МІСЦЕ І РОЛЬ КАЛІГРАФІЧНИХ НАПИСІВ У ТВОРАХ ОЛЕКСАНДРА ЖИВОТКОВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.5

Ключові слова:

українське сучасне мистецтво, каліграфія, авторська техніка, традиція, постмодернізм, сакральне мистецтво

Анотація

Метою дослідження є аналіз особливостей використання каліграфічних написів у творах О. Животкова як засобу художньої виразності, який поєднує традиції сакрального мистецтва, сучасної естетики та символізму. В статті проаналізовано роль текстових фрагментів в загальній композиції, їхнє символічне значення та взаємодію з цілісним візуальним образом картини. Розглядаються роботи з серії «Кіт» (2007), циклів «Дороги. Напрям на Північний Схід» (2013), «Робота з біблійними текстами» (2012), «До питання про непальські тханки» та окремі твори інших періодів. У статті виокремлено три основні типи роботи з текстом, які простежуються в творах О. Животкова: рукописний текст, що вкриває тло зображення, текстові фрагменти у чітко окресленому полі, а також каліграфічні елементи як декоративне обрамлення. Представлено спробу інтерпретації використання означених підходів з точки зору збагачення образності художнього твору. Визначено, що текст у роботах художника виконує як семантичну функцію, так і композиційну, впливає на загальну ритміку твору. Каліграфічні написи в картинах художника взаємодіють із символами, такими як круг або хрест, що сприяє їх звучанню як образу сакрального таємного знання. У статті розглянуто зв’язок творчості О. Животкова з традиціями давніх папірусів, з середньовічним мистецтвом Далекого Сходу, де текст і зображення нерідко утворюють єдину художню структуру. Використання каліграфії як засобу художньої виразності додає роботам ефекту історичної глибини, зануреності в архаїчні шари культури. Цьому сприяє нерозбірливість, іноді розмитість тексту, темне тло розташування зображення. Зазначені прийоми створюють ефект загадковості, залучаючи глядача до спроб інтерпретації змісту. Показано, що інтеграція тексту в живописний простір картин О. Животкова є важливим художнім прийомом, що надає творам митця особливого медитативного характеру, занурюючи глядача у простір смислових і візуальних взаємозв’язків.

Посилання

Петрова О. Білі вікна, чорні дороги. Протоархаїка Олександра Животкова. Третє Око: Мистецькі студії: Монографічна збірка статей. Ін-т проблем сучас. мистец. АМ України. К. : Фенікс, 2015. С. 316–324.

Петрова О. Мистецький Київ 1990-х. Реконструкція. Київ: Publish Pro, 2019. 480 с.

Петрова О. Парадоксальний час та метафора у проектах українського контемпорарі арт. Третє Око: Мистецькі студії: Монографічна збірка статей. Ін-т проблем сучас. мистец. АМ України. К. : Фенікс, 2015. С. 74–88.

Петрова О. Міфологія Олександра Животкова. Дзеркало тижня. 2017. 09 червня. URL: http://zn.ua/ukr/ART/mifologiya-oleksandra-zhivotkova-245070_.html (дата звернення: 10.10.2023)

Аврамеко О. Запрошення до медитації. Капітал. 6 грудня 2013, п’ятниця, №162 (162)

Donin K Variations in stone. Alexander Zhyvotkov. Cardboad. Wood. Stone. Kyiv: Stedley Art Foundation, 2018. 176 p.

Балтазюк І. Символи-домінанти етносу у творчості київських митців. Українська академія мистецтва. 2022. Вип. № 32. С. 59–66.

Балтазюк І. Роль архетипів у збереженні національної ідентичності. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends. Volume 4. July 24, 2020. Oxford, United Kingdom. P. 125–127.

Цит по: Балтазюк І. Символи-домінанти етносу у творчості київських митців. Українська академія мистецтва. 2022. Вип. № 32. С. 59–66.

Вишеславський Г. Contemporary art України – від андеграунду до мейнстріму. Київ : ІПСМ НАМ України, 2020. 256 с.: іл.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Го, Ц., & Тесленко, І. (2025). МІСЦЕ І РОЛЬ КАЛІГРАФІЧНИХ НАПИСІВ У ТВОРАХ ОЛЕКСАНДРА ЖИВОТКОВА. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 41–48. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.5