ТИПОЛОГІЯ ЗАСОБІВ HAND MADE У СУЧАСНОМУ ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ: ПІДХОДИ, МАТЕРІАЛИ, ТЕХНІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.10

Ключові слова:

графічний дизайн, засоби hand made, рукотворний дизайн, рукотворність, типологія

Анотація

У статті розглядається питання типології засобів hand made у графічному дизайні. Аналізується зростання інтересу до рукотворних технік як до інструменту створення оригінальних візуальних рішень, здатних протистояти стандартизації та уніфікації цифрової мови. Застосування засобів ручної роботи у проєктуванні інтерпретується не лише як декоративна функція, а як складова концептуальної та емоційної взаємодії зі споживачем. Типологію сформовано завдяки виявленню та систематизації засобів hand made за критеріями використаних матеріалів, технік і підходів до інтеграції у графічні проєкти. В межах запропонованої типології виокремлено три рівні: концептуальний, матеріальний та технічний. Концептуальний рівень охоплює підходи до інтеграції рукотворних елементів: повністю ручну роботу, гібридні практики з цифровими технологіями та комп’ютерні імітації рукотворності. Матеріальний рівень зосереджений на виборі ресурсів, серед яких традиційні, органічні, рециклінгові та експериментальні матеріали, що формують унікальні тактильні й візуальні властивості дизайнерських рішень. Технічний рівень включає широкий спектр художніх прийомів – від класичних графічних і живописних до паперопластики, дрібної пластики, ниткографії та змішаних технік. Типологія засобів hand made є ефективним інструментом для наукового осмислення й практичного використання рукотворності у графічному дизайні. Вона сприяє розширенню меж творчого пошуку, актуалізації культурних традицій та впровадженню інноваційних рішень у глобалізованому візуальному середовищі. Аналіз прикладів сучасної дизайнерської практики, зокрема робіт-призерів міжнародних конкурсів, а також кейсів українських і зарубіжних дизайнерів, підтверджує зростання популярності рукотворних засобів у різних сферах графічного дизайну – від пакування до айдентики та реклами.

Посилання

Сбітнєва Н.Ф. Тенденції розвитку сучасного графічного дизайну: повернення до рукотворності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. пр. / за ред. Даниленка В. Я. Харків : ХДАДМ, 2015. № 4. С. 60–66. URL: https://www.visnik.org.ua/pdf/v2015-04-09-sbitneva.pdf (дата звернення: 20.08.2025).

Гальчинський В.А. Використання нових технологій в дизайні та впровадження сучасних матеріалів на прикладі Hand made течії / В.А. Гальчинський ; наук. кер. О.С. Гальчинська, І.О. Єрмак. Наукові розробки молоді на сучасному етапі : тези доповідей XVI Всеукраїнської наукової конференції молодих вчених та студентів (Київ, 27–28 квітня 2017 р.). Київ : КНУТД, 2017. Т. 1 : Сучасні матеріали і технології виробництва виробів широкого вжитку та спеціального призначення. С. 534–535.

Савченко В.Г. Культурологічні аспекти практик handmade як форм декоративно-ужиткового мистецтва : дис. д‑ра філософії з культорології. Харківська державна академія культури. Харків, 2023. 169 с.

Kermik J. Design and craft – a changing relationship at the heart of design education. Design Education Asia Conference (Hong Kong, 4-5 December 2012). Hong Kong : Hong Kong Design Institute, 2012. P. 1–10.

Atasoy S.N. The latest trends in graphic design: Handmade typographic posters. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences: Selected Paper of 6th World Conference on Design and Arts (Zagreb, 29 June–01 July 2017). Zagreb, 2017. P. 335–342. URL: https://www.researchgate.net/publication/322323212_The_Latest_Trends_in_Graphic_Design_Handmade_Typographic_Posters (дата звернення: 11.07.2025).

Zoran A. Hybrid re-Assemblage – Bridging Traditional Craft and Digital Design. Massachusetts Institute of Technology. 2013. URL: https://resenv.media.mit.edu/pubs/theses/zoran-phd.2013.pdf (дата звернення: 11.07.2025).

Zhao J. Analysis and Research on Merging Handcraft into Graphic Design. Applied Mechanics and Materials. Trans Tech Publications, Ltd. 2012. Vol. 271–272. P. 701–704. DOI: 10.4028/www.scientific.net/amm.271-272.701.

Hansen N. Materials in Participatory Design Processes : PhD Dissertation. Department of Culture and Communication, Aarhus University, 2016 DOI: 10.48550/arXiv.1703.07187.

Thakker A., Sun D. Handmade papers: Innovation, Technology, and Design. Journal of Natural Fibers. 2023. Vol. 20, NO. 1, 2187505. P. 1–10. DOI: 10.1080/15440478.2023.2187505.

Сбітнєва Н.Ф. Використання прийомів «hand made» в українському графічному дизайні ХХI століття. Zbior artykuiow naukowych. Konferenciji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej «Priorytetowe obszary badawcze: od teorii do praktyki» (Lublin, 30.05.2016 – 31.05.2016). Warsyawa : Wydawca : Sp.z.o.o. «Diamond trading tour», 2016. Str. 60–62.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-10

Як цитувати

Первих, І. І. (2025). ТИПОЛОГІЯ ЗАСОБІВ HAND MADE У СУЧАСНОМУ ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ: ПІДХОДИ, МАТЕРІАЛИ, ТЕХНІКИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (4), 97–105. https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.10