NATURAL FORMS IN GRAPHIC DESIGN OBJECTS: METHODS OF CREATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.4Keywords:
natural forms, stylization, coloring, coloristics, composition, design, graphic design objects, methods, approachAbstract
The purpose of the article is to study natural forms in domestic graphic design objects with the intention of identifying and analyzing the methods of their creation. The article discusses the main stylization techniques, compositional solutions and characterizes the coloristic features of creating design objects. The article reveals that in the design of Ukrainian graphic design objects (logos, trademarks, labels, packaging), the use of natural forms created with the help of various approaches to stylization, coloring and composition is widespread. The use of natural motifs helps to achieve a balance between artistic expression and functionality. This enhances the emotional connection with the viewer and ensures the integration of natural principles into modern design.Based on the results of the study, a comprehensive analysis of natural forms in graphic design objects is carried out. The characteristic features of the use of stylization, color and compositional solutions to convey the naturalness and organicity of forms are highlighted. In particular, the role of stylization as a tool for changing natural elements into artistically expressive and functional designs is emphasized. Color solutions are considered as a means of creating a harmonious visual perception that evokes associations with the natural environment. The methods of adaptation of natural elements for the development of aesthetically harmonious design objects are generalized.The peculiarities of using natural forms in design objects and their creation, which were revealed during the study, can be useful for practicing designers in designing more adaptive, environmentally friendly, and emotionally appealing graphic design products.
References
Гілязова Н.М. Застосування біоформ у створенні логотипу. Традиції та інновації у сучасному дизайні: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Редакційно-видавничий відділ ЗВО «Університет Короля Данила». 2024. С. 39–42.
Ключко С.В., Мазніченко О.В. Методи стилізації природних форм у графічному дизайні. Вісник КНУТД. Дизайн і ергономіка. 2016. № 3. С. 1–11.
Михайленко В. Є., Кащенко О.В. Основи біодизайну: навч. посібник. Київ: Каравела, 2011. 224 с.
Михайленко В.Є., Прищенко С.В. Стилізація природних форм у графічному дизайні та рекламі: формотворчі аспекти. Технічна естетика і дизайн. 2012. Вип. 11. С. 121–129.
Пічкур М. Метод стилізації як засіб творчого розвитку майбутнього дизайнера на заняттях композиції. Збірник наукових праць УДПУ. 2014. № 10 (Ч. 3). С. 105–110.
Сайт агенції ТAKTIKA URL: https://www.taktika.agency/cases (дата звернення 8.01.2025)
Сайт агенції GRA URL: https://graagency.com/brand-umansky-cider/ (дата звернення 12.01.2025)
Удріс-Бородавко Н. Графічний дизайн з українським обличчям. Київ: ArtHuss, 2023. 204 с.