DEVELOPMENT OF A VIRTUAL GALLERY AS AN INNOVATIVE APPROACH TO ART PRESENTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.9

Keywords:

virtual reality, digital art, interactive technologies, cultural communication, innovative platforms

Abstract

The development of digital technologies causes changes in all related fields. The integration of technical innovations into art is a natural phenomenon, as it has always been a reflection of social processes. Thus, digital technologies in art are a separate and actively developing area of research that requires a systematic and comprehensive study. The main goal of our study meets these requirements: to carry out a comprehensive analysis of the phenomenon of virtual galleries as a way of presenting art at the present stage. Special attention is paid to immersive technologies and their role in this process. An important aspect of the research is ensuring the scientific approach's comprehensiveness. To this end, the researchers monitored and analysed the current research in this area in detail. Additionally, materials on the experience of implementing virtual technologies in art were studied and systematised. The findings create the preconditions for establishing the role and place of virtual galleries in contemporary art and their importance in presenting artworks. The research made it possible to fulfil the objectives and draw relevant conclusions. The research identified the leading incentives in art that initiate the use of technology to provide access to works and collections. The specifics of the activities of implementers of integrating a virtual gallery as a new tool in the field of art were also described. Certain aspects of their activities have been identified, and the dynamics of the functioning of an organised virtual space in art have been revealed.Additionally, the role of virtual galleries at the current stage of the digital transformation of art is outlined. The prospects and difficulties of their further development and their importance for ensuring public access to creativity, art perception and preservation of cultural heritage are described. The article notes that currently available research does not provide a complete understanding of the role of virtual galleries in the contemporary presentation of art.

References

Ленівенко О. Розробка віртуальної 3D галереї з використанням технологій доповненої реальності. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я. Тези доповідей 31-ї Міжнар. наук.-практ. конф. (17–20 травня 2023 р.). Харків: НТУ «ХПІ», 2023. С. 300. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/69595

Клівак В. Особливості дизайну віртуальних виставок. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. № 52. Т. 2. С. 50–56.

Леонтьєв С., Чулкова Т., Гранатирко Б. Роль цифрових технологій у презентації сучасного українського мистецтва на прикладі виставкової діяльності Шевченківського національного заповідника. Сучасне українське мистецтво: концепти, стратегії, візуальні практики. Збірник матеріалів VII Всеукраїнської науково-практичної конференції (11–12 листопада 2021 року). Черкаси : [ФОП Гордієнко], 2021. С. 81.

Міронова Т. Virtual and augmental reality in the art-works of Ukrainian artists. Art and Design. 2021. № 2. С. 141–151.

Стойкова К. Презентація мистецтв у постмодерному просторі інформаційної доби. Концепти соціокультурної трансформації сучасного суспільства: матеріали V Міжнародної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених (Одеса, 25–26 травня 2023 р.). Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2023. С. 82–85.

Русаков С. Вплив імерсивних технологій на сприйняття мистецтва в контексті трансформації сучасного артринку: культурологічні аспекти дослідження. Питання культурології. 2023. № 41. С. 121–133.

Баценко С. Імерсивні технології: теоретичний аспект. Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів І Науково-практичної конференції з міжнародною участю (ІІТЗН НАПН України, м. Київ, Україна). 2021. С. 36–39.

Чепелик О. Імерсивні середовища, VR, AR в українському сучасному мистецтві останніх років. Сучасне мистецтво. 2021. № 17. С. 23–40.

Волинець В. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність. 2021. № 1. С. 9–16.

Widjono R. Analysis of user experience in virtual art exhibition during pandemic. International Conference of Innovation in Media and Visual Design (IMDES 2020). Atlantis Press, 2020. Р. 93–99.

Sugiarto E., Prameswari N. Virtual gallery as a media to simulate painting appreciation in art learning. Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing. 2019. Vol. 1402. No. 7. P. 1–7.

Sharj A., Koo A., Permadi D. Understanding the process of designing multimedia gallery using Multimedia Gallery Framework. International Journal of Creative Multimedia. 2023. № 4(2). Р. 88–104.

Zibrek K., Martin S., McDonnell R. Is photorealism important for perception of expressive virtual humans in virtual reality? ACM Transactions on Applied Perception (TAP). 2019. Vol. 16. Issue 3. № 14. P. 1–19.

Ospishcheva-Pavlyshyn M. Особливості репрезентації муралів у мережі інтернет і зміни у творчості художників-муралістів через вплив віртуального середовища. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 33. Том 2. С. 17–23.

Hrabovskyi Ye. Methods of creating a multimedia online gallery. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. Харків, 2021. № 2(68). С. 102–107.

Published

2025-01-15

How to Cite

Liang К., & Kornytska Л. (2025). DEVELOPMENT OF A VIRTUAL GALLERY AS AN INNOVATIVE APPROACH TO ART PRESENTATION. Ukrainian Art Discourse, (6), 73–80. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.9

Issue

Section

Статті