СУЧАСНИЙ ПРОСТІР ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА РОМІВ В КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.11Ключові слова:
образотворче мистецтво, роми, антропологія, культурологія, суспільство, міжкультурна взаємодія, мистецький простірАнотація
Статтю присвячено дослідженню сучасного стану розвитку образотворчого мистецтва народності ромів в українському та європейському культурному просторі. Подано аналіз результатів Ромської програми Міжнародного фонду “Відродження” та Арт-резиденції “Вибачте номерів немає”, а також показано творчість митців ромського походження. Підкреслено мистецький інтерес до культури ромів митців інших національностей та їх спільної взаємодії. Дослідницький інструментарій предсталяє сукупність методів антропологічного дослідження до яких увійшли аналіз і синтез, культурологічний метод, мистецтвознавчий аналіз і теоретичне узагальнення. Наукова новизна результатів дослідження полягає у тому, що студівання теми міжкультурної взаємодії у сучасному просторі мистецтва виявило тенденцію до актуалізації ромського наративу в суспільстві. Сучасний мистецький простір України і Європи, який у минулі десятиліття не позначений сплеском ромського образотворчого мистецтва, в останнє десятиліття наповнюється діяльністю культурних інституцій та проектів, спрямованих на розвиток художньої культури та міжкультурного діалогу на основі толерантності та поваги до національних традицій. Як висновок констатуємо, що сучасний простір образотворчого мистецтва ромів демонструє тісний взаємозв’язок із загальним річищем розвитку європейського мистецького простору та сприяє розвитку візуального мистецтва України. Інтернаціональні форми мистецтва митцями ромського походження наповнюються національним змістом, їх творчість сприяє розвитку художньої традиції культури ромів, популяризує культурні надбання ромського етносу, сприяє приверненню уваги до його самобутності.
Посилання
Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. 1917–2017. Київ: Huss, 2017. 436 с.
Музей Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури. Київ : Майстер Книг, 2008. 176 с.
Київська оргаізація Національної спілки художників України. 1969–2019. Київ : Huss, 2019. 536 с.
Український живопис ХХ – початку ХХІ ст.: альбом. Хмельницький : Галерея, 2004. 304 с.
Афоніна О.С. Образи ромів і коней в живописі та графіці: символіка та значення. Український мистецтвознавчий дискурс, 2023. (5), 18–23. https://doi.org/10.32782/uad.2023.5.2
Шишлюк Є.Г. Образ ромів в європейському живописі. Дис. док. філософ. Київ, НАКККІМ, 2024. 220 с.
Карпов В.В. Теорія мистецтва і сучасна національна художня традиція ромів. Український мистецтвознавчий дискурс : наук. журнал. 2023. № 6. С. 38–44.
Карпов В.В. Нейроарт як естетичне перетворення світу реальності. Український мистецтвознавчий дискурс, 2021. № 1. С. 21–40.
CultuROM – новий проект про ромське мистецтво. URL: https://www.irf.ua/culturom-novyj-proektvidrodzhennyapidtrymuye-pro-romske-mystecztvo/ (дата звернення 25.01.2025)
Проект про розмаїття ромської культури. URL: https://www.facebook.com/irf.culturom (дата звернення 28.01.2024)
Де побачити ромське мистецтво: європейські музеї та українські проекти. URL: https://life.pravda.com.ua/projects/romske-mistetstvo/2020/11/28/243171/ (дата звернення 28.01.24).
Карпов В.B. Художня та просвітницька діяльність ромського художника Тиберія Йонаша. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 72, том 2, 2024. C. 85–90.
Portfolio. Emilia Rigova. URL: https://www.emiliarigova.com/er.html (дата звернення: 08.12.2023).
Selma Selman. selmaselman. URL: https://www.selmanselma.com (дата звернення: 08.12.2023).
Małgorzata Mirga-Tas. Fundacja Sztuki Polskiej ING. URL: https://www.ingart.pl/pl/kolekcja/artysci/malgorzata_mirga_tas (дата звернення: 09.12.2023).