СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ ЯВИЩА ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.22Ключові слова:
графічний дизайн, системний аналіз, система, функції графічного дизайну, дизайн, візуальні комунікаціїАнотація
Метою статті є вивчення графічного дизайну як впливового явища в сучасному інформаційно-комунікативному просторі з позиції системності, поточнення його меж як системи та функцій. Методологія роботи згідно поставленої мети базується на застосуванні системного та проблемно-орієнтованого підходу до наукового вивчення графічного дизайну, зокрема системно-структурний і системно-функціональний аналіз. З’ясовано, що попри дискусії та постійну мобільність поняття, межу системи через види спроєктованих об’єктів можна визначити як сукупність айдентики (фірмовий стиль як її складова), друкованих книг всіх тематичних, жанрових і функціональних підвидів, періодичних видань, плакатів всіх видів, рекламної продукції, упаковок, шрифтів, інтерфейсів електронних книг, макетів для СММ. Постійні оновлення видів проєктних робіт не дозволяють однозначно визначити межі системи графічного дизайну, але говорять про те, що вона є самоорганізаційною і динамічною в своєму історичному розвитку. Показано, що основною характеристикою впливовості системи графічного дизайну є знаковість і трансляція сенсів. В результаті застосування системно-функціонального висвітлено особливості прояву графічного дизайну у зовнішньому просторі соціальних комунікацій, а саме уточнено сутність інформативної та комунікативної функцій, акцентовано евристичну функцію як результат необхідних в проєктуванні дизайн-досліджень, сформульовано такі функції, як індикація науково-технічного прогресу в суспільстві, репрезентація поточної соціальної реальності, підвищення естетичного рівня представників цільової групи через надання зразкового для них візуального продукту, трансформація навколишнього простору інформації та взаємодій, а також зазначено, продукція графічного дизайну є засобом маніфестації користувачами власного ставлення до навколишніх процесів. Подальше переосмислення системно-структурних моделей графічного дизайну, розширення системно-функціональної та системно-комунікаційної аналітики графічного дизайну як соціокультурного явища створює платформу для формувань гіпотез, контекстуального і функціонального дослідження емпіричної проєктної бази та концептуалізації висновків.
Посилання
Спільник І., Ярощук О. Принципи системності в аналітичних дослідженнях. Економічний аналіз : зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль. 2018. Том 28. № 2. С. 182–190. ISSN 1993-0259.
Гречина І. Системний підхід як методологічна основа дослідження потенціалу економічних систем. Економічний аналіз. 2010. Вип. 7. С. 15–18. https://econa.at.ua/Vypusk_7/grechyna.pdf
Немченко А. Методологія системного підходу в управлінні організацією. Наукові записки. 2010. Вип.10, част І. С. 275–279. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/882a0431-00db-4264-a35dc5a81aa9f954/content
Климчук С. Наука "енвіроніка" – домінантний вектор стратегії розвитку підприємств альтернативної енергетики. Бізнес Інформ. 2013. № 9. С. 185–190. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2013_9_31
Чепік-Трегубенко О., Єнін М., Наливайко Л. Соціальна система. Велика українська енциклопедія. 2020. URL: https://vue.gov.ua/%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0 (дата звернення: 9.03.2025).
Рижова І. Дизайн як фактор гармонізації відносин суспільства і особистості: методологічні засади : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. філософських наук : 09.00.03. 2008. 34 c.
Лановська Г. Інноваційна екосистема: сутність та принцип. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 11. С. 257–262.
Tsujimoto M., Kajikawa Y., Tomita J., Matsumoto Y. A review of the ecosystem concept – Towards coherent ecosystem design. Technological Forecasting and Social Change. 2018. Vol. 136, November. P. 49–58. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S004016251730879X (дата звернення: 9.03.2025).
Туленков М., Бех В. Аналіз системний. Велика українська енциклопедія. 2020. URL: https://vue.gov.ua/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7_%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%BD%D0%B8%D0%B9 (дата звернення: 9.03.2025).
Прищенко С. Еволюція рекламної графіки як складової художньо-проєктної культури : дисерт. на здобуття наук. ступеня докт. мистецтвознавства : 26.00.01. 2019. 554 с.
Stevens E. What Is Graphic Design? Everything You Need To Know. 2023. URL: https://www.andacademy.com/resources/blog/graphic-design/what-is-graphic-design/ (дата звернення: 9.03.2025).
Кривецька Л. Компетенції графічного дизайнера. Аналітичний матеріал. Львів: PPV.NET.UA, 2019. URL: https://ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Graphic_Designer_Competencies_UK_Model_PPVKN_2019_UA.pdf (дата звернення: 9.03.2025).
Fonseca Braga M. The Fifth Order of Design: The Value of Design in Times of Transition. Cubic Journal. 2023. 6(6), 98–115. https://doi.org/10.31182/cubic.2023.6.63
Buchanan R. Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues. 19928(2), 7–35. https://doi.org/10.2307/1511637
Kearney S. Defining Design: Is a universal definition possible? 2018. URL: https://www.nomat.com.au/nomat-blog/defining-design (дата звернення: 9.03.2025).
Гладун О. Глобалізаційний і національний вектори розвитку графічного дизайну України. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. пр. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України. 2007. Вип. 7. С. 45–49.
Скляренко Н. Дизайн системи візуальних комунікацій: теоретичні основи та проєктні концепції сталого розвитку : дисерт. на здоб. наукового ступеня докт. мистецтвознавства : 17.00.07. 2023. 605 с.
Heath R.L., Bryant J. Human Communication Theory and Research: Concepts, Contexts, and Challenges (2nd ed.). Routledge. 2000. https://doi.org/10.4324/9781410605481 (дата звернення: 9.03.2025).
Braga G. Toward a General Theory of Communication. Political Research, Organization and Design. 1960. Т. 3. №. 9. С. 12–14. URL: https://www.proquest.com/scholarly-journals/toward-general-theorycommunication/docview/195064009/se-2 (дата звернення: 9.03.2025).
Леонард Н., Емброуз Г. Основи. Графічний дизайн 02: Дизайнерське дослідження. Київ : ArtHuss. 2019. 192 с.
Гула Є. Сучасний графічний дизайн: специфіка інтегральної природи творчості. Art and design. 2020. №3. P. 25–33.
Геренко С. Штучний інтелект у графічному дизайні: кейс генеративних нейромереж. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2024. № 7(1). С. 78–91.
Dalsgaard P. Pragmatism and design thinking. International Journal of Design. 2014. 8(1). P. 143–155. URL: https://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/1087/606 (дата звернення: 9.03.2025).