РОЗРОБКА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ АНАТОМІЧНОЇ ПЛАСТИКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ДИЗАЙНУ

Автор(и)

  • Наталія Анатоліївна Афанасьєва Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0003-2995-4676
  • Наталія Михайлівна Титова Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-9415-4427

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.1

Ключові слова:

компетентнісний підхід, анатомічна пластика, професійна підготовка, викладач дизайну, методична система, педагогічні умови, професійні компетентності, художня освіта

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю оновлення підходів до професійної підготовки майбутніх викладачів дизайну в умовах посилюваних вимог до їхньої професійної компетентності. Встановлено, що традиційні моделі навчання анатомічної пластики орієнтовані переважно на репродуктивну діяльність і не забезпечують належного рівня інтеграції знань, практичних умінь і педагогічної рефлексії, що знижує ефективність формування професійної кваліфікації майбутніх фахівців. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка методичної системи навчання анатомічної пластики майбутніх викладачів дизайну на основі компетентнісного підходу. Методологічну основу становлять принципи системності, професійної спрямованості, міждисциплінарності та індивідуалізації.Застосовано комплекс теоретичних (аналіз психолого-педагогічної та фахової літератури, моделювання) і емпіричних методів (констатувальний та формувальний експеримент, кількісно-якісний аналіз, статистична обробка результатів). Розроблено структурно-функціональну модель реалізації компетентнісного підходу до навчання анатомічної пластики, що охоплює цілі, зміст, освітні процедури та критерії оцінювання. Визначено педагогічні умови ефективного формування професійної компетентності: створення освітнього середовища, орієнтованого на професійні завдання; використання інтерактивних методів; міждисциплінарна інтеграція; рефлексивна діяльність. Упроваджено навчально-методичний комплекс, що охоплює змістові модулі, авторські матеріали та засоби діагностики. Експериментально доведено зростання рівня професійної компетентності: кількість здобувачів із високим рівнем зросла на 16,4%, із достатнім – на 23,8%, що підтверджено критерієм χ² Пірсона (p≤0,05). Доведено, що компетентнісний підхід забезпечує інтеграцію знань, умінь і ціннісних орієнтацій у процесі навчання анатомічної пластики, сприяючи підвищенню ефективності фахової підготовки.

Посилання

Mukan N., Chubinska N., Zhongjun G. Competency‐based approach in higher education:The main concepts. Академічні візії. 2023. Вип. 17. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/475 (дата звернення: 01.02.2025).

Гуцан Л. А. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Науковий вісник Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України. 2006. Вип. 5. С. 52–56. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2349/1/Gutsan_50025.pdf (дата звернення: 01.02.2025).

Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. 2023. Вип. 1(1). С. 231–238. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/45203fee-fa64-4a8b-aea9-bf3bc35acc66/content (дата звернення: 01.02.2025).

Бедь В., Артьомова М. Компетентнісний підхід в процесі модернізації вищих навчальних закладів. Український науковий журнал «Освіта регіону». 2011. №5. С. 90–102. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/691 (дата звернення: 01.02.2025).

Кириченко Р. В., Скоробагатько М. С., Івашко Ю. О. Компетентнісний підхід до підготовки майбутнього педагога-дизайнера. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 183. С. 99–102. URL:https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-99-102 (дата звернення: 01.02.2025).

Одробінський Ю. В., Мандра А. В. Педагогічні умови формування фахових компетентностей майбутніх дизайнерів-графіків. Академічні візії. 2023. Вип. 23. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/664 (дата звернення: 01.02.2025).

Піскунов Є. В. Викладання пластичної анатомії в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури: інноваційні методи та мультимедійна форма навчання. Українська Академія Мистецтвa. 2023. Вип. 33. С. 210–216. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/2033844 (дата звернення: 01.02.2025).

Тименко В. П., Бровченко А. І. Розвиток проектно-творчої обдарованості єства у системі української дизайн-освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2022. № 2 (85). С. 13–21. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734460/1/IOD_285__-13-21.pdf (дата звернення: 01.02.2025).

Аверьянова Н., Гук Л. Сучасний стан дизайнерської освіти в Україні. SWorldJournal. 2022. Vol. 5. №11-05. С. 93–97. DOI: 10.30888/2663-5712.2022-11-05-092

Harden R. M. Competency‐based medical education: current perspectives and future directions. Medical Teacher. 2021. Vol. 43. №3. Р. 203–208. DOI: 10.1080/0142159X.2020.1781148

Biggs J., Tang C., Kennedy G. Constructive alignment in higher education: Enhancing teaching and learning through competency-based design. Teaching for Quality Learning at University. McGraw-Hill Education, 2021. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Teaching_for_Quality_Learning_at_Univers.html?id=pseVEAAAQBAJ&redir_esc=y (date of access:01.02.2025).

Хомик С., Денисенко В. Компетентнісний підхід у професійній діяльності фахівців сфери дизайну. Modern tools and methods of scientific investigation: III International Scientific and Theoretical Conference (Antwerp, June 7, 2024). Antwerp, Belgium, 2024. С. 149–152. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/1897 (дата звернення: 01.02.2025).

Даниленко В. Дизайнерська освіта України: перехід у нову якість. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2017. № 3. С. 4–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2017_3_3 (дата звернення: 01.02.2025).

Фурса О. Феномен дизайн-освіти у контексті становлення дизайну і системи професійної підготовки майбутніх дизайнерів. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2020. №15. С. 5–26. DOI: https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-1

Бех І. Компетентнісний підхід як освітня стратегія. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2014. №2. С. 5–22. URL: https://core.ac.uk/outputs/32308232/?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1 (дата звернення: 01.02.2025).

Чирчик С. Сучасні наукові підходи до професійної підготовки майбутніх дизайнерів (огляд). Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2021. Вип. 17. С. 52–73. URL: https://zbirnik.mixmd.edu.ua/index.php/artedu/article/download/237/165/ (дата звернення: 01.02.2025).

Sudhindra S., He Y., Blessing L., Khan S. A. Stories of Design Education. Proceedings of the Design Society. 2022. Vol. 2. С. 2403–2412. URL: https://www.researchgate.net/publication/360871413_Stories_of_Design_Education_An_Analysis_of_Practices_and_Competencies (date of access:01.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-06

Як цитувати

Афанасьєва, Н. А., & Титова, Н. М. (2025). РОЗРОБКА КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ АНАТОМІЧНОЇ ПЛАСТИКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ДИЗАЙНУ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 8–16. https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.1