ПЕРЕДУМОВИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Юлія Малежик Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0003-2829-3493

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.10

Ключові слова:

тенденції, передумови розвитку, сучасне мистецтво, образотворче мистецтво, художній стиль, напрям, течії, інновації

Анотація

Метою дослідження є вивчення передумов та розвитку актуальних тенденцій розвитку сучасного образотворчого мистецтва, у ракурсі бачення особливого філософського, естетичного та соціального погляду на світ та середовище глядача – митця. Елементи історіографічного, формального, соціокультурного та психоаналізу пов’язані з розглядом філософської проблематики, оскільки сам художній матеріал розвивається до метамедіальності, а традиційні для другої половини XX століття способи його наукового опису є міждисциплінарними. Аналіз спеціалізованої літератури надав можливість виокремити та систематизувати основні напрями в образотворчому мистецтві другої половини ХХ століття, та їхній вплив на наступні прояви основних тенденцій в образотворчому мистецтві початку ХХІ століття. Досліджено аспекти, що впливали на сучасне мистецтво, які не можливі без знання і розуміння новітніх технологій та практик, до яких уже не зовсім коректно застосовувати колишні критерії традиційного образотворчого мистецтва. Образотворче мистецтво є багатогранним і динамічним, відображаючи складність та різноманіття сучасного світу. Воно активно реагує на соціальні, політичні та технологічні зміни, ставлячи нові запитання та пропонуючи різні способи взаємодії з аудиторією. Зазначено, що зображувально-виразні інновації в образотворчому мистецтві проявляються у використанні нових способів образотворчого вираження, тобто зміни в способах зображення, які повинні відображуватись у використанні різних змін формотворчих елементів зображення. Узагальнено основні етапи та художні стилі, що вплинули на розвиток та характер проявів сучасного мистецтва на початку ХХІ століття. Ми вважаємо, що мистецтво майбутнього повинно базуватися на усвідомленні тих процесів, що відбуваються у суспільстві, сучасне мистецтво, та його майбутнє, повинно опиратись на інтелект, та його враження, а не на відчуття і ірраціональність, як це було раніше.

Посилання

Малежик Ю.М. Образотворче мистецтво як освітній і культуротворчий компонент у системі мистецької освіті. Витоки педагогічної майстерності. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 25. С. 148–152.

Затонський Д. В. Модернізм і постмодернізм: Думки про одвічне коловертання витончених і невитончених мистецтв. Харків : Фоліо. 2000. 256 с.

Шишлова О. Мистецтво аутсайдерів. URL: https://artslooker.com/mistetctvo-autsajderiv/.

Сімончук О. Як сучасні технології змінюють мистецтво URL: https://supportyourart.com/stories/art-technology/.

Малежик Ю.М., Пунгіна О.А., Гусєв Л.Г. Екологічний дизайн як соціокультурне явище. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 58. Том 1. 368 с., С. 119–125.

Цугорка О.П. Образотворче мистецтво і можливості новітніх технологій. Культура і сучасність. 2015. Вип. 2. С. 111–118.

Соргира Т.І. Роль техніки та технології у мистецтві: монографія. М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ : Вид-во Ліра-К, 2021. 344 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Малежик, Ю. (2025). ПЕРЕДУМОВИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА (ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ). Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 81–87. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.10