THEORY AND PRACTIC OF THE AVANT-GARDE OF THE UKRAINIAN ARTIST DAVID BURLYUK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.4.12

Keywords:

avant-garde theory, David Burliuk, Ukrainian avant-garde, futurism, anthropology of art, the beginning of the 20th century

Abstract

Modeling the theory of the Ukrainian pictorial avant-garde based on the study of the theoretical views of avant-garde artists is an urgent scientific task of art history. The theory of the avant-garde unites a number of concepts of co-existing artistic currents with its ideals of the human creator and constitutes a certain integral essence of various aesthetic and artistic features. Avant-garde art, as the art of a new and unknown future, needed a theoretical basis for explaining the nature of artistic creation, interpreting it as a synthesis of the conscious and unconscious, the role of the artist and the viewer in their dialectical unity, the importance of the artistic process in social progress. Davyd Burliuk became a bright follower of the ideas of the avant-garde, which stood out in addition to artistic creativity and its theoretical justification. The Ukrainian avant-garde is built on David Burliuk's concept of movement and change. At the center of the artist's theoretical views is the creative personality with its freedom of choice of individual self-expression. The artist's views on the essence of avant-garde art became the theoretical basis of the avant-garde in the crowd of traditional ones, which allowed the new art to occupy its own separate place. David Burlyuk's theoretical canons for the construction of the composition of the work by the method of shifted construction, multiple perspective, texture, color space, free drawing are the basis of the creation of a new pictorial language, new aesthetics and the reconstruction of the artistic space of culture and a contribution to its development. The formation of the worldview basis of the artist's creativity took place on the basis of the traditions of his own national culture in organic unity with the European trends of renewal of the artistic space, which is a significant contribution to the development of the world avant-garde.

References

Богомазов О. Основні завдання розвитку мистецтва живопису в Україні. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 97–112.

Ханко В. Дещо з призабутого мистецького процесу (1900-1920-ті рр.). Образотворче мистецтво, № 3-4. 2023. С. 100–103.

Канішина Н. Художньо–естетичні засади українського авангардного мистецтва першої третини ХХ ст. Авторф. дис. на здобут. ступ. канд. філософ. наук. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка. 1999. 20 с.

Павлова Т. Мистці українського авангарду в Харкові. Харків: Графпром, 2015.

Савицький І., Нога О. Давид Бурлюк. Українські корені засновника світового авангарду. Поезія, малярство, театр, спорт. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 168 с.

Український художній авангард : підручна бібліогр. до теми : бібліогр. покажч. [уклад.: Л. С. Криворучко, М. Г. Іванова]. (2008). Київ : Публічна б-ка імені Лесі Українки, 74 с.

Бурлюк Д. Предки мої. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 149–155.

Шкандрій М. Авангардне мистецтво в Україні. 1910-1930 : пам'ять, за яку варто боротися / пер. з англ. І.Семенюк. Харків : ВД Фабула, 2023. 224 с.

Бурлюк Д. Живопис – колірний простір. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 127–146.

Кузьменко І. В. Д. Бурлюк в історії українського авангарду (1907-1920 рр.). Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. іст. наук. Миколаїв: Чорноморський державний університет імені Петра Могили. 2014. 19 с.

Кузьменко І. В. Теоретичні засади російсько-українського авангарду в творах його засновників та ідеологів. Історичний архів. Наукові студії : збірик наукових праць. Вип.134. Т.147. Історія. Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили. 2011. С. 19–21.

Лимар Г. М. Антропологія мистецтва українського авангарду першої третини ХХ ст. Дис. на здоб. наук. ступ. док. філософ. Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. 219 с.

Бурлюк Д. Голос імпресіоніста на захист живопису. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 125–126.

Шміт Ф. Мистецтво: його психологія, його стилістика, його еволюція. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, 2023. 456 с.: 40 іл.

Бурлюк Д. Фрагменти зі спогадів футуриста 1929-1930 років. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 147–148.

Гершенфельд М. Мова живопису. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 179–182.

Карпов В., Сиротинська Н. Neuroart: мистецтво пізнання людини. К. НАКККіМ. 2019. 80 с.

Ніцше Ф. Ранкова зоря. Думки про моральні передсуди. Переклад В.Кебуладзе. К.: Темпора. 2018. 800 с.

Щокіна О. П. Гуманізм та уявлення про «людину» у філософських трактуваннях мистецтва авангарду. Вісник ХДАДМ. № 2. 2020. С. 85–93.

Чоп Т.О. Kонцептуалізація традиції та новації у дискурсі футуризму. Perspective Innovations In Science, Education, Production And Transport. 2013. URL: www.sworld.com.ua/index.php/ru/conference/the-content-of-conferences/archives-of-individual-conferences/dec-2013 (Дата звернення: вересень 2024).

Драган М. Футуризм. Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 179–182.

Лівшиць Б. Півтораокий стрілок (фрагмент). Український художній авангард: Маніфести, публіцистика, бесіди, спогади, листи. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА. 2020. С. 287–320.

Балатова Н., Никитин А. Возвращенное имя. Огонек. № 27. 1989. С. 6–12.

Горбачов Д.О. Авангард. Українські художники першої третини ХХ століття. К.: Мистецтво, 2017. 320 с. : іл.

Карпов В. В. Теорія українського авангардного мистецтва Олександра Богомазова. Український мистецтвознавчий дискурс : наук. журнал, 2024. № 3. С. 43–53.

Published

2024-11-26

How to Cite

Karpov В. В. (2024). THEORY AND PRACTIC OF THE AVANT-GARDE OF THE UKRAINIAN ARTIST DAVID BURLYUK. Ukrainian Art Discourse, (4), 82–90. https://doi.org/10.32782/uad.2024.4.12

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)