THE HISTORY OF ART HISTORY OF THE XXI CENTURY: BASIC CONCEPTS AND APPROACHES TO DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.11

Keywords:

art history of the twenty-first century, drawing, graphics, composition, digital art, neuroart, anthropology of art, Ukrainian avant-garde, metamodernism, interdisciplinarity

Abstract

The article is devoted to the analysis of transformations in contemporary art history in the 21st century, caused by globalization processes, the digitization of culture, and the interdisciplinary nature of humanities knowledge. It is emphasized that the classical categories of fine art – drawing, graphics, and composition – acquire new meaning and functions in the new sociocultural and technological conditions. They are considered not only as technical means of artistic practice, but also as universal means of thinking, symbolic communication, and representation of cultural memory. The work analyzes contemporary scientific approaches and concepts that define the latest trends in the development of art criticism. In particular, attention is focused on cognitive and neuroscientific studies that initiated the formation of the fields of neuroaesthetics and neuroart; anthropological interpretations that view art as a network of social interactions and the agency of material objects; contemporary readings of the Ukrainian avantgarde in a decolonial key; as well as concepts of metamodernism that explain the oscillation between modernist and postmodernist sensibilities in the visual arts. Special emphasis is placed on the Ukrainian context, where the combination of national traditions and avant-garde heritage with European and global trends creates a unique space for artistic exploration. It is determined that contemporary art history increasingly goes beyond the descriptive analysis of works of art, focusing on a comprehensive understanding of artistic processes in a broad cultural, social, and technological context. It is concluded that the development of art history in the 21st century is linked to the need to rethink methodological foundations and update the conceptual apparatus capable of taking into account the challenges of the digital age, globalization changes, and new forms of artistic expression. Further scientific research should be focused on the creation of integrated models of analysis that synthesize classical traditions with the latest theoretical and technological approaches, which will provide a deeper understanding of the complexity and multidimensionality of contemporary visual arts.

References

Ясенєв О. П. Тенденції розвитку образотворчого мистецтва в часи незалежності України. Культура і сучасність: альманах. 2021. №1. С. 170–174.

Малежик Ю. Передумови та тенденції розвитку сучасного образотворчого мистецтва (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Український мистецтвознавчий дискурс. 2024. Вип. 6. С. 81–87. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.10

Кулініч Л. О., Гусєва Л. Г., Пунгіна О. А. Синтез виражальних засобів та матеріалів в сучасному образотворчому мистецтві на прикладі викладання живопису, рисунку, композиції. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 214. С. 215–221. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-215-221

Куниця Г. Побудова і рисунок абстрактної форми. 2025. С. 58–63. URL: http://eprints.zu.edu.ua/44301/1/1.pdf

Сітнік І. І, Алтухова А. В. Роль та значення графіки в образотворчому мистецтві. Development of modern science, experience and trends: Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference, Boston, October 11–14, 2022. Boston, 2022. PP. 293–294.

Павленко А., Пашукова С., Пшінка Н. Значення композиції в образотворчому мистецтві та її роль у прочитанні художнього твору. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (20 квітня 2018 р., м. Київ): у 2-х т. Київ: КНУТД, 2018. Т. 1. С. 98–101.

Барка В. Проблеми синтезу традицій і новаторства в розвитку культури і мистецтва України. Народна творчість та етнографія. 2003. № 4. С. 52–56.

Міронова Т. Визначення поняття «художньої образності» та кола її понятійного апарату в сучасному образотворчому мистецтві. Мистецтвознавство України. 2020. № 20. С. 39–44.

Цугорка О. П. Образотворче мистецтво і можливості новітніх технологій. Культура і сучасність. 2015. Вип. 2. С. 111–118.

Петрів Р. Визначальні чинники формування основних етапів образотворчого мистецтва (аналіз зовнішніх впливів). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 77. Том 3. С. 61–68.

Чернявський К. В., Чернявська Т. В. Еволюція візуальних образів людини у сучасному цифровому мистецтві. Український мистецтвознавчий дискурс. 2025. Вип. 1. С. 209–217.

Zeki S. Inner Vision: An Exploration of Art and the Brain. Oxford: Oxford University Press, 1999. 320 p.

Ramachandran V. S., Hirstein W. The science of art: A neurological theory of aesthetic experience. Journal of Consciousness Studies. 1999. Vol. 6, № 6–7. P. 15–51.

Freedberg D., Gallese V. Motion, emotion and empathy in esthetic experience. Trends in Cognitive Sciences. 2007. Vol. 11, №5. P. 197–203.

Chatterjee A. The Aesthetic Brain: How We Evolved to Desire Beauty and Enjoy Art. Oxford: Oxford University Press, 2014. 244 p.

Kandel E. The Age of Insight: The Quest to Understand the Unconscious in Art, Mind, and Brain. New York : Random House, 2012. 640 p.

Nadal M., Pearce M. (Eds.). The Oxford Handbook of Empirical Aesthetics. Oxford: Oxford University Press, 2011. 576 p.

Vessel E. A., Starr G. G., Rubin N. The brain on art: intense aesthetic experience activates the default mode network. Frontiers in Human Neuroscience. 2012. Vol. 6. Article 66.

Onians J. Neuroarthistory: From Aristotle and Pliny to Baxandall and Zeki. Yale, 2007.

Gell A. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press, 1998. 271 p.

Morphy H., Perkins M. (Eds.). The Anthropology of Art: A Reader. Oxford: Blackwell, 2006. 512 p.

Ingold T. Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London: Routledge, 2013. 176 p.

Appadurai A. (Ed.). The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. 329 p.

Miller D. (Ed.). Materiality. Durham: Duke University Press, 2005. 240 p.

Горбачов Д. Український авангард 1910–1930-х років. Київ: Мистецтво, 1996. 400 с.

Mudrak M. The New Generation and Artistic Modernism in the Ukraine. Ann Arbor: UMI Research Press, 1986. 312 p.

Філевська Т. Казимир Малевич. Київський період 1928–1930. Київ: Родовід, 2015. 240 с.

Vermeulen T., van den Akker R. Notes on metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture. 2010. Vol. 2, № 1. Article 5677.

Vermeulen T., van den Akker R. Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism. London: Rowman & Littlefield, 2017. 272 p.

Turner L. Metamodernist Manifesto. 2011. URL: http://www.metamodernism.org

Published

2025-10-10

How to Cite

Piddubna О. М., Kunytsia Г. В., & Havrosh О. І. (2025). THE HISTORY OF ART HISTORY OF THE XXI CENTURY: BASIC CONCEPTS AND APPROACHES TO DEVELOPMENT. Ukrainian Art Discourse, (4), 106–113. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.11

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)