SYSTEMATIC APPROACH TO THE STUDY OF GRAPHIC DESIGN PHENOMENON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.22

Keywords:

graphic design, system analysis, system, graphic design functions, design, visual communications

Abstract

The purpose of the article is to study graphic design as an influential phenomenon in the modern information and communication space from the standpoint of systematicity, to clarify its scope as a system and functions. The methodology of the work in accordance with this goal is based on the application of a systematic and problemoriented approach to the scientific study of graphic design, in particular, system-functional analysis. It has been found that despite the discussions and constant mobility of the concept, the scope of the system through the types of designed objects can be defined as a set of identity (corporate identity as its component), printed books of all thematic, genre, and functional subtypes, periodicals, posters of all kinds, promotional products, packaging, fonts, e-book interfaces, and layouts for the SMM. Constant updates to the types of design work do not allow us to unambiguously define the scope of the graphic design system, but suggest that it is self-organizing and dynamic in its historical development. It is shown that the main characteristic of the influence of the graphic design system is the signification and transmission of meanings. As a result of the application of the system-functional approach, the peculiarities of graphic design in the external space of social communications are highlighted, namely: 1) the essence of the informative and communicative functions is clarified; 2) the heuristic function is emphasized as a result of the design research necessary in design; 3) such functions as indicating scientific and technological progress in society, representing the current social reality, and improving the aesthetic level of representatives of the target group by providing an exemplary visual product for them, function as the transformation of the surrounding space of information and interactions are formulated. Also notes that graphic design products are a means for users to manifest their own attitude to the surrounding processes. Further rethinking of the systemic and structural models of graphic design, expansion of the systemic-functional and systemic-communication analytics of graphic design as a socio-cultural phenomenon creates a platform for hypothesis formation, contextual and functional research of the empirical project base, and conceptualization of the findings.

References

Спільник І., Ярощук О. Принципи системності в аналітичних дослідженнях. Економічний аналіз : зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль. 2018. Том 28. № 2. С. 182–190. ISSN 1993-0259.

Гречина І. Системний підхід як методологічна основа дослідження потенціалу економічних систем. Економічний аналіз. 2010. Вип. 7. С. 15–18. https://econa.at.ua/Vypusk_7/grechyna.pdf

Немченко А. Методологія системного підходу в управлінні організацією. Наукові записки. 2010. Вип.10, част І. С. 275–279. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/882a0431-00db-4264-a35dc5a81aa9f954/content

Климчук С. Наука "енвіроніка" – домінантний вектор стратегії розвитку підприємств альтернативної енергетики. Бізнес Інформ. 2013. № 9. С. 185–190. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2013_9_31

Чепік-Трегубенко О., Єнін М., Наливайко Л. Соціальна система. Велика українська енциклопедія. 2020. URL: https://vue.gov.ua/%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0 (дата звернення: 9.03.2025).

Рижова І. Дизайн як фактор гармонізації відносин суспільства і особистості: методологічні засади : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. філософських наук : 09.00.03. 2008. 34 c.

Лановська Г. Інноваційна екосистема: сутність та принцип. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 11. С. 257–262.

Tsujimoto M., Kajikawa Y., Tomita J., Matsumoto Y. A review of the ecosystem concept – Towards coherent ecosystem design. Technological Forecasting and Social Change. 2018. Vol. 136, November. P. 49–58. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S004016251730879X (дата звернення: 9.03.2025).

Туленков М., Бех В. Аналіз системний. Велика українська енциклопедія. 2020. URL: https://vue.gov.ua/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7_%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%BD%D0%B8%D0%B9 (дата звернення: 9.03.2025).

Прищенко С. Еволюція рекламної графіки як складової художньо-проєктної культури : дисерт. на здобуття наук. ступеня докт. мистецтвознавства : 26.00.01. 2019. 554 с.

Stevens E. What Is Graphic Design? Everything You Need To Know. 2023. URL: https://www.andacademy.com/resources/blog/graphic-design/what-is-graphic-design/ (дата звернення: 9.03.2025).

Кривецька Л. Компетенції графічного дизайнера. Аналітичний матеріал. Львів: PPV.NET.UA, 2019. URL: https://ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Graphic_Designer_Competencies_UK_Model_PPVKN_2019_UA.pdf (дата звернення: 9.03.2025).

Fonseca Braga M. The Fifth Order of Design: The Value of Design in Times of Transition. Cubic Journal. 2023. 6(6), 98–115. https://doi.org/10.31182/cubic.2023.6.63

Buchanan R. Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues. 19928(2), 7–35. https://doi.org/10.2307/1511637

Kearney S. Defining Design: Is a universal definition possible? 2018. URL: https://www.nomat.com.au/nomat-blog/defining-design (дата звернення: 9.03.2025).

Гладун О. Глобалізаційний і національний вектори розвитку графічного дизайну України. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. пр. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України. 2007. Вип. 7. С. 45–49.

Скляренко Н. Дизайн системи візуальних комунікацій: теоретичні основи та проєктні концепції сталого розвитку : дисерт. на здоб. наукового ступеня докт. мистецтвознавства : 17.00.07. 2023. 605 с.

Heath R.L., Bryant J. Human Communication Theory and Research: Concepts, Contexts, and Challenges (2nd ed.). Routledge. 2000. https://doi.org/10.4324/9781410605481 (дата звернення: 9.03.2025).

Braga G. Toward a General Theory of Communication. Political Research, Organization and Design. 1960. Т. 3. №. 9. С. 12–14. URL: https://www.proquest.com/scholarly-journals/toward-general-theorycommunication/docview/195064009/se-2 (дата звернення: 9.03.2025).

Леонард Н., Емброуз Г. Основи. Графічний дизайн 02: Дизайнерське дослідження. Київ : ArtHuss. 2019. 192 с.

Гула Є. Сучасний графічний дизайн: специфіка інтегральної природи творчості. Art and design. 2020. №3. P. 25–33.

Геренко С. Штучний інтелект у графічному дизайні: кейс генеративних нейромереж. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2024. № 7(1). С. 78–91.

Dalsgaard P. Pragmatism and design thinking. International Journal of Design. 2014. 8(1). P. 143–155. URL: https://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/1087/606 (дата звернення: 9.03.2025).

Published

2025-03-31

How to Cite

Udris-Borodavko Н. С. (2025). SYSTEMATIC APPROACH TO THE STUDY OF GRAPHIC DESIGN PHENOMENON. Ukrainian Art Discourse, (1), 199–208. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.22

Issue

Section

Статті