COLLECTIONS OF WESTERN EUROPEAN PORCELAIN IN MUSEUM COLLECTIONS IN UKRAINE: GAINS AND LOSSES
DOI:
https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.15Keywords:
Western European porcelain, collection, catalogue, digital collection, attributionAbstract
The study of Western European porcelain is largely based on museum and private collections of products from manufactories in different countries. In Ukraine, collections of foreign porcelain were created in many museums in Kyiv, Odesa, Kharkiv, Mykolaiv, Sumy, Poltava, and Vinnytsia. Each of them had its own circumstances of creation and preservation. However, connections between museums formed the practice of exchanging works, including porcelain.In view of the above, the purpose of the article is to systematically trace the existence of collections of Western European porcelain in leading Ukrainian museums, to analyse the most important stages of their creation, and the current state of scientific research of individual samples and groups of works. Such an approach will create an opportunity to form a common corpus of images of porcelain works with relevant data on their origin and will reveal the existing gaps in the study of collection works.As a result of the analysis carried out in the article, it was found that the initial stage of the formation of most museum porcelain collections in Ukraine was the nationalisation of private collections. The 1930s–1950s were the next stage in the development of national museums, characterised by the practice of exchanging porcelain works, which led to a certain dispersion of the initial composition of collections, and a breakdown of ties between the objects of a particular service.At the present stage, many museums have a positive trend of special scientific study of Western European porcelain samples and the creation of digital catalogues. However, this process is at the initial stage of its development, requiring the development of unified approaches to certification and attribution based on modern methods.
References
Школьна О. Реконструкція першого тонкокерамічного скульптурного образу «Українки» як портрет фірми С. Воронова «Історичний фарфоровий завод А. Міклашевського». Вісник КНУКіМ. 2018. Вип. 39. С. 232–249.
Борис Т. Київська картинна галерея: становлення та історія діяльності (1919–1931 рр.). Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2014. № 7. С. 158–162.
Друг О. Київський колекціонер Оскар Гансен (1881–після 1920). URL: https://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/1141-olha-druh-kyivskyi (дата звернення 24.01.2025).
Ілінг А. В. Повернуте ім’я – О. Гансен. До історії приватного збирання в Києві. Ханенків. читання: Мат. наук.-практ. конф. Вип. 3. Київ, 2001. URL: http://lostart.org.ua/en/research/437.html
Колекція Оскара Гансена: робочий зошит / упорядн., вступ. сл. Ганна Решетньова. Харків-Київ : Видавець Олександр Савчук, 2022. 312 с.
Решетньова Г. О. Стилістичні особливості європейської порцеляни XVIII–початку XX століття з приватних колекцій України : дис. … кандидата мистецтвознавства : 17.00.05 / Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. Київ, 2020. 552 с.
Кравченко Л. Формування колекції французької порцеляни у Національному музеї мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків: аналіз архіву. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва. 2023. № 3. С. 154–159.
Хасанова О.І. Різновиди предметів із кераміки та скла в колекції ХІМ і їх використання в експозиції. Сімнадцяті Сумцовські читання : збірник матеріалів наукової конференції на тему: «Комунікаційний підхід у музейній справі як відповідь на потреби соціуму» (проводиться в рамках ХVII Сумцовських читань), 18 квітня 2011 р. Харків : Майдан, 2011. С. 211–222.
Глєбова І.Ю. Одеський музей західного та східного мистецтва. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. URL: https://esu.com.ua/article-75216 (дата звернення 24.01.2025).
Музейний фонд України. URL: https://museum.mcsc.gov.ua/ (дата звернення 24.01.2025).
Інтерв’ю І.І. Несен О.І. Ілясової. 10 грудня 2024 р.
Харківський художній музей. Декоративно-ужиткове мистецтво. URL: https://web.archive.org/web/20200225033812/http://www.artmuseum.kh.ua/collection/5.html (дата звернення 25.01.2025).
Решетньова Г. Майсенська порцеляна у Сумському обласному художньому музеї ім. Н. Онацького. Мистецтвознавчі записки. 2019. Вип. 35. С. 167–172.
Онацький Н.Х. (До 130-річчя від дня народження) Автори тексту Г.В. Ареф’єва, Н. С. Юрченко. Суми : ВТД «Університетська книга», 2005. 24 с.