ROLE OF NATIONAL MOTIFS IN MODERN UKRAINIAN ARCHITECTURE DESIGN AND THEIR INFLUENCE UPON GLOBALIZATION TRENDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.1Keywords:
cultural context, architecture identity, globalization of styles, cultural heritage, architecture context, interpretation of styles, design of environmentAbstract
The aim of the article is to study the role of national motifs in modern Ukrainian architecture design, to determine their meaning for preservation of cultural identity under the conditions of globalization and to analyze the impact of national motifs on the formation of global architecture trends. To achieve the research objectives there were used general scientific traditional methods. they include the following: study of bibliography, analysis, systematization, historical and cultural analysis, structural and comparative analysis. During the investigation the peculiarities of using national motifs in modern Ukrainian architecture design were described in details. It was proved that Ukrainian cultural heritage forms a basis for architecture identity. The main elements affecting architecture design are the following: folk art, wooden architecture, church architecture, traditional dwelling planning, fortress and defense architecture. In the article it was found that globalization provokes the usage of similar architecture design elements and it causes the convergence of architecture aesthetics. It was substantiated the influence of globalization on architecture identity. Also, they outlined the positive and negative aspects of the existing interaction between globalization and cultural context of modern architecture design. Besides, the article describes the methods of adaptation of traditional elements to modern requirements of architecture design. They include the following: combining traditions and innovations; rethinking of traditional forms, materials, and motifs; and improvement of functionality of building while preserving its cultural meaning. The results prove the necessity of preservation of national motifs in modern architecture design.
References
Salkhi Khasraghi S., Mehan A. Glocalization challenges and the contemporary architecture: systematic review of common global indicators in Aga Khan Award’s winners. Journal of Architecture and Urbanism. 2023. Vol. 47. № 2. Р. 135–145. URL: https://doi.org/10.3846/jau.2023.17176 (date of access: 15.12.2024).
Romaniuk N. Art Nouveau Ukrainian Architecture in a Global Context. Kyiv-Mohyla Humanities Journal. 2019. № 6. Р. 137–148. URL: https://doi.org/10.18523/kmhj189056.2019-6.137-148 (date of access: 15.12.2024).
Школьна О., Сосік О., Буйгашева А. Стилістика українського образотворчого мистецтва, архітектури та дизайну другої половини ХІХ – початку ХХІ століть. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2021. Вип. 4. Т. 2. С. 291–298. URL: https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.2 46856 (дата звернення: 15.12.2024).
Antonenko N., Deriabina O. Preservation of monuments of modern architecture in Ukraine (1990–2010). Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation. 2020. № 62. Р. 7–15. DOI: 10.48234/WK62UKRAINE
Михайлова Р. Д., Плисюк Ю. О. Українські етнічні елементи в дизайні сучасного готельного інтер’єру: витоки та особливості. Art and Design. 2020. № 4. С. 58–67. URL: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.4.5 (дата звернення: 15.12.2024).
Федорова Ю. В. Використання української вишивки у дизайні приміщень аеровокзалу. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі: колективна монографія. Рига, Латвія: «Baltija Publishing», 2021. С. 564–577. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/52355 (дата звернення: 15.12.2024).
Муляр Н. Особливості розвитку архітектури в контексті художньої культури України ХХ–ХХІ ст. Молодий вчений. 2019. Вип. 9. Т. 73. С. 318–321. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-9-73-67 (дата звернення: 15.12.2024).
Сиваш І. О. Мотиви етнодизайну в сучасній візуальній культурі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 131–138. DOI: 10.32461/2226-3209.2.2024.308373
Обуховська Л. Сучасний український етнодизайн інтер’єру: стрімка динаміка і світове визнання. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2020. Вип. 3. Т. 2. С. 202–220. URL: https://doi.org/ 10.31866/2617-7951.3.2.2020.220080 (дата звернення: 15.12.2024).
Гнідець Р. Особливості формотворення храмових будівель у публікаціях та періодиці (суть, значення та проблеми предмета дослідження). Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Архітектура». 2023. Вип. 2. Т. 10. С. 32–44. URL: https://doi.org/10.23939/sa2023.02.032 (дата звернення: 15.12.2024).
Сергеєва Н. Естетика в структурі сутності дизайну. ХУДПРОМ: Український журнал з мистецтва і дизайну. 2023. Вип. 1. Т. 1. С. 10–15. URL: https://hudprom.org.ua/index.php/hp/article/view/3 (дата звернення: 15.12.2024).
Горбунова В. Сприйняття символіки та формування спільної ідентичності серед різних груп населення: розвиток нових концептів в дизайні. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 68. Т. 1. С. 57–62. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-1-10 (дата звернення: 15.12.2024).
Fraser M. A global history of architecture for an age of globalisation. ABE Journal: Architecture Beyond Europe. 2019. № 14–15. URL: https://doi.org/10.4000/abe.5702 (дата звернення: 15.12.2024).
Grêt-Regamey A., Galleguillos-Torres M. Global urban homogenization and the loss of emotions. Scientific Reports. 2022. № 12. Art. 22515. URL: https://doi.org/10.1038/s41598-022-27141-7 (дата звернення: 15.12.2024).
Liu Y. Analysis of the Vertical Forest of Milan in Terms of High-Rise Architecture and Biodiversity. Highlights in Art and Design. 2023. Vol. 3. № 2. Р. 47–52. URL: https://doi.org/10.54097/hiaad.v3i2.10043 (дата звернення: 15.12.2024).