PROFESSIONAL IMAGE OF THE LEADER: PECULIARITIES OF CREATING BY MEANS OF COSTUME DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.15Keywords:
professional image, fashion design, image of a leader, suit, communication, style, colourAbstract
A leader's professional image is an important tool for achieving success. In today's business world, appearance is not only a reflection of one's personality, but also an indicator of professionalism, authority and management ability. Especially in management, appearance is of paramount importance, as it helps to build trust, credibility and create a positive impression. One of the key aspects of creating a professional image is the choice and use of a suit. A properly selected suit not only reflects the status and position of a manager, but also becomes a means of communication that can influence the behaviour of employees, partners and customers. Based on the analysis of approaches of scientists in the fields of psychology, sociology, management, art history to the creation of image, the article defines the studied definition: professional image is a personalised image of a person that carries characteristic features and corresponds to a particular field of professional activity, contributing to the achievement of goals and exerting influence on others. The author substantiates 10 stages of image development in the context of creating a professional image, which include: analysis of a person's professional needs, clarification of the purpose of the image, identification of the consumer's style preferences, analysis of external parameters, determination of communication means in creating a specific image, establishment of semantic accents of the image, establishment of compliance of individual parameters with certain communication goals, sketch search design of the image, implementation of the idea, selection of shoes, additions; hairstyle and make-up. The author's own development of images of a manager for official and informal purposes is presented, taking into account professional and personal needs, type of activity and purpose of the costume. The importance of broadcasting semantic information and image messages through the visual image of a person is emphasised.
References
Барна Н.В. Образне імідж-мислення в аспекті мистецької діяльності. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. Держ. акад. керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум, 2005. Вип. ХV. С. 114–119.
Бебик В. M. Інформаційно-комунікаційний менеджмент у глобальному суспільстві: психологія, технології, техніка наблік рилейшнз: Моногр. К.: МАУП, 2005. 440 с.
Галицька Е. В., Донкоглова Н. А. Імідж ділової людини та чинники впливу на його формування. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2011. Том 120. С. 12–16.
Гардабхадзе І. А. Комунікативна функція костюма в умовах культурних трансформацій. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Мистецтвознавство. 2015. Вип. 32. С. 37–43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2015_32_7
Горбанюк О. С., Размус В. Т., Кава К. С., Михайлич О. В. Методичне забезпечення оцінювання іміджу особистості політиків. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 2. С. 36–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mimi_2015_2_5
Дискурсивні технології самопроектування особистості: монографія / [Н.В.Чепелєва, М.Л.Смульсон, С.Ю. Рудницька, О.В.Зазимко, та ін.]; за ред. Н.В. Чепелєвої. К.: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. 170 с.
Дячук В. П. Іміджологія. Соціокультурний вимір : навч. посіб. Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. 308 с.
Ковальчук В.І. Вплив професійного іміджу керівника на розвиток закладу освіти. Alfred Nobel university journal of pedagogy and psychology. 2023. № 2 (26). С. 198–205. URL: http://chrome-extension://efaid nbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2023/2/21.pdf
Кравець Р.Е. Концептуальний простір поняття «професійний імідж» у наукових психолого-педагогічних дослідженнях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019 р., № 65, Т. 2. С. 53–57. URL: http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/65/part_2/12.pdf
Лифар-Чавченко А. Колір як комунікативно-символічна складова костюму за його асоціативно-емоційним змістом. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2010. Вип. 21. С. 117–127. URL: chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/21/14.pdf.
Мазоренко М. О. Діловий імідж – професійно важлива якість спеціаліста. Проблеми екстремальної та кризової психології: зб. наук. праць. Харків : УЦЗУ, 2010. Вип. 7. С. 319–327.
Михайлова Р. Д., Костюченко О. В. Зовнішні маркери ділового іміджу сучасного політика. Art and design. 2022. №2(18). С. 121–136. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.10.
Мосійчук І.В. Формування іміджу керівника. Актуальні проблеми менеджменту та маркетингу в ХХІ ст. : VIІІ Міжв.студ. наук.-практ. інтернет-конф. ЖДУ ім І. Франка, 24-26 квітня 2018 р. Житомир, 2018. С. 67–69.
Овсієнко А. Зовнішній вигляд як запорука позитивного іміджу ділової людини. Society. Document. Communication. Ed. 7. A series of «Philological science», 2019. C. 160–172. URL: https://sdc-journal.com/index.php/journal/article/view/246/190.
Палеха Ю.І. Іміджологія: навчальний посібник. К.: Вид-во Європейського унту, 2004. 324 с.
Шевченко В. С. Роль і місце іміджу керівника в ефективному управлінні сучасної організації. Соціальна економіка. 2016. № 2. С. 157–161. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.
exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=se_2016_2_26.
Штепа Н., Здир М. Розвиток здатності майбутнього менеджера до створення ефективного ділового іміджу. Витоки педагогічної майстерності. 2020. Випуск 26. С. 234–236.
Якімова І.А. Управління іміджем керівника. Сучасний менеджмент : моделі, стратегії, технології : матеріали XXI Всеукр. щоріч. студент. наук.-практ. конф. за міжнарод. участю. 23 квіт. 2020 р. Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2020. С. 254–256.
Pashkevich K., Yezhova O., Kolosnichenko M., Ostapenko N., Kolosnichenko E. Designing of the complex forms of women s clothing, considering 'the former properties of the materials. Man Made Textiles in India. November 2018. URL: https://www.researchgate.net/profile/Olga-Yezhova/publication/329800193_Designing_of_the_complex_forms_of_women's_clothing_considering_the_former_properties_of_the_materials/links/5cec0429a6fdcc18c8e72540/Designing-of-the-complex-forms-of-womens-clothing-considering-the-formerproperties-of-the-materials.pdf
Chuprina N.V., Pashkevich K.L., Krotova T. F., Kara-Vasylieva T.V., Kolosnichenko M.V. Formation of fashion system in the XX – the beginning of the XXI century. Vlakna a textile. 2020. 4 (28). Р. 48–57. URL: http://vat.ft.tul.cz/2020/4/VaT_2020_4_7.pdf.