ПРИНЦИПИ ТА НОРМИ ДИДАКТИЧНОГО ДИЗАЙНУ НА ПРИКЛАДІ УКРАЇНСЬКИХ ОСВІТНІХ САЙТІВ «НА УРОК», «PROMETHEUS», «EDERA»
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.7Ключові слова:
дидактичний дизайн, онлайн-освіта, інтерактивність, персоналізація, освітні платформи, “На урок”, Prometheus, EdEraАнотація
У статті досліджено основні принципи та норми дидактичного дизайну на прикладі популярних українських освітніх платформ, таких як “На урок”, Prometheus та EdEra. Розглянуто ключові аспекти створення ефективних навчальних ресурсів, серед яких виділено доступність, інтерактивність, персоналізацію, візуальну привабливість та мотивацію користувачів. Дослідження акцентує увагу на важливості доступності навчальних матеріалів для різних категорій учнів, зокрема тих, які мають обмежені можливості чи різний рівень базових знань. Підкреслюється, що інтерактивні елементи, такі як тести, відеоуроки, симуляції та завдання з автоматичною перевіркою, допомагають зробити навчальний процес більш динамічним і захопливим. Персоналізація навчання розглядається як важливий компонент, що дозволяє адаптувати зміст курсів до індивідуальних потреб кожного учня чи студента. Особливу увагу приділено питанням візуальної привабливості, яка сприяє утриманню уваги користувачів, а також мотивації, що забезпечує тривале залучення до навчального процесу. У статті проведено аналіз сучасних досліджень у сфері дидактичного дизайну, що дозволило оцінити вплив зазначених принципів на ефективність навчання. Завдяки розгляду практичних прикладів із роботи платформ “На урок”, Prometheus та EdEra, продемонстровано, як інтеграція цих принципів сприяє формуванню якісного освітнього контенту, який відповідає викликам сучасної освіти. Також наголошується на перспективних напрямках удосконалення навчальних ресурсів з урахуванням нових технологій та потреб користувачів, включаючи впровадження штучного інтелекту, гейміфікації та мобільних додатків.
Посилання
Биков В. Ю. Технології відкритого навчання в цифровій освіті. Київ : Наукова думка, 2018. 110 c.
Григоренко Л. Я. Інклюзивне навчання в Україні: нові підходи. Київ : Педагогічна думка, 2021. 170 c.
Гнатенко, Л. В. Tехнічні аспекти розробки освітніх сайтів. Харків : Вища школа, 2021. 150 с.
Гордієнко С. В. «Педагогічний дизайн: інноваційні підходи до створення навчальних курсів». Львів : Вища школа, 2021. 250 с.
Кузьмінський О. М. Дидактичний дизайн у контексті сучасної освіти. Київ : Нова школа, 2014, 198 с.
Сидорова О. А. «Дидактичний дизайн в освіті: теоретичні та практичні аспекти». Київ : Літературний центр, 2022. 148с.
Сухомлинська О. В. Дидактичний дизайн: теорія і практика. Львів : Світ, 2017. 215с.
Keller J. M. An integrative theory of motivation, volition, and erformance. Technology, Instruction, Cognition, and Learning, 2008. 6(2). 79–104
Mayer R. E. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.
Horton W. E Learning by Design. San Francisco: Pfeiffer. 2012.