ЕТНО-ІСТОРИЧНІ МОТИВИ В ДИЗАЙНЕРСЬКИХ РОЗРОБКАХ ЛЮДМИЛИ СЕМИКІНОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.18

Ключові слова:

етно-історичні мотиви, українська культура, сценографія, стилістика костюму, історичні витоки

Анотація

Метою статті є аналіз етноісторичних мотивів в творчому доробку української мисткині Людмили Семикіної. В статті зосереджено увагу на її дизайнерських розробках в сфері сценографії і авторських серій одягу. Усі художники-нонконформісти тією чи іншою мірою розвивали національні тенденції живопису, графіки, декоративного мистецтва через призму переважно модерністських стильових художніх напрямів. Проте на чільному місці залишалося прагнення до національного усвідомлення, цікавість до української історії та культури. Плюралізм думок і поглядів часів «відлиги» став імпульсом для масштабної полеміки щодо новаторських підходів у мистецтві. Проблема «сучасного стилю» для багатьох художників-нонконформістів, у тому числі й для Л. Семикіної, вийшла на перший план. Розуміння цього стилю спиралося на декілька основних критеріїв. Першим і головним серед них стали конструктивність і динаміка форми. Другим образно-пластичним критерієм було тяжіння до народного мистецтва з притаманним йому трактуванням кольору і композиції. Саме тут, на думку Л. Семикіної і її колег-однодумців, у концентрованому вигляді зберігалися базові першоелементи, з яких на наступному етапі розвитку можна було відтворити архетипні пластичні структури. Нарешті, третім критерієм стала відродження традиційних технік, а також застосування технологій, які передбачали співтворчість митця, технолога, інженера з майстрами народного мистецтва, тобто носіями традиції. Л. Семикіна, спільно зі своїми колегами й однодумцями, саме в цей час почала вивчати українську мову, національні традиції, фольклор. Для неї, як і для більшості її колег, національний фольклор, етностилістика перетворилися на джерела оновлення та очищення від обмежень і заборон радянської ідеологічної політики. Пізніше ці напрацювання суттєво вплинуть на формування її художніх смаків, зокрема в галузі проектів сценічного одягу й авторських колекцій. Для вистав за мотивами творів Лесі Українки «Щастя» і «Лісова пісня» художниця створила костюми в народному українському стилі. Від кінця 1960-х рр. вона розробила серії моделей одягу за мотивами скіфо-сарматського та давньоруського мистецтва: «Скіфський степ», «Княжа доба», «Поліська легенда». В 1990-х рр. Л.Семикіна звернулася до стилістики «ретро» в циклах «Барокко» і «Ніка». Художниці вдалося відтворити глибокі історичні витоки культури Київської Русі, які знайшли відображення не тільки в народному костюмі, але й в княжому одязі. Художні образи, які вона створила, стали справжньою подією в культурному житті України 1970-х рр.

Посилання

Васіна З. О. Український літопис вбрання: [Книга-альбом]. – К.:Мистецтво, 2003. Т. 1: 11000 років до н. е.- ХІІІ ст. н. е. : Науково-художні реконструкції. 448 с.: іл.

Гардабхадзе І. А. Особливості системного підходу до вирішення актуальних проблем дизайну одягу. Вісник ХДАДМ. Х., 2012. Вип. 15. С. 7–10.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 23.06.2014 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 18 арк.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 4.08.2014 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 9 арк.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 20.09.2015 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 8 арк.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 10.11.2015 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 14 арк.

Папета О. В. Етнічні мотиви в костюмах Л. Семикіної «Поліська легенда». Література та культура Полісся. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2015. Вип. 79. Серія «Історичні науки». 309 с.

Папета О. В. Теоретико-методологічний аналіз етнічних мотивів в костюмах Л. Семикіної. Збірка наукових праць: Етнічна культура в глобалізованому світі. Одеса, 2015. С. 106–109.

Соколюк Л. Проблема національного стилю в українському мистецтві першої третини ХХ століття. Мистецтвознавство України. 2003. № 3. С. 25–31.

Стельмащук Г. Традиційні головні убори українців. К. : Наук. думка, 1993. 240 с.

Стельмащук Г. Давнє вбрання на Волині. Етнографічно-мистецтвознавче дослідження. Луцьк, 2006. 280 с.

Тканко З., Коровицький О. Моделювання костюма в Україні ХХ століття: Навчальний посібник. Львів: Видавництво «Брати Сиротинські і К», 2000. 96 с: іл.

Український авангард 1910–1930-х років : альбом / [авт.-упоряд. Д. Горбачов]. К. : Мистецтво, 1996. 400 с.

Українські авангардисти як теоретики і публіцисти : зб. статей / [упоряд. Д. Горбачов, О. Папета, С. Папета]. К. : Тріумф, 2005. 384 с.

Федорук О. Авангард України: Поміж Сходом і Заходом (1910–1930-ті роки). Мистецтво, фольклор та етнографія слов’янських народів. К., 1993. С. 5–43.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Папета, О. (2025). ЕТНО-ІСТОРИЧНІ МОТИВИ В ДИЗАЙНЕРСЬКИХ РОЗРОБКАХ ЛЮДМИЛИ СЕМИКІНОЇ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 160–168. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.18