ГОЛЛАНДСЬКИЙ НАТЮРМОРТ XVII СТ. ІЗ ЗІБРАННЯ ХАРКІВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ: СТИЛІСТИКА І ТИПОЛОГІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.11

Ключові слова:

жанри мистецтва, натюрморт, голландське мистецтво, приватні колекції, художній музей, мистецькі виставки

Анотація

У статті зосереджено увагу на дослідженні колекції голландського натюрморту в зібранні Харківського художнього музею періоду розквіту цієї національної школи у ХVII ст. Особливі економічні, суспільно-політичні та релігійні умови країни стали сприятливим грунтом для розвитку голландського мистецтва. Одним з жанрів, який отримав розвиток як самобутнє і самостійне явище став натюрморт. Голландські натюрморти, окрім культурно-мистецького значення, відіграють роль історичних документів, що розкривають різноманітні сторони життя, як самих художників, так і суспільства в цілому. На додаток до символічного наповнення, що є головною рисою натюрморту ХVII ст., все яскравіше виявляється зростаючий інтерес до спостережень та вивчення світу. Метою дослідження є аналіз структурно-типологічних та стилістичних особливостей голландського натюрморту з фондів Харківського художнього музею, окреслення періодів створення. На основі систематизації і аналізу музейних документів встановлено походження творів, проаналізовано твори із зібрання Харківського художнього музею, періоди створення, художню мову. У колекції представлено типи натюрмортів: «сніданок», «десерт», «квітковий», «рибний», «мисливський» натюрморти, «пташині двори» з вираженою символікою і особливостями. Встановлено відповідність стилітики і типології творів харківської колекції голландського натюрморту з роботами найвідоміших представників жанру. Проблема вивчення творів з музейних колекцій України, їхнього походження, національної приналежності, атрибуції на сьогодні залишається актуальною для дослідників. На жаль, в умовах війни росії проти України це завдання ускладнюється, утім нагромаджений фактологічний матеріал дає можливість продовження досліджень.

Посилання

Білецький П. Мова образотворчих мистецтв. Київ : Радянська школа, 1973. 128 с.

Гомбріх Е.Г. Оповідь про мистецтво / пер. з англ. А. Накорчевський. Київ : ArtHuss, 2024. 664 с.

Мельничук Л. Мистецькі зібрання польських колекціонерів на Слобожанщині. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків : ХДАДМ, 2010. № 1. С. 138–141.

Музейні скарби Харкова: образотв. видання у 3 кн. Харків : Колорит, 2009. (Серія «Українська колекція»). Кн. 1 : Мистецтво Західної Європи та Сходу XV–XX ст. Із зібрання Харківського художнього музею / В. Мизгіна, Т. Прокатова, Т. Литовко, Л. Мельничук. 2009. 188 с.

Прокатова Т. Колекція Г. Крігер – М. Фрадкіна. Мистецтво Західної Європи. Музейний альманах: наукові матеріали, статті, виступи, спогади, есе / під ред. В. Мизгіної, Л. Абраменко. Харків : Курсор, 2005. С. 73–76.

Світ натюрморту. Виставка творів із колекції музею та приватних зібрань кінця XVII – середини XX ст. : каталог / упоряд. Т. Прокатова, В. Кацай. Харків : ХХМ, 2005. 24 с.

Харківський художній музей. 200 років колекції : альбом / [авт.-упоряд. : В. Мизгіна, Т. Прокатова, О. Денисенко та ін.]. Харків : Фоліо, 2005. 167 с.

Deutsche Kunst des XV–XIX Jahrhunderts aus der Sammlung des Charkiver Kunstmuseums. Сharkiv: КMСh, 2005. 28 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Мельничук, Л. (2025). ГОЛЛАНДСЬКИЙ НАТЮРМОРТ XVII СТ. ІЗ ЗІБРАННЯ ХАРКІВСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО МУЗЕЮ: СТИЛІСТИКА І ТИПОЛОГІЯ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 88–96. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.11