СТІНОПИС УСПЕНСЬКОЇ ЦЕРКВИ ХVІІ СТ. В С. НОВОСЕЛИЦЯ НА ЗАКАРПАТТІ: ДО ПРОБЛЕМИ ЗБЕРЕЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.16Ключові слова:
церковний стінопис, Закарпаття, церква Успіння Пресвятої Богородиці, Новоселиця, іконографія, народне малярство, культурна спадщинаАнотація
У статті досліджено настінне малярство XVII ст. в одній із найдавніших українських дерев’яних церков ‒ Успіння Пресвятої Богородиці у селі Новоселиця Виноградівського району на Закарпатті. Проведено іконографічний аналіз настінних композицій «Страшний суд», «Деісус» з Апостольським рядом, «Розп’яття», «Дерево Єссея» та інших, на основі чого встановлено регіональні особливості іконографічної програми розписів в церкві та самобутність творчої уяви народних майстрів. Здійснено порівняння сцен «Страшного суду» з подібними сценами в композиціях ікон XVII ст. в церквах у с. Плав'є (Львівська обл.) та Лип'є (Польща). Вперше виконано зіставлення епізоду «Похід праведників до раю» зі стінописами в церквах Святого Юра в Дрогобичі і виявлено, що до нових іконографічних ознак в Новоселиці слід віднести сприйняття Києва як Другого Єрусалиму в композиції «Горній Єрусалим». Доповнено інформацію у сценах «Страшного суду», визначено присутність реалістичних елементів із життя закарпатського населення. Вперше проаналізовано композицію «Деісус» з Апостольським рядом та проведено її співставлення з сюжетом «Деісус» в церкві Воздвиження Чесного Хреста в Дрогобичі та в церкві Святого Духа в Потеличі, розкрито регіональні особливості та спільні мотиви в іконографічній схемі цих композицій. Зроблено огляд композицій «Розп'яття», «Страсті Христові», «Дерево Єссея» та плафонних зображень. Встановлено зв’язок зображення Йоакима та Ганни на східній стіні обабіч «Розп’яття» з подібною іконографічною схемою в Успенському соборі Києво-Печерської лаври до пожежі 1718 року. Сформульовано характерні іконографічні та стилістичні ознаки новоселицького стінопису: своєрідна інтерпретація сюжетів іконографічних програм народними майстрами, фольклорна поетичність, графічність з вільною лінією-контуром, простота та лаконічність, тісний зв’язок з українською художньою культурою своєї епохи. Порушено проблему збереження стінопису церкви Успіння Пресвятої Богородиці у селі Новоселиця на Закарпатті, важливого для відтворення правдивої картини розвитку мистецьких процесів в українському мистецтві ХVІІ ст.
Посилання
Антонович Д. Українська культура. Курс лекцій. Реґенсбурґ, Берхтесґаден, 1947. 399 с.
Енциклопедія історії України: у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. Київ: Наукова думка, 2013. Т. 10. Т – Я. 784 с.
Євангелія від Матвія. URL: https://dyvensvit.org/blogs/1033335/ (дата звернення: 01.07.24).
Жолтовський П. М. Монументальний живопис на Україні ХVІІ–ХVІІІ ст. Київ: Наукова думка, 1988. 159 c.
Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Ф. Потушняка Закарпатської обласної ради. Унікальне Закарпаття. Дерев’яний храм у селі Новоселиця. URL: https://www.biblioteka.uz.ua/unique-zak/index.php?item=38#photo-1 (дата звернення: 07.05.24).
Історія українського мистецтва : у 6-х томах / Академія наук УРСР / Голов. ред. кол.: М. П. Бажан та ін. Т. 3. Мистецтво другої половини XVII–XVIII століття / ред. 3-го тому: П. Г. Юрченко (відпов. ред), П. М. Попов, П. М. Жолтовський. Київ, 1968. 439 с.
Логвин Г. Н. По Україні. Стародавні мистецькі пам’ятки. К.: Мистецтво, 1968. 463 с.
Міляєва Л., Рішняк О., Садова О. Церква св. Юра в Дрогобичі. Архітектура, малярство, реставрація. Київ, 2019. 415 с.
Приймич М. В. Церковне професійне малярство Закарпаття другої половини XVIII-першої половини XX ст.: народна традиція, візантійська канонічність та вплив західноєвропейського мистецтва. Ужгород: Карпати, 2017. 508 с.
Приймич М. Церковний живопис Закарпаття: станковий та монументальний живопис історичного Закарпаття до першої половини XX ст.: історико-мистецтвознавчі нариси. Ужгород: Карпати, 2017. 246 с.
Про внесення об'єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України. URL: https://web.archive.org/web/20211225175705/https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/396-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.11.24).
Спадщина. Новоселиця. Церква Успіння Богородиці. Експедиції 2015 та 2020 років. URL: https://uaaheritage.blogspot.com/2023/11/1600-313.html (дата звернення: 04.01.25).
Українське монументальне малярство XVII ст. URL: https://ukrartstory.com.ua/tekst-statti-23/ukrainian-monumental-wall-paintings-xiii-ct.html (дата звернення: 10.02.24).
Успенська дерев’яна церква в Новоселиці. URL: https://www.google.com/maps/place/Uspens%-CA%B9ka+Derev'yana+Tserkva/@48.1311895,23.224986,3a,75y,340h,90t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF-1QipOUSSvVWQzOEUEvGkFZQmM20uJZer2h56qCZiIy!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOUSSvVWQzOEUEvGkFZQmM20uJZer2h56qCZiIy%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya182.97981-ro-0-fo100!7i9784!8i4892!4m7!3m6!1s0x47382f51d7e6456f:0x9bc23f504a789a62!8m2!3d48.1311753!4d23.2249698!10e5!16s%2Fg%2F11fy93pyjt?entry=ttu (дата звернення: 15.01.25).
Федак М. Ікони «Страшного суду» у колі майстрів із Судової Вишні. Християнська сакральна традиція: історія і сьогодення : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Львів, 6–7 грудня. 2013 р. Львів, 2013. С. 56–61.
Церква Святого Духа в Потеличі. URL: https://www.google.com/maps/place/%D0%A6%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%8C+%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%94%D1%83%D1%85%D0%B0/@50.208642,23.550868,3a,75y,276.09h,102.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipNYWtNiXs0dnr7Qb9OfeK0GEd6vRO6OQbwb3re6!2e10!7i12000!8i6000!4m7!3m6!1s0x473b4a14e5e9871f:0x75287f1507ced080!8m2!3d50.2085983!4d23.5510123!10e5!16s%2Fm%2F012gbtyx?entry=ttu (дата звернення: 15.01.25).