ТОТАЛІТАРНЕ МИСТЕЦТВО ТА МИСТЕЦТВО СПРОТИВУ В УКРАЇНІ ХХ СТОЛІТТЯ ЗА ДОСЛІДЖЕННЯМ ОЛЕКСІЯ РОГОТЧЕНКО
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.12Ключові слова:
Олексій Роготченко, зображальне мистецтво України, тоталітарне мистецтво, мистецтво спротиву, ХХ століття, мистецтвознавство, антропологія мистецтваАнотація
Монографія мистецтвознавця Олексія Роготченка “Шістдесят тоталітарних років: зображальне мистецтво України 1920–1980” наголошує на важливій й актуальній проблематиці сучасного мистецтвознавства, на питанні взаємодії мистецтва і влади у контексті деформації мистецького простору, на питанні ролі митця та образотворчого мистецтва у суспільній комунікації в умовах пролетарської диктатури. Надзвичайно фактологічна монографія виступає своєрідною енциклопедією “зображального” мистецтва в означений період, а й поза цим спонукає до рефлексії та продовження дискурсу про епоху “Великого Страху”. У пропонованій рецензії на монографію актуалізовано проблему національного в мистецтві. Встановлено, що національне мистецтво, як і національна самобутність у тоталітарні роки не могли бути нічим іншим як відображенням та продовженням політики диктатури пролетаріату. Праця Олексія Роготченка є важливою у контексті розуміння антропології мистецтва тоталітарного режиму і трансформації ролі митця від концепту вільної творчості до пролетарського художника, служителя ідейним постулатам пролетарської диктатури. Означено, що розвиток зображального мистецтва в Україні у шістдесят тоталітарних років відбувався на основі ідеології пролетарської культури у виразі методу соціалістичного реалізму. Олексій Роготченко досліджує феномен спротиву українського художнього соціуму офіційній доктрині, який означений в українському мистецтвознавчому дискурсі терміном нонконформізм. Доведено, що метод соціалістичного реалізму в зображальному мистецтві наприкінці диктату радянської влади мав тенденцію до індивідульності та вільної творчості митця.
Посилання
Роготченко Олексій. Шістдесят тоталітарних років : зображальне мистецтво України 1920–1980. Кн. 1. Київ : Видавництво “Ліра-К”, 2024. 512 с.
Перша пролетарська виставка. Каталог. Харків, 1919.
КДОА, ф.142, оп. 2, спр. 12, арк. 1.
Лимар Г.М. Антропологія мистецтва українського авангарду першої третини ХХ століття: Дис. док. філософ. Київ : НАКККІМ, 2023. 238 с.
Коваленко С. Г. Казимир Малевич. Жіночий торс № 1. Вплив київського періоду. Експертна атрибуція. Український мистецтвознавчий дискурс, 2024. № 1, с. 117. https://doi.org/10.32782/uad.2024.1.14
Эл Лисицкий. Супрематический сказ про два квадрата в 6-ти постройках. Берлин. Изд-во Скифы, 1922. 24 с.
Бойчукізм. Проект “великого стилю”. К.: ДП “НК ММК “Мистецький арсенал”, 2018. 256 с.
Москвітін Р. В., Селівачов М.Р. Творчість Тетяни Яблонської 2000–2005 рр.: жанрова специфіка. Український мистецтвознавчий дискурс : наук. журнал, 2024. №6. С. 109–119.
Карпов В.В. Теорія українського авангардного мистецтва Олександра Богомазова. Український мистецтвознавчий дискурс : наук. журнал, 2024. № 3. С. 43–53.
Голубець О.М. Мистецтво ХХ століття: український шлях. Львів : Колір ПРО, 2012. С. 93.
Lietuviu Tarybine Daile. Grafika. [Литовське радянське мистецтво. Графіка] Vilnius, Valstybine Politines Ir Mokslines Literaturos Leidykla. 1960.
Роготченко О.О. Мистецтвознавство. Роздуми і життя. Київ : Видавництво “Фенікс”, 2018. 788 с.
Білецький П.О. Мова образотворчих мистецтв. Київ : Видавництво “Радянська школа”, 1973. 127 с.
Лютий Т. Ніцше. Самоперевершення. Київ, 2016. 978 c.
Сиротинська Н.І., Карпов В.В. Антропологічні ідеї Фрідріха Ніцше в контексті метафоричного прочитання. Музика і філософія. Зб. матер. міжн. наук.-практ. конф. (Львів, 7–8 листопада 2018 р.). Львів, 2018.
Павло Волокидін (1877–1936) : Комплект репродукцій картин. Київ, Мистецтво, 1980. 22 іл.
Шміт Ф. Мистецтво: його психологія, його стилістика, його еволюція. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2023. 456 с.: 40 іл.
Karpov Viktor. Theory and practice of pictorial avant-garde in the creation of the ukrainian artist David Burlyuk. STUDIUL ARTELOR ŞI CULTUROLOGIE: istorie, teorie, practică. 2024, nr. 1 (46). P. 103–111.