РОЗВИТОК ВІРТУАЛЬНОЇ ГАЛЕРЕЇ ЯК ІННОВАЦІЙНОГО ПІДХОДУ ДО ПРЕЗЕНТАЦІЇ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.9

Ключові слова:

віртуальна реальність, цифрове мистецтво, інтерактивні технології, культурна комунікація, інноваційні платформи

Анотація

Розвиток сфери цифрових технологій зумовлює зміни в усіх дотичних галузях. Інтеграція технічних інновацій у мистецтво є закономірним явищем, адже воно завжди було відображенням суспільних процесів. Таким чином, цифрові технології в мистецтві – це окремий напрям досліджень, який активно розвивається, і, відповідно, потребує системного й комплексного вивчення. Зазначеним вимогам відповідає основна мета нашого дослідження: здійснити комплексний аналіз феномену віртуальних галерей як способу презентації мистецтва на сучасному етапі. Окрему увагу приділено імерсивним технологіям та їхній ролі в цьому процесі. Важливим аспектом дослідження є забезпечення комплексності наукового підходу. З цією метою було здійснено моніторинг і детальний аналіз актуальних досліджень у цій галузі. Додатково було вивчено й систематизовано матеріали, присвячені вже здобутому досвіду реалізації віртуальних технологій у мистецтві. Отримані результати створюють передумови для встановлення ролі й місця віртуальних галерей у сучасному мистецтві, а також їхнього значення в процесі презентації художніх творів. Робота над дослідженням дала можливість виконати поставлені завдання й зробити відповідні висновки. Було визначено провідні стимули в мистецтві, які ініціюють залучення технологій для забезпечення доступу до творів та колекцій. Також було схарактеризовано специфіку діяльності реалізаторів інтеграції віртуальної галереї як нового інструменту у сфері мистецтва. Встановлено окремі аспекти їхньої діяльності, розкрито динаміку функціонування організованого віртуального простору в мистецтві. Додатково було окреслено роль віртуальних галерей на сучасному етапі цифрових трансформацій мистецтва. Схарактеризовано перспективи й труднощі їхнього подальшого розвитку, а також значення для забезпечення публічного доступу до творчості, сприйняття мистецтва та збереження культурної спадщини. У статті зазначено, що станом на сьогодні наявні дослідження не дають повного розуміння ролі віртуальних галерей у сучасній презентації мистецтва.

Посилання

Ленівенко О. Розробка віртуальної 3D галереї з використанням технологій доповненої реальності. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я. Тези доповідей 31-ї Міжнар. наук.-практ. конф. (17–20 травня 2023 р.). Харків: НТУ «ХПІ», 2023. С. 300. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/69595

Клівак В. Особливості дизайну віртуальних виставок. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. № 52. Т. 2. С. 50–56.

Леонтьєв С., Чулкова Т., Гранатирко Б. Роль цифрових технологій у презентації сучасного українського мистецтва на прикладі виставкової діяльності Шевченківського національного заповідника. Сучасне українське мистецтво: концепти, стратегії, візуальні практики. Збірник матеріалів VII Всеукраїнської науково-практичної конференції (11–12 листопада 2021 року). Черкаси : [ФОП Гордієнко], 2021. С. 81.

Міронова Т. Virtual and augmental reality in the art-works of Ukrainian artists. Art and Design. 2021. № 2. С. 141–151.

Стойкова К. Презентація мистецтв у постмодерному просторі інформаційної доби. Концепти соціокультурної трансформації сучасного суспільства: матеріали V Міжнародної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених (Одеса, 25–26 травня 2023 р.). Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2023. С. 82–85.

Русаков С. Вплив імерсивних технологій на сприйняття мистецтва в контексті трансформації сучасного артринку: культурологічні аспекти дослідження. Питання культурології. 2023. № 41. С. 121–133.

Баценко С. Імерсивні технології: теоретичний аспект. Імерсивні технології в освіті: збірник матеріалів І Науково-практичної конференції з міжнародною участю (ІІТЗН НАПН України, м. Київ, Україна). 2021. С. 36–39.

Чепелик О. Імерсивні середовища, VR, AR в українському сучасному мистецтві останніх років. Сучасне мистецтво. 2021. № 17. С. 23–40.

Волинець В. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність. 2021. № 1. С. 9–16.

Widjono R. Analysis of user experience in virtual art exhibition during pandemic. International Conference of Innovation in Media and Visual Design (IMDES 2020). Atlantis Press, 2020. Р. 93–99.

Sugiarto E., Prameswari N. Virtual gallery as a media to simulate painting appreciation in art learning. Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing. 2019. Vol. 1402. No. 7. P. 1–7.

Sharj A., Koo A., Permadi D. Understanding the process of designing multimedia gallery using Multimedia Gallery Framework. International Journal of Creative Multimedia. 2023. № 4(2). Р. 88–104.

Zibrek K., Martin S., McDonnell R. Is photorealism important for perception of expressive virtual humans in virtual reality? ACM Transactions on Applied Perception (TAP). 2019. Vol. 16. Issue 3. № 14. P. 1–19.

Ospishcheva-Pavlyshyn M. Особливості репрезентації муралів у мережі інтернет і зміни у творчості художників-муралістів через вплив віртуального середовища. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 33. Том 2. С. 17–23.

Hrabovskyi Ye. Methods of creating a multimedia online gallery. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. Харків, 2021. № 2(68). С. 102–107.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Лян, К., & Корницька, Л. (2025). РОЗВИТОК ВІРТУАЛЬНОЇ ГАЛЕРЕЇ ЯК ІННОВАЦІЙНОГО ПІДХОДУ ДО ПРЕЗЕНТАЦІЇ МИСТЕЦТВА. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 73–80. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.9