ПРОФЕСІЙНИЙ ІМІДЖ КЕРІВНИКА: ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ ЗАСОБАМИ ДИЗАЙНУ КОСТЮМА
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.15Ключові слова:
професійний імідж, дизайн одягу, образ керівника, костюм, комунікація, стиль, колірАнотація
Професійний імідж керівника є важливим інструментом досягнення успіху. В умовах сучасного ділового світу зовнішній вигляд стає не лише відображенням його особистості, але й індикатором професійності, авторитету та здатності управляти. Особливо у сфері управління зовнішній вигляд має виняткове значення, оскільки він сприяє формуванню довіри, авторитету та створенню позитивного враження. Одним із ключових аспектів формування професійного іміджу є вибір та використання костюма. Правильно підібраний костюм не лише відображає статус і позицію керівника, але й стає засобом комунікації, який здатний впливати на поведінку співробітників, партнерів та клієнтів. На основі аналізу підходів вчених з галузей психології, соціології, менеджменту, мистецтвознавства до створення іміджу, визначено досліджувану дефініцію: професійний імідж – персоніфікований образ людини, який несе характерні риси і відповідає тій чи іншій сфері професійної діяльності, сприяючи досягненню цілей та здійсненню впливу на оточення. Обґрунтовано 10 етапів розробки образу у контексті створення професійного іміджу, що включають: аналіз професійних потреб людини, з’ясування призначення образу, виявлення стильових уподобань споживача, аналіз зовнішніх параметрів, визначення комунікаційних засобів у створенні конкретного іміджу, встановлення смислових акцентів образу, встановлення відповідності індивідуальних параметрів визначеним комунікаційним цілям, ескізне пошукове проєктування іміджу, реалізація задуму, підбір взуття, доповнень; виконання зачіски, макіяжу. Представлено авторську розробку образів керівника офіційного та неформального призначення з врахуванням професійних та персональних потреб, роду діяльності та призначення костюма. Наголошено на важливості трансляції смислової інформації та іміджевих повідомлень через візуальний образ людини.
Посилання
Барна Н.В. Образне імідж-мислення в аспекті мистецької діяльності. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. Держ. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум, 2005. Вип. ХV. С. 114–119.
Бебик В. M. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка наблік рилейшнз: Моногр. К.: МАУП, 2005. 440 с.
Галицька Е. В., Донкоглова Н. А. Імідж ділової людини та чинники впливу на його формування. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2011. Том 120. С. 12–16.
Гардабхадзе І. А. Комунікативна функція костюма в умовах культурних трансформацій. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 32. С. 37–43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2015_32_7
Горбанюк О. С., Размус В. Т., Кава К. С., Михайлич О. В. Методичне забезпечення оцінювання іміджу особистості політиків. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 2. С. 36–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2015_2_5
Дискурсивні технології самопроектування особистості: монографія / [Н.В.Чепелєва, М.Л.Смульсон, С.Ю. Рудницька, О.В.Зазимко, та ін.]; за ред. Н.В. Чепелєвої. К.: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. 170 с.
Дячук В. П. Іміджологія. Соціокультурний вимір : навч. посіб. Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. 308 с.
Ковальчук В.І. Вплив професійного іміджу керівника на розвиток закладу освіти. Alfred Nobel university journal of pedagogy and psychology. 2023. № 2 (26). С. 198–205. URL: http://chrome-extension://efaid nbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2023/2/21.pdf
Кравець Р.Е. Концептуальний простір поняття «професійний імідж» у наукових психолого-педагогічних дослідженнях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019 р., № 65, Т. 2. С. 53–57. URL: http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/65/part_2/12.pdf
Лифар-Чавченко А. Колір як комунікативно-символічна складова костюму за його асоціативно-емоційним змістом. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2010. Вип. 21. С. 117–127. URL: chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/21/14.pdf.
Мазоренко М. О. Діловий імідж – професійно важлива якість спеціаліста. Проблеми екстремальної та кризової психології: зб. наук. праць. Харків : УЦЗУ, 2010. Вип. 7. С. 319–327.
Михайлова Р. Д., Костюченко О. В. Зовнішні маркери ділового іміджу сучасного політика. Art and design. 2022. №2(18). С. 121–136. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.10.
Мосійчук І.В. Формування іміджу керівника. Актуальні проблеми менеджменту та маркетингу в ХХІ ст. : VIІІ Міжв.студ. наук.-практ. інтернет-конф. ЖДУ ім І. Франка, 24-26 квітня 2018 р. Житомир, 2018. С. 67–69.
Овсієнко А. Зовнішній вигляд як запорука позитивного іміджу ділової людини. Society. Document. Communication. Ed. 7. A series of «Philological science», 2019. C. 160–172. URL: https://sdc-journal.com/index.php/journal/article/view/246/190.
Палеха Ю.І. Іміджологія: навчальний посібник. К.: Вид-во Європейського унту, 2004. 324 с.
Шевченко В. С. Роль і місце іміджу керівника в ефективному управлінні сучасної організації. Соціальна економіка. 2016. № 2. С. 157–161. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.
exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=se_2016_2_26.
Штепа Н., Здир М. Розвиток здатності майбутнього менеджера до створення ефективного ділового іміджу. Витоки педагогічної майстерності. 2020. Випуск 26. С. 234–236.
Якімова І.А. Управління іміджем керівника. Сучасний менеджмент : моделі, стратегії, технології : матеріали XXI Всеукр. щоріч. студент. наук.-практ. конф. за міжнарод. участю. 23 квіт. 2020 р. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2020. С. 254–256.
Pashkevich K., Yezhova O., Kolosnichenko M., Ostapenko N., Kolosnichenko E. Designing of the complex forms of women s clothing, considering 'the former properties of the materials. Man Made Textiles in India. November 2018. URL: https://www.researchgate.net/profile/Olga-Yezhova/publication/329800193_Designing_of_the_complex_forms_of_women's_clothing_considering_the_former_properties_of_the_materials/links/5cec0429a6fdcc18c8e72540/Designing-of-the-complex-forms-of-womens-clothing-considering-the-formerproperties-of-the-materials.pdf
Chuprina N.V., Pashkevich K.L., Krotova T. F., Kara-Vasylieva T.V., Kolosnichenko M.V. Formation of fashion system in the XX – the beginning of the XXI century. Vlakna a textile. 2020. 4 (28). Р. 48–57. URL: http://vat.ft.tul.cz/2020/4/VaT_2020_4_7.pdf.