POLYSTYLISM AS THE BASIC PRINCIPLE OF THE FORMATION OF THE UKRAINIAN ACADEMY OF ARTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.16

Keywords:

art, polystylism, creative workshops, painting, graphics, synthesis, realism, modernism, impressionism

Abstract

The purpose of the article is to analyze the progressive trends embodied in the educational practice of the first Ukrainian Academy of Arts. The publication emphasizes that at the time of its creation, the Ukrainian Academy of Arts had perhaps the most progressive program among similar European universities. The formation of the teaching staff, the structure of creative workshops, and the selection of students were carried out on the principles of democracy and personal freedom. The article focuses on the complete rejection of the academic principle of education in favor of the creation of author's workshops. Thanks to the liberal policy of the Academy's leadership, a unique situation of synthesis of different styles under the auspices of a state educational institution has developed. The activities of the heads of the workshops of the Ukrainian Academy of Arts at the initial stage of its creation are highlighted. Using the example of the works of O. Murashko, M. Burachek, A. Manevych, V. Krychevsky, G. Narbut, M. Boychuk of the late 1910s – early 1920s, the variety of artistic styles in the practice of teaching students of the Academy is shown. Separate works of the heads of the workshops are analyzed, which clearly present the stylistic features of the creativity of the masters of the specified period. Against the background of the absence of educational programs in the practice of the first workshops of the Academy, this analysis provides an understanding of what samples the first students of the Ukrainian Academy of Arts studied. Under the conditions of free choice of the head and the possibility of moving from workshop to workshop, a unique situation of creative rivalry developed between both the heads and the students. The atmosphere of creative freedom and inspiration led to the birth of the first generation of talented Ukrainian artists, who, in a short time before the beginning of Stalin's repressions, managed to bring Ukrainian art to the world stage.

References

Бура (Мацапура) В. Відлуння студентських років / Українська академія мистецтва : дослідницькі та наук.-метод. праці. К: УАМ, 1994. Вип. 1. С. 99–107.

Бурачек М. Колективна творчість і шляхи національного мистецтва / Мистецтво. К.: Сяйво, 1920. Ч. 1. С. 64–81.

Бурачек М. Спогади про Г. І. Нарбута / Бібліологічні Вісті. К.: «Київ-друк», 1927. № 1. С. 91–101.

Врона І. Мистецька освіта на Україні за 1922 рік / Шляхи мистецтва. Харків: Всеукраїнське Державне видавництво,1923. № 5.

Всевладність Краси. Графіка та живопис Михайла Жука / авт. вступ. ст. О. Лагутенко. К.: Галерея НЮ АРТ, 2011. 144 с.

Гриценко Л. Хвилюючі спогади / Українська академія мистецтва. К: УАМ, 1995. Вип. 2. С. 113–116.

Дінцес Л. Осіння виставка Української академії мистецтва / Шляхи мистецтва. Харків: Всеукраїнське Державне видавництво, 1922. № 1.

Криволапов М. М. Бойчук і Ф. Кричевський як видатні педагоги та фундатори нової української художньої школи 20 ст. / Міст. К.: ВХ[студіо], 2003. № 1. С. 83–88.

Кричевський В. Нарбут в Українській академії мистецтв / Образотворче мистецтво. К.: [б.в.]. 1997. № 1. С. 55–59.

Кузьмін Є. Олександр Мурашко / Червоний шлях. Харків: Державне видавництво України, 1928. № 12. С. 200–210.

Мусієнко П. Федір Григорович Кричевський. К.: Мистецтво, 1966. 105 с.

Рубан-Кравченко В. Кричевські і українська художня культура ХХ століття. Василь Кричевський. К.: Криниця, 2004. 704 с.

Сліпко-Москальцов О. М. Бойчук. Харків: Рух, 1930. 52 с.

Соколюк Л. Живопис / Історія українського мистецтва. Т. 5: Мистецтво ХХ століття. К.: Інтертехнологія, 2007. С. 64–111.

Published

2025-03-31

How to Cite

Papeta С. П., Yaremchuk О. М., Latii О. І., Yakiviuk О. І., & Solopov В. А. (2025). POLYSTYLISM AS THE BASIC PRINCIPLE OF THE FORMATION OF THE UKRAINIAN ACADEMY OF ARTS. Ukrainian Art Discourse, (1), 158–164. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.16

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)