УКРАЇНСЬКИЙ АРТТЕКСТИЛЬ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ІНТЕР’ЄРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.14

Ключові слова:

рукотворний текстиль, килим, Олена Кульчицька, візуальна ідентичність, текстильна аплікація, екологічні матеріали, інтер’єр

Анотація

Метою статті є окреслення, дослідження сегменту художнього текстилю як засобу візуальної ідентифікації в дизайні інтер’єру. Задана тема розглянута в контексті історіографічних аспектів появи нового бачення ролі художників та переосмислення народної етно творчості першої чверті ХХ століття, які були дотичні практично до усіх напрямків функціонального мистецтва. Чимало модерністів звертаються до самовираження поза вузьким художньо-ремісничим вектором. Вони експериментують, зокрема дуже успішно із текстилем. Імениті художники, архітектори створюють чудові та складні орнаментальні патерни, трансформують та переосмислюють етнокультуру та зі смаком її пропонують сучасникові. В цьому контексті акцентовано на використанні потенціалу авторського підходу для створення стилістичного артекстилю з ознаками української ідентичності. Рукотворний текстиль в історіографічному зрізі української культури опорядження інтер’єрів завжди відігравав важливу роль. Аналітичні дослідження текстильного ремесла в Україні демонструють два основні вектори розвитку: побутово-функціональний та художньо-декоративний. У процесі трансформації в сучасному середовищі він пережив етапи піднесення, спрощення, а подекуди – й часткового зникнення з щоденного вжитку.Сьогодні арттекстиль у дизайні інтер’єру виконує не лише естетичну функцію, а й стає вагомим візуальним ідентифікатором простору. Завдяки поєднанню фактур, кольорів, ручних і машинних технік, а також символічних образів, текстиль здатен формувати емоційне тло, відображати ідею та характер середовища. Арттекстиль взаємодіє з архітектонікою простору, підсилює його смислове навантаження й персоналізує інтер’єр.

Посилання

Білан С. Український текстиль: від ремесла до артоб’єкта. Київ : Основи, 2020. 192 с.

Боб’як Д. Д. Тенденції розвитку художнього розпису по тканині західного регіону України кінця

ХХ – початку ХХІ століття. Вісник ХДАДМ. 2016. № 4. С. 86–92.

Василь Кричевський: орнаментні композиції : альбом [авт. передм.: М. Р. Селівачов, А. О. Пучков ; упоряд. О. О. Савчук ; пер. англ. Д. Шелудкевич]. Харків : Олександр Савчук, 2023. 311 с.

Ганна Косів. Український народний текстиль: символіка та традиція. Львів : Апріорі, 2012. 144 с.

Декоративне панно (художній текстиль). URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua (дата звернення: 15.04.2025).

Дутка Р. М. Українські вибійчані тканини : дис. … канд. мистецтвознав. 17.00.06 НАН України, Інститут народознавства. Львів, 1995. 186 с.

Кричевський В. Г. Проєкти для текстилю: розвиток українського дизайну. Київ : Українська академія мистецтв, 1928. 45 с.

Кость. Л. Кульчицька О. Килими українські: історія та сучасні тенденції. Львів : Літопис, 2000. 112 с.

Куська К. Сучасне текстильне панно України в техніках локального фарбування. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2024. Вип. 52. С. 66. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-52-6.

Любченко Т. Дизайнерський текстиль та авторський: сучасні тенденції. Вісник Національної академії мистецтв України. 2023. Т. 22, № 5. С. 81–92.

Майданець-Баргилевич О. Формування і розвиток Київської школи художнього текстилю: трад

ції та новації. Дизайн та мистецтво. 2020. № 18(3). С. 16–27.

Мельник Л. Інтерпретація народного орнаменту в сучасному текстильному мистецтві України. Вісник ХДАДМ. 2021. № 5. С. 55–61.

Неліна Н. Художній текстиль у дизайні інтер’єру. Мистецтвознавчі записки. 2013. № 24. С. 45–52.

Печенюк Т. Г. Розпис на тканині. Історія декоративного мистецтва України у 5 т. Т. 5. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. С. 265–276.

Роготченко О. Етнічні мотиви у формуванні сучасного дизайну інтер’єру. Сучасне мистецтво. 2016. № 12. С.4–8.

Сергієнко Л. Мистецтво українського текстилю: історія, техніки, сучасність. Київ : Дух і Літера, 2015. 208 с.

Сиваш І. Українська витинанка в контексті етнодизайну: сучасні тенденції розвитку. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2024. Вип. 52. С. 111–118. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-52-11-73.

Скрипник Г. Історія декоративного мистецтва України : у 5 т. Т. 5. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. 546 с.

Уричевський В. Народне мистецтво України: традиції та сучасність. Київ : Академія, 2008. 128 с.

Цуркан К. С. Комп’ютерна графіка як виражальний засіб у художньому текстилі. Актуальні проблеми гуманітарних та природничих наук : матеріали V міжнар. наук.-практ. конф. Харків, 2018. С. 27–31.

Чегусова З. Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації (кераміка, скло, текстиль): шляхи розвитку. Сучасне українське декоративне мистецтво: збереження національної своєрідності в умовах глобалізації : монографія. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2019. С. 54–89.

Чегусова З. Професійний художній текстиль України ХХ – початку ХХІ століття. Образно-пластична і стильова еволюція. Декоративне мистецтво України ІХ–ХХІ століть: стильові трансформації, художні інтерпретації, загальноєвропейський контекст. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2019. С. 408–495.

Чегусова З., Печенюк Т. Г. Розписний текстиль в громадському інтер’єрі . Історія декоративного мистецтва України : у 5 т. Т. 5. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. С. 277–284.

Constantine M., Larsen J. L. The Art Fabric: Mainstream. Tokyo ; New York ; San Francisco : Kodansha International Ltd., 1985. 272 p

Ямборко О. Монографія Якима Запаска «Українське народне килимарство» та історіографія вітчизняного килимарства. Вісник Львівської академії мистецтв. 2018. Вип. 38. С. 50–64.

Ямборко О. Українське тематичне килимарство 1930–1960-х років у контексті соцреалізму: образотворчі засади та проблема класифікації. Етнологічні дослідження. 2019. № 52. С. 33–45.

Ямборко О. Українське килимарство у науково-практичних і мистецьких програмах кінця ХХ – початку ХХІ століття. Інститут народного мистецтва України. URL: http://www.instituteoffolkart.org (дата звернення: 15.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-06

Як цитувати

Радомська, В. Р., Тирпич, А. Б., & Тирпич, М.-М. А. (2025). УКРАЇНСЬКИЙ АРТТЕКСТИЛЬ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ІНТЕР’ЄРУ. Український мистецтвознавчий дискурс, (3), 115–124. https://doi.org/10.32782/uad.2025.3.14