ПРОЯВИ СТИЛЮ ШИНУАЗРІ В ОЗДОБЛЕННІ САДОВО-ПАРКОВОГО АНСАМБЛЮ «САМЧИКИ» НА ХМЕЛЬНИЧЧИНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.4.5Ключові слова:
образотворче мистецтво, архітектура, інтер’єр, шинуазрі, японізм, орієнталізм, УкраїнаАнотація
Мета статті полягає у ґрунтовному дослідженні садибного комплексу «Самчики» на Хмельниччині як унікальної архітектурної та мистецької пам’ятки кінця XVIII – початку XIX ст. Аналіз зосереджено не лише на історії побутування ансамблю, його культурній ролі у регіоні, але й на детальному аналізі інтер’єрів, декоративних елементів та художніх прийомів, що визначають його своєрідність. Особливий акцент зроблено на виявленні та осмисленні проявів стилю шинуазрі в оздобленнях інтер’єрів, які відображають загальноєвропейську моду на орієнтальні мотиви й водночас демонструють локальне втілення цих естетичних тенденцій. Основна мета дослідження полягає у з’ясуванні, які архітектурні та мистецькі стилі й течії впливали на формування ансамблю «Самчики». У цьому контексті важливим є простеження синтезу класицистичних принципів у плануванні садибного комплексу з бароковими рисами, а також із залученням декоративних елементів стилю шинуазрі, що надавали інтер’єрам вишуканості та екзотичного забарвлення. Розгляд цих впливів дозволяє показати, яким чином європейські стилі – від класицизму та бароко до орієнтальних стилізацій – відобразилися в українському садово-парковому мистецтві та як на прикладі означеної пам’ятки виявляється багатошаровість культурних взаємодій. З-поміж ключових завдань дослідження – з’ясувати історію побутування садиби в ширшому історико-культурному контексті, визначити її місце у розвитку української культури та виявити роль власників у формуванні художнього образу ансамблю. Важливим є також розгляд архітектурних і декоративних особливостей головного палацу, що поєднують європейські стильові традиції з локальними інтерпретаціями. Дослідження спрямоване на характеристику декоративного оздоблення інтер’єрів та розкриття в них орієнтальних мотивів, а також їх паралелей із європейським мистецтвом. Окрему увагу приділено збереженню комплексу й трансформаціям садово-паркового ансамблю у XIX–XX ст., що дозволяє простежити зміни естетичних орієнтирів у різні історичні періоди. Реалізація зазначених завдань уточнює малодосліджені аспекти історії комплексу та підкреслює його значення як пам’ятки, що уособлює взаємопроникнення європейських і українських мистецьких традицій.
Посилання
Антонюк Н. Родом з давньої епохи. Подільські вісті. 2008. 18 лип., № 93. С. 2.
Байдак І. Самчики. Стежками рідного краю. К., 2008. С. 135–141.
Вечерський В. В. Чечелів садиба в Самчиках. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Чечелів_садиба_в_Самчиках (дата звернення: 20.05.2025).
Державний історико-культурний заповідник “Самчики”. Хмельницька обласна бібліотека для дітей (odb.km.ua). URL: https://odb.km.ua/?dep=1&dep_up=439&dep_cur=1016#gsc.tab=0 (дата звернення: 20.05.2025).
Дмитренко Н. В. Стиль шинуазрі в контексті культурно‑мистецьких традицій Далекого Сходу в європейському просторі. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям культурологія). 2025. Вип. 50, С. 31–39. DOI:10.35619/ucpmk.50.933.
Друг О. М., Малаков Д. В. Особняки Києва. Київ, 2004. 832 с.
Заповідник Самчики (Садиба Чечеля). travels.in.ua. URL: https://travels.in.ua/uk-UA/object/829/derzhavnyy-istoryko-kulturnyy-zapovidnyk-samchyky-sadyba-chechelya (дата звернення: 20.05.2025).
Іванець Г. Перлина рідного краю. Майбуття. 2009. Жовтень.
Казімірова Л. Самчиківський парк. Парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва Хмельницької області. Кам’янець‑Подільський, 2006. С. 96–112.
Китайський будиночок (Самчики). Velocian. URL: https://velocian.com.ua/sights/8762 (дата звернення: 20.05.2025).
Козельський Я. Самчики: диво‑перлина. Хмельниччина справжня: фотокнига. Хмельницький, 2007. С. 125.
Маланюк В. Палацово‑парковий ансамбль у Самчиках: історія створення та сучасний стан. Українська академія мистецтва. Дослідницькі та науково‑методичні праці. 2011. Вип. 18. С. 222–228.
Михайлишин О. Палацово‑паркові ансамблі Волині 2‑ї половини XVIII–XIX століть. Київ : Науково‑дослідний інститут теорії та історії архітектури і містобудування. 2000. с. 236.
Михайлишин О. Палацово‑паркові ансамблі Волині. Хроніка–2000. № 41–42. С. 558–652.
Ненцінський А. Зберегти? Врятувати! Є в Старокостянтинівському районі унікальна пам’ятка старовини…Подільські вісті. 2005. 27 травня.
Низовський А. Ю. Самчики. Сто великих чудес України. 2007. С. 164–166.
Пажимський О. “Садиба Самчики”. Радянське Поділля. 1987. 27 вересня.
Пажимський О. М. Атрибуція і закладання Самчиківського (садибного) парку. Садово‑паркове мистецтво на межі тисячоліть: Зб. наук. праць. Кам’янець‑Подільський: ОІЮМ, 2001. С. 38–43.
Палацово‑парковий ансамбль “Самчики”. discover.ua. URL: https://discover.ua/locations/dvorcovoparkovyy-ansambl-samchiki (дата звернення: 20.05.2025).
Пам’ятники градобудування і архітектури Української РСР: В 4 т. К.: Будівельник, 1986. Т. 4. 375 с.
Самчики. Палац Чечеля. Kolokray. URL: https://kolokray.com/services/palatsi/samchiki-dvoretschechelya/(дата звернення: 20.05.2025).
Тиманович Є. Садиба Чечелів. Пам’ятки архітектури й містобудування України: Довідник Державного реєстру національного культурного надбання. Київ: Техніка, 2000. С. 269–270.
Тимофієнко В. Зодчі України кінця XVIII – початку XX ст.: Бібліографічний довідник. К.: НДІТІАМ, 1999. 477 с.
Унікальні Самчики: єдина в Україні японська кімната – чи справді її малював Врубель. Новини Хмельницького “Є” (ye.ua). URL: https://ye.ua/podorozhi/55369_Unikalni_Samchiki__yedina_v_Ukrayini_yaponska_kimnata___chi_spravdi_yiyi_malyivav_Vrubel.html (дата звернення: 20.05.2025).
Флентін В. Варто хоча б раз побувати у Самчиках…Проскурів. 2008. C. 42.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.