ОБРАЗИ ПТАХІВ У ГОБЕЛЕНАХ ЕСФІРІ СЕРПІОНОВОЇ: СИМВОЛІКА, СЕМАНТИКА, СТИЛІСТИКА

Автор(и)

  • Анна Іванівна Носенко Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-6876-5382
  • Дмитро Олександрович Величко Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-4961-2481

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.12

Ключові слова:

Есфір Серпіонова, художнє ткацтво, Одеський гобелен, образ птаха

Анотація

Здійснено мистецтвознавче дослідження творчого доробку видатної одеської майстрині художнього ткацтва Есфірі Серпіонової. Серед широкого діапазону образів її гобеленів увагу зосереджено на образах птахів. Детально проаналізовано та подано інтерпретації їх символічного та міфопоетичного змісту. Визначено технологічні особливості ткацтва майстрині. Подано порівняльний аналіз та виявлено специфіку впізнаваної стилістичної мови творів Е.Серпіонової. Вивчення творів художнього ткацтва Е. Серпіонової виявило значну кількість образів птахів у композиціях різних років. Створено систематизацію образів відповідно їх іконографії і змістового насичення. Виділено групу гобеленів, де птахи зображено поруч з людиною, зокрема у проаналізованих нами композиціях персонажем є сама авторка. Птахи стають алегорією долі, стремління до здійснення мрій, щастя і випробувань різними просторами, а також символом душі мисткині, спраглої до пізнання прекрасного у реальному і духовному світі.Виявлено низку творів з птахами, які об’єднує образ дерева. Е. Серпіонова звертається до архетипу Дерева Життя, яке уособлює усталену модель світу, навколо якого відбувається рух часу, показаний через мотиви пір року чи час доби, а також контрасти життя – чорне і біле – день, ніч, мир, війна. Умовно трактовані птахи присутні як алегорії людей у вирі життя. Цікавими є гобелени, де наявно немає фігур птахів, проте є їх атрибути, наприклад, шпаківні чи перо. Завдяки цим асоціативним образам авторка втілює ідеї надії, патріотизму, збереження пам’яті і передачі знання-традиції. Цілісну групу складають камерні композиції із зображенням розмаїтих птахів, що населяють різні куточки землі і їх невід’ємною частиною. Визначну роль у виразності гобеленів Е. Серпіонової відіграє чистий колір, який передає світло, створює символічний контекст чи емоцію сприйняття. Аналіз стилістики унікальної мови художнього ткацтва Серпіонової виявив велике значення умовності театрально-декораційного мистецтва, світлоносності вітражу і мозаїк, спрощення образів народного мистецтва, експериментів з абстрактними формами модернізму, монументально-декоративних розписів бароко і суворого стилю, традиційного декоративно-ужиткового ткацтва Півдня України.

Посилання

Савченко В. Сестра Таїсія: Земля людини. Літературна Україна. № 41. 27 жовтня 2011. Есфір: Документальна повість / Вероніка Коваль. Одеса, Астропринт : 2019. 264 с. С. 246–247.

Тарасенко О. Замість некрологу: Проект Есфірі Наумівни Серпіонової «Над горизонтом».

04.2025. URL: https://www.facebook.com/oa.tarasenko

Криштопенко В. Чарівність видовища. Комсомольська ІСКРА, від 24.02.1973. Есфір: Документальна повість / Вероніка Коваль. Одеса, Астропринт : 2019. 264 с. С. 234–235.

Бродавко Р. Пізнаючи білий світ. Есфір: Документальна повість / Вероніка Коваль. Одеса, Астро-принт : 2019. 264 с. С. 250–253.

Кудлач В. Одеса гобеленова. 2016. Віртуальна галерея «На Херсонській» URL: https://odnb.odessa.ua/blogs/kherson/69

Одеський гобелен – 1: площина тема простір. Каталог. Автор-упорядник А. Носенко. Вступ.ст. С. Савченко, А. Носенко. Одеса : Одеський художній музей. 2016. 37 с. URL: http://ofam.od.ua/pdf/catalog/gobelen.pdf

Мон В. Есфір Серпіонова. Мала Батьківщина. Каталог. 2014. 18 с.

Адлер Ірен. До ангелів треба дослухатися. Одеський музей показав гобеленову ретроспективу. 2024. URL: https://dumskaya.net/news/k-angelam-nado-prislushivatsya-odesskiy-muzey-po-183959/ua/

Куйбіда В. Птах, птахи на фресках Софії Київської. Енциклопедичний словник символів культури України. Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т імені Григорія Сковороди. Заг. ред.: В. П. Коцур та ін. Вид. 5-те, допов. і випр. Корсунь-Шевченківський : Вид. В. М. Гавришенко, 2015. 911 c. С. 669–673.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-06

Як цитувати

Носенко, А. І., & Величко, Д. О. (2025). ОБРАЗИ ПТАХІВ У ГОБЕЛЕНАХ ЕСФІРІ СЕРПІОНОВОЇ: СИМВОЛІКА, СЕМАНТИКА, СТИЛІСТИКА. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 97–105. https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.12