НАРАТИВНІ ТА КОНТЕКСТУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОЇ МОВИ СУЧАСНОГО КОЛАЖУ (НА ПРИКЛАДІ ОБРАЗІВ МІСТА У ТВОРАХ 2010–2020-ТІ РР.)
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.19Ключові слова:
колаж, арт-дизайн, образотворче мистецтво, contemporary art, міський пейзаж, образ міста, documenta, Венеційська бієналеАнотація
Стаття присвячена дослідженню наративних та контекстуальних особливостей колажу на прикладі художнього образу міста у творчості сучасних митців Західної Європи та США. Аналізується творчість відомих сучасних художників С. Гаяра, З. Камілла, Е. Келлі, Я. Воллеса, Я. Голдінга, для яких колаж є важливим аспектом авторської художньої мови.У статті стверджується, що оповідність (наративність) та контекстуальні узагальнення складають важливу частину сучасної художньої мови колажу, що пов’язано як з природною здатністю цього виду мистецтва до компілятивної образності, так і з його міжвидовим статусом. Авторка робить висновок, що в сучасному мистецтві колаж спирається на оповідність та контекстуальність як на специфічні засоби інтерпретації художньої образності, які дозволяють за допомогою властивих виражальних засобів (колірних, формальних, композиційно-пластичних, текстурних тощо) побудувати особливе художнє висловлювання. Його характеристиками є фрагментарність, акцентування на образному узагальненні, широке використання провокативних та маніпулятивних прийомів (зокрема, деструкції, інверсії та реконтекстуалізації). Звернення художників до потенціалу міського пейзажу та загалом образності міста потребує дослідження сюжетно-тематичної складової творів, що показує аналіз серій та окремих картин З. Камілла, Я. Голдінга, С. Гаяра та інших митців. Підкреслено, що практично в усіх проаналізованих випадках саме наративна складова тематичного репертуару творів, а також інтерпретація контекстуальних зв’язків між об’єктами, героями та вираженням художніх ідей, формує авторську художню мову.
Посилання
Педан І. Колаж в арт-дизайні: становлення та художні особливості. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2015, № 2. С. 44–49.
Педан І. Художні властивості природних матеріалів у предметному дизайні: наслідування та інтерпретація. Культура України. 2022, № 77. С. 65–72.
Тарасов В., Мархайчук Н., Конєва М. Collage as the basis of creative methodology of Sergey Paradzhanov. Культура України. 2021, № 74. С. 81–89.
Тарасов В., Мархайчук Н. Особливості художньої мови фотографії у контексті міжвидових трансформацій: фото-реді-мейд та фотоколаж (на прикладі зарубіжних проектів венеційської бієнале 2010–2020-х рр.). Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, серія «Теорія культури і філософія науки». 2023, № 68. С. 25–35.
Banash D. Critique: collage and the politics of the cut. Invention: newspapers, advertising, and the origins of col lage. Collage Culture. Brill Academic Publishers, 2013. Р. 81–171.
Buoli, A. Border research from design cultures: Cyprus Pavilions at the Venice Architecture Biennale as transformative proposals for Nicosia's borderscapes. In: Liminality, Transgression and Space Across the World, 2024. Р. 166–182.
Chabert, G. Cyprien Gaillard: Geographical Analogies. Critique d’art. The International Review of Contemporary Art Criticism, 2011, № 37. Р. 1–2.
Gaillard, C. In Conversation: Cyprien Gaillard and Susanne Pfeffer. Cyprien Gaillard: The Recovery of Discovery. 2012. Р. 33-49.
Gayed, A. Cross-Cultural Museum Bias: Undoing Legacies of Whiteness in Art Histories. Asian Diasporic Visual Cultures and the Americas. 2022, № 7(1-2). Р. 77–101.
Godfre Leung. Review of Ellsworth Kelly: Catalogue Raisonné of Paintings, Reliefs, and Sculpture, Vol. 1, 1940–1953. Panorama: Journal of the Association of Historians of American Art. 2016, № 2. Р. 1–18.
Like Shadows. A Conversation between Jacob Proctor and Jakob Kolding. In: Kolding. (2008). When was the future? University of Michigan Museum of Art. Р.21-28.
Roberts C., Brereton R. Cut & paste: 21st-century collage. Hachette, 2011. 208 р.
Stanislaus G. C. Archetypes, Aesthetics, and Culture in the Life and Art of Romare Bearden (1911–1988). Jung Journal (C.G. Jung Institute of San Francisco). 2022. № 16(3). Р. 14–37.
Thompson S. Home in the Age of Globalization. Afterimage (University of California Press). 2008. № 36(1). Р. 23.
Wood C. Cyprien Gaillard. Artforum International. 2009, № 47(6). Р. 172–176.