IDEOLOGICAL AND RATIONAL ASPECTS OF SPECIFIC DEPTH IN GRAPHIC DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.2

Keywords:

visual image, graphic design, visualization, space, design object, visual perception, composition

Abstract

The article considers issues related to modeling the depth of space in graphic images. The effectiveness of visual images in transmitting information is a relevant task, therefore it requires the study of all the components of images and their individual emotional and psychological aspects, in particular, such as the ability to transmit depth-spatial qualities. The problematic positions of the psychophysiology of perception, art history, and the theory of image composition, reflected in the available literary sources, give only a partial idea of the role of depth of space in modeling the communicative properties of graphic and information products. This work highlights and analyzes the ideological, content-based and structural-compositional aspects of graphic design works related to the perception of depth of space. Psychophysiological aspects related to the perception of three-dimensionality of form are analyzed. The potential of planar form and three-dimensional images is characterized, and the expediency of their application is argued depending on the tasks of visual communication. The interaction of the carrier form and the graphic image, their mutual influence on the perception of the final design product are described, and research on possible constructive and compositional methods of graphic visualization is presented. In the context of this issue, the image of space in a cultural and historical context is considered, the role of depth in the plastic arts of a certain period is highlighted. Modern means of modeling depth associated with binocular perception and a dynamic form of representation are considered. Their feasibility and functionality are predicted. The practical significance of the results obtained lies in the possibility of their application in design practice, familiarization of future specialists in artistic and creative industries during training with basic information on the involvement of the theory of depth in design activities, as well as further research in art history, architecture and design theory.

References

Бердинських С. О. Бінокулярність та анімація як засоби моделювання просторових властивостей проектованих об’єктів. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Технічні науки. Київ, 2018. Том 29 (68) №1. Ч. 1. С. 1–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sntuts_2018_29_1%281%29__3 (дата звернення 04.02.2025).

Божко Т. Композиційні передумови графічного втілення візуальних звернень. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2018. Вип. 35. С. 173–186. DOI http://doi.org/10.5281/zenodo.1313146

Борисов В. Шрифтова композиція як майданчик для графічних експериментів. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 37, том 1. С. 21–26. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/37-1-4

Вайт Алекс В. Основи графічного дизайну: Третє видання. Простір, єдність, архітектура сторінки, штифт [пер. із англ. Леся Куцюк, Олексій Пелипенко]. Київ : ArtHuss, 2023. 240 с.

Годж С. Коротка історія мистецтва. Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. 294 с.

Демідко О. Історія образотворчого мистецтва та архітектури. Київ : Видавництво Ліра-К, 2021. 182 с.

Іттен Й. Наука дизайну та форми. Вступний курс, який я викладав у Баугаузі та інших школах [Пер. із нім. Сергій Святенко]. Київ : ArtHuss, 2021. 136 с.

Карпов В., Сиротинська Н. Neuroartes: мистецтво пізнання людини. Київ: НАКKКІМ, 2019. 106 с.

Кузьмич В. І. Векторна складова z-основа візуального сприйняття простору в тривимірному середовищі. Містобудування та територіальне планування. 2018. Вип. 68. С. 263–273. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/MTP_2018_68_34 (дата звернення 04.02.2025).

Прокопчук І. Просторові ідеї супрематизму: від площини до об’єму. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Вип. 46. С. 216–226. DOI https://doi.org/10.35619/ucpmk.v46i.699

Трошкіна О. А. Композиція кінокадру та «природного» кадру: глибина простору. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. Вип. 1. С. 189–196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Prms_2018_1_23 (дата звернення 04.02.2025).

Фартінг С. Історія мистецтва від найдавніших часів до сьогодення [пер. К. Грицайчук та інші]. Харків : Vivat, 2019. 576 с.

Юр М. Геометрія простору у творі мистецтва: процеси трансформації. Сучасне мистецтво. 2016. Вип. 12. С. 209–220. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_myst_2016_12_24 (дата звернення 04.02.2025).

Яковлєв М. І. Композиція + геометрія. Київ : Каравела, 2007. 240 с.

Arnheim R. Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. The New Version. University of California Press. Berkeley and Los Angeles, California, 1997. 520 p.

Bowman W.J. Graphic communication. NewYork: John Wiley & Sons, 1968. 222 p.

Gregory R. L. Eye and Brain: The Psychology of Seeing. Princeton University Press, 2015. 296 p.

Kumar R., Naaz S. Exploring the Depth of Elements and Principles of Visual Design. ShodhKosh: Journal of Visual and Performing Arts. 2023. Vol. 4, No. 2 ECVPAMIAP. P. 105–127.

DOI https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v4.i2ECVPAMIAP.2023.709

Muvida M., Atmodiwirjo P., Paramita K. D. Interposition and color contrast as depth aspect: from 2d media to 3d space production. MODUL. 2023. Vol. 23, No. 2. P. 68–75. DOI https://doi.org/10.14710/mdl.23.2.2023.68-75

Рinterest. URL: https://www.pinterest.com (дата звернення 04.02.2025).

Sedgwick H. A. J. J. Gibson’s «Ground theory of space perception». I‑Perception. 2021. Vol. 12, No. 3. P. 1–55. DOI https://doi.org/10.1177/20416695211021111

Tai N.-C. Effect of Pictorial Depth Cues on Illusory Spatial Depth of the Lin Family Garden. Empirical Studies of the Arts. 2023. Vol. 41, Issue 2. P. 497–524. DOI https://doi.org/10.1177/02762374221143725

Watkins J. Vision Freed from Frozen Cyclops: Interacting with Visual Media, an Artistic, Critical and Technical Practice Exploring Spatial Depth. Body, Space & Technology. 2023. Vol. 22, No. 1. P. 168–189. DOI https://doi.org/10.16995/bst.9715

Zeki S. Inner Vision: An Exploration of Art and the Brain. Oxford Univ. Press, 1999. 224 p.

Published

2025-03-31

How to Cite

Berdynskykh С. О., Yaremchuk О. М., & Pashkevych К. Л. (2025). IDEOLOGICAL AND RATIONAL ASPECTS OF SPECIFIC DEPTH IN GRAPHIC DESIGN. Ukrainian Art Discourse, (1), 23–34. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.2

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)