DEVELOPMENT OF A COMPETENCY-BASED APPROACH TO TEACHING ANATOMICAL PLASTICS FOR FUTURE DESIGN TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.1Keywords:
competency-based approach, anatomical plastic, professional training, design teacher, methodological system, pedagogical conditions, professional competencies, art educationAbstract
The relevance of the study is determined by the need to update approaches to the professional training of future design teachers in the context of increasing demands on their professional competence. It has been established that traditional models of teaching anatomical plasticity are focused primarily on reproductive activity and do not provide an adequate level of integration of knowledge, practical skills, and pedagogical reflection, which reduces the effectiveness of the professional qualification of future specialists. The aim of the study is to theoretically substantiate and experimentally test a methodological system for teaching anatomical plasticity to future design teachers based on a competency-based approach. The methodological basis consists of the principles of systematicity, professional orientation, interdisciplinarity, and individualization. A set of theoretical (analysis of psychological, pedagogical, and professional literature, modeling) and empirical methods (constatative and formative experiments, quantitative and qualitative analysis, statistical processing of results) was applied. A structural and functional model for implementing a competency-based approach to teaching anatomical plastic surgery has been developed, covering goals, content, educational procedures, and assessment criteria. The pedagogical conditions for the effective formation of professional competence have been identified: the creation of an educational environment focused on professional tasks; the use of interactive methods; interdisciplinary integration; reflective activity. A teaching and methodological complex has been introduced, covering content modules, author’s materials, and diagnostic tools.An increase in the level of professional competence has been experimentally proven: the number of applicants with a high level increased by 16.4%, with a sufficient level – by 23.8%, which is confirmed by Pearson’s χ² criterion (p≤0.05). It has been proven that the competency-based approach ensures the integration of knowledge, skills, and value orientations in the process of teaching anatomical plastic surgery, contributing to the improvement of professional training effectiveness.
References
Mukan N., Chubinska N., Zhongjun G. Competency‐based approach in higher education:The main concepts. Академічні візії. 2023. Вип. 17. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/475 (дата звернення: 01.02.2025).
Гуцан Л. А. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Науковий вісник Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України. 2006. Вип. 5. С. 52–56. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2349/1/Gutsan_50025.pdf (дата звернення: 01.02.2025).
Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. 2023. Вип. 1(1). С. 231–238. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/45203fee-fa64-4a8b-aea9-bf3bc35acc66/content (дата звернення: 01.02.2025).
Бедь В., Артьомова М. Компетентнісний підхід в процесі модернізації вищих навчальних закладів. Український науковий журнал «Освіта регіону». 2011. №5. С. 90–102. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/691 (дата звернення: 01.02.2025).
Кириченко Р. В., Скоробагатько М. С., Івашко Ю. О. Компетентнісний підхід до підготовки майбутнього педагога-дизайнера. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 183. С. 99–102. URL:https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-99-102 (дата звернення: 01.02.2025).
Одробінський Ю. В., Мандра А. В. Педагогічні умови формування фахових компетентностей майбутніх дизайнерів-графіків. Академічні візії. 2023. Вип. 23. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/664 (дата звернення: 01.02.2025).
Піскунов Є. В. Викладання пластичної анатомії в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури: інноваційні методи та мультимедійна форма навчання. Українська Академія Мистецтвa. 2023. Вип. 33. С. 210–216. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/2033844 (дата звернення: 01.02.2025).
Тименко В. П., Бровченко А. І. Розвиток проектно-творчої обдарованості єства у системі української дизайн-освіти. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2022. № 2 (85). С. 13–21. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734460/1/IOD_285__-13-21.pdf (дата звернення: 01.02.2025).
Аверьянова Н., Гук Л. Сучасний стан дизайнерської освіти в Україні. SWorldJournal. 2022. Vol. 5. №11-05. С. 93–97. DOI: 10.30888/2663-5712.2022-11-05-092
Harden R. M. Competency‐based medical education: current perspectives and future directions. Medical Teacher. 2021. Vol. 43. №3. Р. 203–208. DOI: 10.1080/0142159X.2020.1781148
Biggs J., Tang C., Kennedy G. Constructive alignment in higher education: Enhancing teaching and learning through competency-based design. Teaching for Quality Learning at University. McGraw-Hill Education, 2021. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Teaching_for_Quality_Learning_at_Univers.html?id=pseVEAAAQBAJ&redir_esc=y (date of access:01.02.2025).
Хомик С., Денисенко В. Компетентнісний підхід у професійній діяльності фахівців сфери дизайну. Modern tools and methods of scientific investigation: III International Scientific and Theoretical Conference (Antwerp, June 7, 2024). Antwerp, Belgium, 2024. С. 149–152. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/1897 (дата звернення: 01.02.2025).
Даниленко В. Дизайнерська освіта України: перехід у нову якість. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2017. № 3. С. 4–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2017_3_3 (дата звернення: 01.02.2025).
Фурса О. Феномен дизайн-освіти у контексті становлення дизайну і системи професійної підготовки майбутніх дизайнерів. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2020. №15. С. 5–26. DOI: https://doi.org/10.37041/2410-4434-2020-15-1
Бех І. Компетентнісний підхід як освітня стратегія. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2014. №2. С. 5–22. URL: https://core.ac.uk/outputs/32308232/?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1 (дата звернення: 01.02.2025).
Чирчик С. Сучасні наукові підходи до професійної підготовки майбутніх дизайнерів (огляд). Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2021. Вип. 17. С. 52–73. URL: https://zbirnik.mixmd.edu.ua/index.php/artedu/article/download/237/165/ (дата звернення: 01.02.2025).
Sudhindra S., He Y., Blessing L., Khan S. A. Stories of Design Education. Proceedings of the Design Society. 2022. Vol. 2. С. 2403–2412. URL: https://www.researchgate.net/publication/360871413_Stories_of_Design_Education_An_Analysis_of_Practices_and_Competencies (date of access:01.02.2025).