ETHNO-HISTORICAL MOTIVES IN DESIGN DEVELOPMENTS OF LYUDMILA SEMIKINA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.18

Keywords:

ethno-historical motifs, Ukrainian culture, scenography, costume style, historical origins

Abstract

The purpose of the article is the analysis of ethno-historical motives in the creative work of the Ukrainian artist Lyudmila Semykina. The article focuses on her design developments in the field of scenography and author's clothing series. All nonconformist artists to one degree or another developed national trends in painting, graphics, and decorative arts through the prism of mainly modernist stylistic artistic directions. However, the desire for national awareness, interest in Ukrainian history and culture remained prominent. The pluralism of thoughts and views of the "thaw" times became the impetus for large-scale polemics regarding innovative approaches in art. The problem of "modern style" for many non-conformist artists, including L. Semikinoi came to the fore. The understanding of this style was based on several main criteria. The first and foremost among them were the constructiveness and dynamics of the form. The second figurative and plastic criterion was the attraction to folk art with its inherent interpretation of color and composition. It is here, according to L. Semikina and her like-minded colleagues, the basic primary elements were stored in a concentrated form, from which archetypal plastic structures could be reproduced at the next stage of development. Finally, the third criterion was the revival of traditional techniques, as well as the use of technologies that involved the collaboration of an artist, technologist, and engineer with masters of folk art, that is, carriers of tradition. L. Semikyna, together with her colleagues and like-minded people, began to study the Ukrainian language, national traditions, and folklore at this time. For her, as well as for most of her colleagues, national folklore, ethnostylistics turned into sources of renewal and purification from the restrictions and prohibitions of the Soviet ideological policy. Later, these developments will significantly influence the formation of her artistic tastes, in particular in the field of stage clothing projects and author's collections. For performances based on Lesya Ukrainka's works "Happiness" and "Forest Song", the artist created costumes in the folk Ukrainian style. From the end of the 1960s she developed a series of clothing models based on Scythian-Sarmatian and Old Russian art: "Scythian Steppe", "Princely Age", "Polish Legend". In the 1990s L. Semikyna turned to the "retro" style in the "Baroque" and "Nika" cycles. The artist managed to reproduce the deep historical origins of the culture of Kyivan Rus, which were reflected not only in the folk costume, but also in the princely clothes. The artistic images she created became a real event in the cultural life of Ukraine in the 1970s.

References

Васіна З. О. Український літопис вбрання: [Книга-альбом]. – К.:Мистецтво, 2003. Т. 1: 11000 років до н. е.- ХІІІ ст. н. е. : Науково-художні реконструкції. 448 с.: іл.

Гардабхадзе І. А. Особливості системного підходу до вирішення актуальних проблем дизайну одягу. Вісник ХДАДМ. Х., 2012. Вип. 15. С. 7–10.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 23.06.2014 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 18 арк.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 4.08.2014 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 9 арк.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 20.09.2015 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 8 арк.

Інтерв’ю з Л. Семикіною від 10.11.2015 р. Рукопис. Приватний архів О. Папети. 14 арк.

Папета О. В. Етнічні мотиви в костюмах Л. Семикіної «Поліська легенда». Література та культура Полісся. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2015. Вип. 79. Серія «Історичні науки». 309 с.

Папета О. В. Теоретико-методологічний аналіз етнічних мотивів в костюмах Л. Семикіної. Збірка наукових праць: Етнічна культура в глобалізованому світі. Одеса, 2015. С. 106–109.

Соколюк Л. Проблема національного стилю в українському мистецтві першої третини ХХ століття. Мистецтвознавство України. 2003. № 3. С. 25–31.

Стельмащук Г. Традиційні головні убори українців. К. : Наук. думка, 1993. 240 с.

Стельмащук Г. Давнє вбрання на Волині. Етнографічно-мистецтвознавче дослідження. Луцьк, 2006. 280 с.

Тканко З., Коровицький О. Моделювання костюма в Україні ХХ століття: Навчальний посібник. Львів: Видавництво «Брати Сиротинські і К», 2000. 96 с: іл.

Український авангард 1910–1930-х років : альбом / [авт.-упоряд. Д. Горбачов]. К. : Мистецтво, 1996. 400 с.

Українські авангардисти як теоретики і публіцисти : зб. статей / [упоряд. Д. Горбачов, О. Папета, С. Папета]. К. : Тріумф, 2005. 384 с.

Федорук О. Авангард України: Поміж Сходом і Заходом (1910–1930-ті роки). Мистецтво, фольклор та етнографія слов’янських народів. К., 1993. С. 5–43.

Published

2025-01-15

How to Cite

Papeta О. (2025). ETHNO-HISTORICAL MOTIVES IN DESIGN DEVELOPMENTS OF LYUDMILA SEMIKINA. Ukrainian Art Discourse, (6), 160–168. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.18

Issue

Section

Статті