuracy of portrait representations and highlights the synthesis of historical and portrait genres.Conclusions: The image of a woman in historical and visual art can be regarded as a manifesto of her evolving role across centuries, reflecting shifts in perceptions of power, morality, spirituality, and gender identity. The study identifies four primary types in the structural distribution of portraiture, presenting a multifaceted portrayal of femininity as a synthesis of strength and tenderness, courage and spirituality, restraint and determination. This article lays the groundwork for further research in the historical and portrait genres across painting, sculpture, graphic arts, numismatics, and philately within the European context.

References

Пилипчук В. Історична картина в сучасному мистецтві ХХІ століття на прикладі картини Вікторії Пилипчук «Очі війни» : маг. кв-на р. образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація : 21.11.23 / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. Київ, 2023. 25 арк. Репозиторій Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/578

Чепелик О., Пилипчук В. Рельєфне портретування в Українській нумізматиці на прикладі монети «Соломія Крушельницька» 1997 і 2022 року випуску. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. № 73 (2024). Том 3. С. 159–166. doi.org/10.24919/2308-4863/73-3-24

Балог А., Пилипчук В. Проблематика символізму в сучасному візуальному мистецтві початку ХХІ століття. Шляхи розвитку науки в умовах сучасної кризи : матеріали наук.-практ. конф., м. Ріга, 22–23 груд. 2023 р. Одеса : Видавництво «Молодий вчений», 2023. С. 37–38. doi.org/10.30525/978-9934-26-379-8-10

Вешнєвська О., Петрук Р. Образ княгині Ольги як символ мудрості, сили та духовної української нації в образотворчому мистецтві України. Інформаційно-комунікативні технології в мистецькій освіті : матеріали наук.-практ. конф., м. Катовіце, 20 лют. 2025. Київ : КДАДПМД ім. М. Бойчука, 2025. С. 189–192.

Огієнко. І. І. Українська церква: Нариси з історії Української Православної Церкви : у 2 т. / голов. ред. Р. Лісовський. Прага : Видавництво Юрія Тищенка, 1942. Т. 1 : Хрещення українського народу. С. 43–102.

Каталог нумізматичної продукції НБУ. URL: https://bank.gov.ua/ua/uah/numismatic-products/souvenier-coins?page=1&perPage=5&search=&category%5B%5D=Coin&metal%5B%5D=срібло&nominal%5B%5D=20&from=&to=&code= (дата звернення: 14.06.2025).

Микитенко О. Роксолана як історична особа та художній персонаж. Збірних наукових праць магістрантів СумДПУ ім. А. С. Макаренка. 2014. Вип. (2014). С. 248–255.

Пунько В. Соціальна політика уряду Маргарет Тетчер: історіографія проблеми. Науковий вісник Дипломатичної академії України. 2017. Вип. №24. С. 31–39.

Грубінко А., Буглай Н. Трансформації британської монархії в період правління Єлизавети ІІ (1952–2022 рр.). Український історичний журнал. 2022. Вип. №6. С. 134–146. doi.org/10.15407/uhj2022.06.134

Бондар Ю. Жана дʼАрк як технологія інформаційного впливу. «Topical researches of the World Science» : матеріали наук.-практ. конф., м. Дубаї, 28 лип. 2017р. Аджман : WORLD Science, 2017. С. 31–34.

Овсінський Ю. Постать Жанни дʼАрк у сучасній історіографії: нове й традиційне у «дворянській» версії. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. 2011. Вип. №20. С. 522–534.

Шуп’яна М. Реформування суспільного та державного життя в Австрійській імперії за часів правління імператриці Марії Терезії (1740–1780 рр.). Вісник Львівського університету. 2013. Вип. №58. С. 126–134.

Published

2025-10-06

How to Cite

Baloh А. С., Cherniavska Т. В., & Pylypchuk В. В. (2025). THE CONCEPT OF “WOMAN. MOTHER. PROTECTRESS” IN THE HISTORICAL AND ARTISTIC CONTEXT. Ukrainian Art Discourse, (3), 24–32. https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.3

Issue

Section

Статті