UKRAINIAN ART TEXTILES IN THE CONTEXT OF INTERIOR DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.14Keywords:
handmade textiles, carpet, Olena Kulchytska, visual identity, textile application, ecological materials, interiorAbstract
The purpose of the article is to define and study the segment of artistic textiles as a means of visual identification in interior design. This topic is considered in the context of the historiographical aspects of the emergence of a new vision of the role of artists and the rethinking of folk ethnic art in the first quarter of the twentieth century, which were relevant to almost all areas of functional art. Many modernists turned to self-expression beyond the narrow art and craft vector. They experimented, in particular, with textiles, which were very successful. Eminent artists and architects created magnificent and complex ornamental patterns, transformed and reinterpreted ethnic culture and offered it to their contemporaries with taste. In this context, the emphasis is on using the potential of the author's approach to create stylistic artextiles with signs of Ukrainian identity. Handmade textiles have always played an important role in the historiographical context of Ukrainian interior decoration. Analytical studies of textile crafts in Ukraine demonstrate two main vectors of development: household and functional, and artistic and decorative.In the process of transformation in the modern environment, it has gone through stages of rise, simplification, and sometimes even partial disappearance from everyday use.Today, art textiles in interior design perform not only an aesthetic function, but also become a significant visual identifier of the space. Thanks to the combination of textures, colours, manual and machine techniques, as well as symbolic images, textiles can form an emotional background, reflect the idea and character of the environment. Art textile interacts with the architectonics of space, enhances its semantic load and personalises the interior.
References
Білан С. Український текстиль: від ремесла до артоб’єкта. Київ : Основи, 2020. 192 с.
Боб’як Д. Д. Тенденції розвитку художнього розпису по тканині західного регіону України кінця
ХХ – початку ХХІ століття. Вісник ХДАДМ. 2016. № 4. С. 86–92.
Василь Кричевський: орнаментні композиції : альбом [авт. передм.: М. Р. Селівачов, А. О. Пучков ; упоряд. О. О. Савчук ; пер. англ. Д. Шелудкевич]. Харків : Олександр Савчук, 2023. 311 с.
Ганна Косів. Український народний текстиль: символіка та традиція. Львів : Апріорі, 2012. 144 с.
Декоративне панно (художній текстиль). URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua (дата звернення: 15.04.2025).
Дутка Р. М. Українські вибійчані тканини : дис. … канд. мистецтвознав. 17.00.06 НАН України, Інститут народознавства. Львів, 1995. 186 с.
Кричевський В. Г. Проєкти для текстилю: розвиток українського дизайну. Київ : Українська академія мистецтв, 1928. 45 с.
Кость. Л. Кульчицька О. Килими українські: історія та сучасні тенденції. Львів : Літопис, 2000. 112 с.
Куська К. Сучасне текстильне панно України в техніках локального фарбування. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2024. Вип. 52. С. 66. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-52-6.
Любченко Т. Дизайнерський текстиль та авторський: сучасні тенденції. Вісник Національної академії мистецтв України. 2023. Т. 22, № 5. С. 81–92.
Майданець-Баргилевич О. Формування і розвиток Київської школи художнього текстилю: трад
ції та новації. Дизайн та мистецтво. 2020. № 18(3). С. 16–27.
Мельник Л. Інтерпретація народного орнаменту в сучасному текстильному мистецтві України. Вісник ХДАДМ. 2021. № 5. С. 55–61.
Неліна Н. Художній текстиль у дизайні інтер’єру. Мистецтвознавчі записки. 2013. № 24. С. 45–52.
Печенюк Т. Г. Розпис на тканині. Історія декоративного мистецтва України у 5 т. Т. 5. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. С. 265–276.
Роготченко О. Етнічні мотиви у формуванні сучасного дизайну інтер’єру. Сучасне мистецтво. 2016. № 12. С.4–8.
Сергієнко Л. Мистецтво українського текстилю: історія, техніки, сучасність. Київ : Дух і Літера, 2015. 208 с.
Сиваш І. Українська витинанка в контексті етнодизайну: сучасні тенденції розвитку. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2024. Вип. 52. С. 111–118. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-52-11-73.
Скрипник Г. Історія декоративного мистецтва України : у 5 т. Т. 5. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. 546 с.
Уричевський В. Народне мистецтво України: традиції та сучасність. Київ : Академія, 2008. 128 с.
Цуркан К. С. Комп’ютерна графіка як виражальний засіб у художньому текстилі. Актуальні проблеми гуманітарних та природничих наук : матеріали V міжнар. наук.-практ. конф. Харків, 2018. С. 27–31.
Чегусова З. Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації (кераміка, скло, текстиль): шляхи розвитку. Сучасне українське декоративне мистецтво: збереження національної своєрідності в умовах глобалізації : монографія. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2019. С. 54–89.
Чегусова З. Професійний художній текстиль України ХХ – початку ХХІ століття. Образно-пластична і стильова еволюція. Декоративне мистецтво України ІХ–ХХІ століть: стильові трансформації, художні інтерпретації, загальноєвропейський контекст. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2019. С. 408–495.
Чегусова З., Печенюк Т. Г. Розписний текстиль в громадському інтер’єрі . Історія декоративного мистецтва України : у 5 т. Т. 5. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. С. 277–284.
Constantine M., Larsen J. L. The Art Fabric: Mainstream. Tokyo ; New York ; San Francisco : Kodansha International Ltd., 1985. 272 p
Ямборко О. Монографія Якима Запаска «Українське народне килимарство» та історіографія вітчизняного килимарства. Вісник Львівської академії мистецтв. 2018. Вип. 38. С. 50–64.
Ямборко О. Українське тематичне килимарство 1930–1960-х років у контексті соцреалізму: образотворчі засади та проблема класифікації. Етнологічні дослідження. 2019. № 52. С. 33–45.
Ямборко О. Українське килимарство у науково-практичних і мистецьких програмах кінця ХХ – початку ХХІ століття. Інститут народного мистецтва України. URL: http://www.instituteoffolkart.org (дата звернення: 15.04.2025).