PREREQUISITES AND TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF CONTEMPORARY ART (THE SECOND HALF OF THE TWENTIETH – EARLY TWENTIETH CENTURY)
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.10Keywords:
trends, prerequisites for development, contemporary art, fine art, artistic style, direction, trends, innovationsAbstract
The purpose of the study is to examine the preconditions and development of current trends in contemporary visual art, in terms of a special philosophical, aesthetic and social view of the world and the environment of the viewer-artist. Elements of historiographical, formal, socio-cultural and psychoanalysis are related to the consideration of philosophical issues, since the artistic material itself is developing towards metamedia, and the traditional methods of its scientific description for the second half of the twentieth century are interdisciplinary.The analysis of the specialized literature made it possible to identify and systematize the main trends in the visual arts of the second half of the twentieth century and their influence on the subsequent manifestations of the main trends in the visual arts of the early twenty-first century.The aspects that influenced contemporary art are studied, which are impossible without knowledge and understanding of the latest technologies and practices, to which the previous criteria of traditional fine art are no longer quite correct. Fine art is multifaceted and dynamic, reflecting the complexity and diversity of the modern world. It actively responds to social, political and technological changes, raising new questions and offering different ways of interacting with the audience. It is noted that pictorial and expressive innovations in the visual arts are manifested in the use of new ways of pictorial expression, that is, changes in the ways of depiction, which should be reflected in the use of various changes in the formative elements of the image. The article summarizes the main stages and artistic styles that influenced the development and nature of contemporary art manifestations in the early twenty-first century.
References
Малежик Ю.М. Образотворче мистецтво як освітній і культуротворчий компонент у системі мистецької освіті. Витоки педагогічної майстерності. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 25. С. 148–152.
Затонський Д. В. Модернізм і постмодернізм: Думки про одвічне коловертання витончених і невитончених мистецтв. Харків : Фоліо. 2000. 256 с.
Шишлова О. Мистецтво аутсайдерів. URL: https://artslooker.com/mistetctvo-autsajderiv/.
Сімончук О. Як сучасні технології змінюють мистецтво URL: https://supportyourart.com/stories/art-technology/.
Малежик Ю.М., Пунгіна О.А., Гусєв Л.Г. Екологічний дизайн як соціокультурне явище. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 58. Том 1. 368 с., С. 119–125.
Цугорка О.П. Образотворче мистецтво і можливості новітніх технологій. Культура і сучасність. 2015. Вип. 2. С. 111–118.
Соргира Т.І. Роль техніки та технології у мистецтві: монографія. М-во освіти і науки України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ : Вид-во Ліра-К, 2021. 344 с.