ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ТА ЛОКАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ У СУЧАСНОМУ ДИЗАЙНІ: БАЛАНС МІЖ ТРАДИЦІЄЮ ТА ІННОВАЦІЯМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.2

Ключові слова:

локальна ідентичність, традиційний костюм, інновації в дизайні, українська мода, етнічна мода, вбрання

Анотація

У роботі досліджується взаємозв’язок між глобалізацією та локальною ідентичністю в сучасному дизайні одягу, аналізуючи баланс між збереженням традицій і впровадженням інновацій. Особливу увагу приділено впливу глобальних ринків і швидких змін у виробничих процесах на традиційні ремісничі техніки та локальні стилістичні особливості. Досліджено процеси трансформації текстильної індустрії під тиском аутсорсингу та зміни моделей споживання, що веде до переосмислення місця традиційного вбрання в сучасній моді. Розглянуто виклики, з якими стикаються дизайнери при адаптації локальних традицій до глобальних трендів, та визначено потенційні шляхи інтеграції традиційних елементів у сучасний одяг. Наголошено, що текстильна індустрія підлягла глибоким трансформаційним змінам за останні десятиліття, частково обумовлюючись необхідністю глобалізації та тиском, пов’язаним з економічними флуктуаціями. Остаточне середовище почало вимагати підтримання економічної стійкості, постійності інновацій та готовність адаптуватися до нових викликів, які поширюються за межі національних і міжнаціональних ринків. Для європейської текстильної індустрії виникнення нових конкурентів із ринків, які колись підлягали митам, виявилося критичним. Українське національне вбрання аналізується як приклад поєднання історичних орнаментів, технік крою та сучасних виробничих підходів. Висвітлено механізми переосмислення етнічної естетики в рамках постмодернової моди, що прагне до різноманітності та індивідуалізації стилю.Доведено, що локальна текстильна та швейна промисловість може зберігати конкурентоспроможність через унікальність ручної роботи, символічного значення та культурної автентичності. Оглянуто підходи до формування стратегій збереження традиційних мотивів у сучасному дизайні, а також розглянуто роль цифрових платформ і соціальних мереж у популяризації локальних стилів. Результати дослідження демонструють, що синергія між традицією та інноваціями є ефективним інструментом у розвитку сучасної моди, сприяючи створенню унікальних дизайнерських рішень, які відповідають як локальним, так і глобальним запитам.

Посилання

Bowen G., Bowen R. Globalisation Versus Deglobalisation in the Fashion Industry. In: Globalisation and Deglobalisation, 2024. p. 16. DOI: 10.1007/978-3-031-35589-9_16.

Chandrakar V. Fashion and Globalization. Innovation and Integrative Research Center Journal, 2024. Vol, 2(6). 223–229. ISSN: 2584-1491.

Bovone Laura. Ethical fashion as a post-postmodern phenomenon. 2015.

Soni S., Baldawa S. Analyzing Sustainable Practices in Fashion Supply Chain. International Research Journal of Business Studies. 2023. Vol. 16. 11–25. DOI: 10.21632/irjbs.16.1.11-25.

Cui C., Nazlina S., Azizi N. Textile Sustainable Development Related to Culture: A Scientometric Approach. Textile & Leather Review. 2024. Vol. 7. 1143–1162. DOI: 10.31881/TLR.2024.119.

Cui Y. The Social, Economic, and Political Impacts of Offshore Outsourcing on the Companies and Developing Countries. BCP Business & Management. 2022. Vol. 32:72-76. DOI: 10.54691/bcpbm.v32i.2871.

Curley M., Lally A. Sizing Up the Garment Industry: Large Brands, Supply Chain Labour Market Share, and Lessons For Governance Design Building Blocks For Governing the Garment Industry, Working Paper 1, 2022. DOI: 10.13140/RG.2.2.30147.48162.

Perry P., Barnes L., Ye T. The Evolution of the Chinese Luxury Fashion Consumer: An Interpretive Study of Luxury Value Perceptions. In: Luxury Consumption in China, 2020. p. 8. DOI: 10.1007/978-3-030-25654-8_8.

Pathak P., Pathak A., Hegde M. SISDM-2023 Sustainable Fashion & Design -II Fast Fashion and Sustainability: A Paradoxical Relationship, 2024.

Koren M, Shnaiderman M. Forecasting in the Fashion Industry: A Model for Minimising Supply- Chain Costs. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 2023. Vol. 16. 1–11. DOI: 10.1080/17543266.2023.2201508.

Черевач В. Мода як культурна практика: Ідентифікація за основними характеристиками. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал, 2023. C. 88–93.

Скокова Л. Культурні практики в сучасному суспільстві: теоретичні підходи та емпіричні виміри. Київ: Інститут соціології НАН України, 2018.

Судакова В. Культурні практики та проблеми їхньої модернізації в культурному просторі сучасних суспільств. Культурологічна думка: збірник наукових праць, 2020. № 17 С. 165–177. DOI: 10.37627/2311-9489-17-2020-1.165-177.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-06

Як цитувати

Базильська, Т. О. (2025). ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ТА ЛОКАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ У СУЧАСНОМУ ДИЗАЙНІ: БАЛАНС МІЖ ТРАДИЦІЄЮ ТА ІННОВАЦІЯМИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 17–23. https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.2