ПОЛІСТИЛІЗМ ЯК ЗАСАДНИЧИЙ ПРИНЦИП ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.16

Ключові слова:

мистецтво, полістилізм, творчі майстерні, живопис, графіка, синтез, реалізм, модернізм, імпресіонізм

Анотація

Метою статті є аналіз прогресивних тенденцій, втілених в освітній практиці Української академії мистецтва. В публікації наголошується, що на час створення Українська академія мистецтва мала чи не найпрогресивнішу програму серед аналогічних європейських начальних закладів. Формування професорського складу, структура творчих майстерень, відбір студентів провадилося на засадах демократії і особистої свободи. Особливу увагу статті акцентовано на повній відмові від академічного принципу навчання на користь створення авторських майстерень. Завдяки ліберальній політиці керівництва Академії склалася унікальна ситуація синтезу різних стилів під егідою державного навчального закладу. Висвітлено діяльність керівників майстерень Української академії мистецтва на початковому етапі її створення. На прикладі творів О. Мурашка, М. Бурачека, А. Маневича, В. Кричевського, Г. Нарбута, М. Бойчука кін. 1910-х – поч. 1920-х рр. показано розмаїття художніх стилів в практиці викладання студентам Академії. Проаналізовано окремі роботи керівників майстерень, в яких наочно представлені стильові ознаки творчості майстрів зазначеного періоду. На тлі відсутності навчальних програм в практиці перших майстерень Академії цей аналіз дає розуміння, на яких зразках навчалися перші студенти Української академії мистецтва. За умов вільного вибору керівника і можливості переходу з майстерні в майстерню склалася унікальна ситуація творчого суперництва як між керівниками, так і студентами. Атмосфера творчої свободи і натхнення зумовила народження першої генерації талановитих українських художників, які за короткий час до початку сталінських репресій встигли вивести українське мистецтво на світовий кін.

Посилання

Бура (Мацапура) В. Відлуння студентських років / Українська академія мистецтва : дослідницькі та наук.-метод. праці. К: УАМ, 1994. Вип. 1. С. 99–107.

Бурачек М. Колективна творчість і шляхи національного мистецтва / Мистецтво. К.: Сяйво, 1920. Ч. 1. С. 64–81.

Бурачек М. Спогади про Г. І. Нарбута / Бібліологічні Вісті. К.: «Київ-друк», 1927. № 1. С. 91–101.

Врона І. Мистецька освіта на Україні за 1922 рік / Шляхи мистецтва. Харків: Всеукраїнське Державне видавництво,1923. № 5.

Всевладність Краси. Графіка та живопис Михайла Жука / авт. вступ. ст. О. Лагутенко. К.: Галерея НЮ АРТ, 2011. 144 с.

Гриценко Л. Хвилюючі спогади / Українська академія мистецтва. К: УАМ, 1995. Вип. 2. С. 113–116.

Дінцес Л. Осіння виставка Української академії мистецтва / Шляхи мистецтва. Харків: Всеукраїнське Державне видавництво, 1922. № 1.

Криволапов М. М. Бойчук і Ф. Кричевський як видатні педагоги та фундатори нової української художньої школи 20 ст. / Міст. К.: ВХ[студіо], 2003. № 1. С. 83–88.

Кричевський В. Нарбут в Українській академії мистецтв / Образотворче мистецтво. К.: [б.в.]. 1997. № 1. С. 55–59.

Кузьмін Є. Олександр Мурашко / Червоний шлях. Харків: Державне видавництво України, 1928. № 12. С. 200–210.

Мусієнко П. Федір Григорович Кричевський. К.: Мистецтво, 1966. 105 с.

Рубан-Кравченко В. Кричевські і українська художня культура ХХ століття. Василь Кричевський. К.: Криниця, 2004. 704 с.

Сліпко-Москальцов О. М. Бойчук. Харків: Рух, 1930. 52 с.

Соколюк Л. Живопис / Історія українського мистецтва. Т. 5: Мистецтво ХХ століття. К.: Інтертехнологія, 2007. С. 64–111.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Як цитувати

Папета, С. П., Яремчук, О. М., Латій, О. І., Яків’юк, О. І., & Солопов, В. А. (2025). ПОЛІСТИЛІЗМ ЯК ЗАСАДНИЧИЙ ПРИНЦИП ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ АКАДЕМІЇ МИСТЕЦТВА. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 158–164. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.16

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають