ОСОБЛИВОСТІ ГРАФІЧНО-ШРИФТОВИХ КОМПОЗИЦІЙ АНАТОЛІЯ БАЗИЛЕВИЧА ЯК ПРИКЛАД ХУДОЖНЬОГО ОФОРМЛЕННЯ ОБКЛАДИНОК ВИДАНЬ

Автор(и)

  • Вероніка Іванівна Зайцева Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0003-1160-1760
  • Галина Василівна Кузьменко Київська муніципальна академія естрадного і циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0002-0613-3934
  • Алла Борисівна Буйгашева Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-3549-195X

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.9

Ключові слова:

Анатолій Базилевич, художник-графік, обкладинка, ілюстрація, книга, композиція, видавництво

Анотація

У статті висвітлено особливості графічно-шрифтових композицій книжкової графіки відомого укра- їнського художника-графіка, ілюстратора, народного художника України Анатолія Базилевича як при- клад гармонійного художнього оформлення видань. Значну увагу приділено культурі створення української книжки другої половини ХХ століття. Адже поняття «мистецтво книги» охоплює широку галузь худож- нього професіоналізму. Досліджуючи яскраву творчу індивідуальність Анатолія Базилевича, можемо зазна- чити, що його графічні роботи визначали і визначають сьогодні самобутнє обличчя української книжко- вої графіки та її місце у світовому мистецтві. Мистецтво Базилевича збагачене не лише психологічною виразністю образів, а й художніми прийомами втілення. В творчості художника гумор переплітається з гострою сатирою, гармонійно поєднуючи й ліричні нотки. Поняття композиції книги логічно вкладається у визначення організації різноманітних елементів в єдину художню форму. І найважливішу, без перебільшення, роль в єдиній системі художнього оформлення книжки, є графічно-шрифтова композиція обкладинки видання. У смисловому й стилістичному поєднанні з шрифтовою групою, ілюстрація стає не стільки графічним об’єктом, скільки цілісною образною моделлю певного художнього й літературного сюжету. Графічно-шрифтова композиція, в першу чергу є виразником гармонічного поєднання елементів в книзі і не може бути абстрагована від змістовних та функціональних зв’язків. Анатолій Базилевич створював не тільки окремі ілюстрації до літературних творів, а й комп- лексне художнє оформлення обкладинок до книжок. Такий творчий підхід складає загальну просторово- виразну композицію образного книжкового ансамблю. Висвітлення прикладів такого комплексного підходу до художнього оформлення, зокрема, обкладинок до книжок, доводить, що роботи А. Базилевича вирізня- ються високою культурою художнього дизайну макету у гармонічному поєднанні ілюстрацій з шрифтовим оформленням.

Посилання

Авраменко О. О. Образи вічної мудрості. Київ : Веселка, 1988. 134 с.

Валуєнко Б. В. Проблеми зовнішнього оформлення дитячої книжки. Київ : Веселка, 1976. 80 с.

Верба І. І. Мистецтво графіки. К. : Мистецтво, 1968. 101 с.

Владич Л. В. Мовою графіки. Київ : Мистецтво, 1967. 248 с.

Заварова Г. В. Ілюстрація в сучасній книжці для дітей. Київ : Веселка, 1985. С. 118–127.

Зайцева В. І. Художня інтерпретація літературних образів Івана Котляревського у культурно-історичному контексті кінця ХІХ – початку ХХІ століть. Дис. на здоб. канд. мист. Київ, 2019. 180 с.

Костюченко М. Книжкова ілюстрація: здобутки та проблеми. Образотворче мистецтво, 1981. № 5. С. 8–10.

Криволапов М. О. Анатолій Базилевич. Київ : Мистецтво, 1976. 96 с.

Лагутенко О. А. Українська графіка ХХ століття: монографія. Київ : Грані-Т, 2011. С. 184: іл.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Як цитувати

Зайцева, В. І., Кузьменко, Г. В., & Буйгашева, А. Б. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ГРАФІЧНО-ШРИФТОВИХ КОМПОЗИЦІЙ АНАТОЛІЯ БАЗИЛЕВИЧА ЯК ПРИКЛАД ХУДОЖНЬОГО ОФОРМЛЕННЯ ОБКЛАДИНОК ВИДАНЬ. Український мистецтвознавчий дискурс, (1), 97–103. https://doi.org/10.32782/uad.2025.1.9