ICONOGRAPHY OF THE APOCALYPTIC VIRGIN: THE TRANSFORMATION OF WESTERN EUROPEAN CONFESSIONAL TRADITIONS IN UKRAINIAN ART OF THE 17TH-18TH C. AND THE INTERPRETATION OF THE IMAGE BY NIKODEM ZUBRZYCKI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.8

Keywords:

iconography, image, Apocalyptic Virgin, woodcut, Nikodem Zubrzycki

Abstract

Among the symbolic images of the Theotokos, the interpretation of her as the Apocalyptic Virgin, based on Chapter 12 of the Apocalypse (Revelation), is particularly significant. The research examines the emergence of this artistic tradition in Western European art during the Middle Ages and analyzes the development of the Apocalyptic Virgin iconography in the early modern period (Renaissance and Baroque), which is necessary for understanding the origins of the peculiarities of this iconography. Key works that contributed to the development of the composition and iconography of the Apocalyptic Virgin in Western European art are presented. The paper provides examples of the use of the image of the Apocalyptic Virgin both by Catholics and Protestants, with an analysis of the differences in iconography. The research explores the transfer and transformation of this Marian iconography in Ukrainian art of the 17th–18th c., explaining its Orthodox theological basis, with a focus primarily on examples of Orthodox art. A broad range of artworks of various types (wall painting, manuscript miniatures, engravings, metalwork, etc.) is analyzed, refuting the approach that interprets the image of the Apocalyptic Virgin as a phenomenon of purely Catholic iconography. The study highlights the peculiarities of the interpretation of the image of the Apocalyptic Virgin by artists from different regions and periods, particularly Kyiv engravers Illia and Prokopii (17th c.), Zacharij Samuilovicz (late 17th – early 18th c.), the Poltava master Serafion Zakharievych B. (17th c.), unidentified artists from Galicia, Volhynia, and Chernihiv etc. The contribution of Nikodem Zubrzycki, a prominent engraver from the late 17th – early 18th century, to the development of the iconography of the Apocalyptic Virgin is shown through his engravings for the Univ Didactic Gospel (1696), the Lviv Akathists (1699), and the Chernihiv New Testament (1717).

References

Акафісти. Київ, 1663. 4°. 500 с.

Акафісты с стіхиры и каноны и с прочіими моленіями. – Львів : Друкарня Львівського братства, 1699. 4°. [1], 148 арк.

Анфологіон. Львів, 1638. 2°. [8], 637 арк.

Арендар Г. Срібні оклади Євангелій XVII–XIX століть із зібрання Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського. Каталог. Київ : Київське товариство Купола, 2021.

Бартоліні М. Ґ. Цитати з Пісні над Піснями та Одкровення в руських гоміліях на Успення (XVII ст.): між латинськими впливами і тяглістю візантійської моделі. Київська Академія. Київ : Дух і літера, 2018. Вип. 15. С. 61–100.

Біблія або Книги Святого Письма Старого і Нового Заповіту / проф. Іван Огієнко (переклад). West Germany: Druckhaus Gummersbach, 1988. 1528 с.

Болховитинов Евгений, митрополит. Краткое описание Киево-Софийского собора и монастыря. Киев : Типография Киево-Печерской лавры. 1825. 112 с.

Болюк О. Художнє дерево у церквах (за матеріалами західних областей України). Львів : ІН НАНУ, 2020. 520 с.

Деревська О.В. Вплив іконографії Реформації на українське мистецтво та питання пошуку першозразків. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. збірн. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2024. № 72. Т. 1. С. 136–149.

Жолтовський П.М. Малюнки Києво-Лаврської іконописної майстерні: Альбом-каталог. Київ : Наукова думка, 1982. 287 с.

Зерцало от Писання Божественного. Чернігів. 1705. ЦДІАК України, ф. 739, оп. 1, спр. 104.

Куртасова О. Особливості іконографії “Неопалима Купина” в іконопису Ветківської школи. Історія релігій в Україні: науковий щорічник / упоряд.: О. Киричук, М. Омельчук, І. Орлевич. Львів, 2012. Вип. 22, кн. ІІ: Частина 2: Філософія. Політологія. Частина 3: Сакральне мистецтво. С. 511–517.

Куценко Т. Г. Богородичні гравюри «Руна орошенного». Родовід. 1996. № 14. С. 117–120.

Лебедев А. Московский кафедральный Архангельский собор. М., 1880. 388 с.

Логвин Г. Н. По Україні : Стародавні мистецькі пам’ятки. Київ : Мистецтво, 1968. 463 с.

Материалы для русской иконографии. Собрал Д.А. Ровинский. Вып. VIII. СПб.: Экспедиция заготовления Гос. Бумаг, 1890. С. 1., ил. 283–306.

Міляєва Л., Рішняк О., Садова О. Церква св. Юра в Дрогобичі. Архітектура, малярство, реставрація. Київ : Видавництво, 2019. 416 с.

Памятники Волыни. Альбом фотографий к археологической поездке профессора А.В. Прахова на Волынь в 1886 году. Б. м. : Изд. Свято‐Владимирского православного братства в г. Владимире‐Волынском, б. г. НБУВ, відділ образотворчих мистецтв, № 773247.

Пелех М. Непорочне Зачаття Пресвятої Богородиці зі с. Черепин як зразок нової іконографії в релігійному малярстві після Замойського Собору. Народознавчі зошити. 2024. № 6 (180). С. 1616–1629.

Синодик Крупицько-Батуринського монастиря (Підготовка до друку та вступні зауваги І. Ситого). Сіверянський літопис. 1997. № 5. С. 40–64.

Ситий І. [Батуринський синодик. 1683]. Facebook. URL: https://www.facebook.com/groups/3154962621500871/posts/3778443565819437/ (дата звернення: 15.03.2025).

Транквиллион-Ставровецкий К. Евангелие учительное. [Унев] : [Типография монастыря], 5 сентября 1696. [4], 363, 183, [1] л.

Тріодь пісна. Київ : Друкарня Печерського монастиря, 1627. 2°. [2], 802 с.

Украинские книги кирилловской печати XVI–XVIII вв. [Текст] : каталог изданий, хранящихся в Гос. б-ке СССР им. В. И. Ленина. Вып. ІІ. Ч. 2 : Львовские, новгород-северские, черниговские, уневские издания 2–й пол. XVII в. / сост. А. А. Гусева, И. М. Полонская. [Б. м.] : [б.и.], 1990. 318 с.

Широка О. Походження, структура та іконографія акафістів до Богородиці та Ісуса Христа в українському мистецтві XVII—XVIII ст. Народознавчі зошити. 2018. №6. С. 1589–1595.

Широка О. Символічні образи Матері Божої в українській іконографії акафістів Богородиці та Ісуса Христа XVII–XVIII століть. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. збірн. наук. праць молодих вчених Дрогобицького держ. пед. ун–ту ім. І. Франка / [ред.-упоряд. М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич : Гельветика, 2020. Вип. 32. Том 2. С. 48–53.

Bergmann R. A ‘Tröstlich Pictura’: Luther’s Attitude in the Question of Images. Renaissance and Reformation / Renaissance et Réforme. Vol. 5. No. 1. 1981. Pp. 15–25. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43444303.

Biblia Das ist Die gantze Heylige Schrifft Teutsch. D.Mart.Luth. Sampt einem Register /vnd schoenen Figuren – Frankfurt/Main: Zöpfel, David; Rasch, Johann, 1563. 1590 p. URL: https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht/?PPN=PPN777442396 (date of access: 15.03.2025).

Deluga W. A Matham Virgin in Kiev. Print Quarterly. SEPTEMBER 2000, Vol. 17, No. 3, 2000. Pp. 284–287.

Hass A. Albrecht Dürer’s devotional images of the Virgin and Child. Art Bulletin of Victoria. 1994. № 35. URL: https://www.ngv.vic.gov.au/essay/albrecht-durers-devotional-images-of-the-virgin-and-child/ (date of access: 15.03.2025).

Hibbard H. Guido Reni's Painting of the Immaculate Conception. The Metropolitan Museum of Art Bulletin. Summer, 1969. V. 28, no. 1. Pp. 19–32.

L'Occaso S. Elia della Marra, un plasticatore mantovano del secondo Quattrocento. Vitelliana. Vol. IV. 2009. Pp. 35–56.

Luther, Martin [Bearb.] / Rörer, Georg [Beitr.]: Biblia: das ist: die gantze Heilige Schrifft: Deudsch Auffs New zugericht. D. Mart. Luth., Gedrueckt zu Wittemberg Durch Hans Lufft. M. D. XLI., Wittenberg, 1541 [VD16 ZV24532] http://daten.digitale-sammlungen.de/bsb00096751/image_1534 (date of access: 15.03.2025).

Luzern, Zentral- und Hochschulbibliothek / Msc. 42. fol. – Nikolaus von Lira, Bibelkommentar / f. 49v. e-codices – Virtual Manuscript Library of Switzerland. URL: https://e-codices.ch/de/zhl/0042//49v (date of access: 15.03.2025).

Maria met het Christuskind op de maansikkel, tussen de wolken, omgeven door engelen. Gravure door Jacob Matham naar ontwerptekening van Abraham Bloemaert. Noord-Hollands Archief. URL: https://hdl.handle.net/21.12102/C9A74E8F05FE7892CA4B127C01D8BC80 (date of access: 15.03.2025).

Peterson J. F. Creating the Virgin of Guadalupe: The Cloth, the Artist, and Sources in Sixteenth-Century New Spain. The Americas. 2005. Vol. 61, no. 04. P. 571–610. URL: https://doi.org/10.1017/s0003161500069327 (date of access: 15.03.2025).

Porras S. Going Viral? Maerten de Vos's St. Michael the Archangel. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek. 2016. №66. С. 54–78.

Sybils Collection. Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku. URL: https://nck.org.pl/index.php/en/oldtown-hall/sybils-collection (date of access: 15.03.2025).

Szulakowska U. The Alchemical Virgin Mary in the Religious and Political Context of the Renaissance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2017.

Whistler C. Tiepolo as a Religious Artist. Giambattista Tiepolo: 1696–1770 / ed. by K. Christiansen, C. Whistler. Metropolitan Museum, 1997. P. 189–253.

Published

2025-03-31

How to Cite

Derevska О. В. (2025). ICONOGRAPHY OF THE APOCALYPTIC VIRGIN: THE TRANSFORMATION OF WESTERN EUROPEAN CONFESSIONAL TRADITIONS IN UKRAINIAN ART OF THE 17TH-18TH C. AND THE INTERPRETATION OF THE IMAGE BY NIKODEM ZUBRZYCKI. Ukrainian Art Discourse, (1), 81–96. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.8

Issue

Section

Статті