ТВОРЧІСТЬ КАЦУШІКИ ХОКУСАЯ ТА УТАГАВИ ХІРОШІГЕ У КОМПАРАТИВНОМУ ВИМІРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.7Ключові слова:
Кацушика Хокусай, Утагава Хірошіге, японська гравюра, укійо-е, компаративний аналізАнотація
Стаття висвітлює результати компаративного аналізу творчості Кацушіки Хокусая та Утаґави Хірошіге як видатних представників японської гравюри укійо-е. Визначено художні домінанти, технічні прийоми та композиційні рішення індивідуальних художніх стилів всесвітньовідомих майстрів японського пейзажу. Конкретизовано особливості втілення художнього образу, колористичні рішення, символічні елементи, методи передачі простору та глибини. З’ясовано, що художні методи Кацушіки Хокусая та Утаґави Хірошіґе суттєво відрізняються за жанровою спрямованістю, композиційним рішенням, перспективою та палітрою кольорів. Художній стиль Кацушіка Хокусая – це експресія, динамізм, багатофігурність композиції, драматичність ракурсу та контрастність ліній. Образи буремної природи, могутніх хвиль, гірських масивів та легендарних персонажів свідчать про прагнення майстра до енергійного та символічного зображення навколишнього світу. Кацушіка Хокусай активно експериментує з перспективою, використовує насичену кольорову гаму та новаторські прийоми для створення глибини простору. Утаґава Хірошіге віддає перевагу ліричному, споглядальному зображенню пейзажів, які передають атмосферність та змінність природних станів. Його композиції відзначаються рівновагою та гармонією, які досягаються завдяки градаціям кольору з ефектом м’яких переходів між планами. Художник майстерно використовує колористику для створення настрою, застосовуючи ніжні пастельні відтінки, які передають ранковий серпанок, вечірні сутінки та дощові краєвиди. У творах Утаґави Хірошіге перспектива не драматизує пейзаж, а слугує засобом м’якого занурення глядача в атмосферу єднання з природою. Наголошено на унікальності творчих підходів Кацушіки Хокусая та Утаґави Хірошіге, вагомості їх внеску у формування японської мистецької спадщини та розвиток світового мистецтва. Констатовано вплив майстрів укійо-е на європейських імпресіоністів, які захоплювалися технікою та естетикою японських пейзажних гравюр.
Посилання
Орлова Є. Японське мистецтво. Кацусіка Хокусай та його гравюри. Мистецтво в школі : музика, образотворче мистецтво, художня культура. 2011. № 9. С. 13–16.
Парамонова В. До історії розвитку традиційної японської ксилографії : сурімоно і манга Кацусіки Хокусая. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/727b4f08-493a-4408-a4ae-bd6af9a9911d/content
Скотар Н. Мистецтво укійо-е. 2017. URL: https://www.nihonbu.club/2017/03/19/ukiyo-e/
Литвинюк Л., Шaуліс К. Образи природи в японській графіці: основні тенденції та етапи розвитку кінця XVIІI – початку XX ст. Knowledge, Education, Law, Management. 2020. №5 (33). Vol. 3. P. 19–23.
Ладчин Я. Художні особливості символізму в японському образотворчому мистецтві періоду Едо. АРТ-простір. 2024. №1(4). С. 183–207.
Литвинюк Л., Шaуліс К., Жернокльов К. Романтизація регіональних особливостей та поетика мандрів країною у серіях гравюр Кацушіка Хокусай та Андо Хірошіге. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 41(2). С. 69–75.
Шауліс К. Японська графіка кінця ХVІІІ – початку ХХІ ст.: художня репрезентація образів природи : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.05. Львів. 2020. 20 с.
Гудалова-Кульженко П. Японська гравюра на виставці мистецтва Далекого Сходу. Київ : Видання музею мистецтв УАН. 1928. 30 с.
Івашко Ю. Японська культура як один із витоків європейського модерну. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2008. № 19. С. 3–10.
Кузьменко Т. Вплив Японського Мистецтва на Імпресіонізм. 2020. URL: surl.li/jmobey.