DESIGN OF EDUCATION IN THE DESIGN EDUCATION OF UKRAINE

Authors

  • Viktoriia Mulkokhainen Private higher educational institution "Kyiv University of Culture" https://orcid.org/0000-0002-3455-6942
  • Bohdan Kononchuk Private higher educational institution "Kyiv University of Culture"

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.14

Keywords:

design of education, design education, educational model, educational approach, alternative education, algorithm, artificial intelligence, transdisciplinarity, digitalization, visualization

Abstract

The dynamic challenges of our time dictate new and novel solutions to educational problems in design, sometimes quite unexpected and non-standard. Classical approaches to presenting new material and practicing professional skills in design, modeling, composition, and layout development do not always yield predictable outcomes in the current context of global digitalization. The above actualizes the relevance of the present article which aims to determine problems of modern design education in Ukraine and formulate proposals for improving the educational process. The article deals with such thematic aspects as the introduction of artificial intelligence into creative activity and academic integrity, changes in information perception by young people, digitalization effects, etc. In particular, it has been found that the urgent problem of Ukrainian design education is, first of all, the education and development of a specialist amidst rapid technological progress and information and emotional overload caused by various circumstances. To solve this and other problems, the author puts forward specific transformations, involving the organization of partnerships between public higher education institutions and alternative education entities (private courses, schools, academies, online tutors, etc.) in the context of design training, the integration of international experience into the Ukrainian educational system, and the introduction of flexible teaching tools adapted to rapid innovations in arts and the socio-cultural challenges of the time (incl. the use of tools authorized and coordinated by teachers); socially responsible coloring of students’ professional activities in the context of choosing topics, conceptualizing and implementing projects; individualization of tasks and templating theoretical works, which will discipline them to present their professional standpoints in an orderly manner and comply with methodological qualification requirements). These steps are in line with the values of transdisciplinarity (breadth, integration, and coordination), which can strengthen the interaction of participants in the educational and creative process at the mentor-student level, adjust focus on the subject matter, and develop creativity.

References

Коломієць А., Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Методологічні підходи до організації дизайн-освіти (аналіз і використання німецького досвіду). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 62, 2021. С. 265–274.

Udris-Borodavko N., Oliinyk V., Bozhko T., Budnyk A., Hordiichuk Y. Aesthetics and semiotics in 21st century visual communications: Pedagogical and sociocultural aspects. Research Journal in Advanced Humanities, 2023. Vol. 4, № 4. P. 22–40. DOI: https://doi.org/10.58256/rjah.v4i4.1144

Даниленко В. Дизайнерська освіта України у Європейському контексті. Вісник ЛНАМ [упоряд.- ред. Р. Шмагало]. Спецвипуск. Львів, 1999. С. 173–177.

Averianova N.M., Gook L.Y. Current state of design education in Ukraine (Сучасний стан дизайнерської освіти в Україні). SWorld Journal. Bulgaria, Svishtov, 2022. Issue № 11. Part 5. Pp. 93–97.

Фурса О. Феномен дизайн-освіти у контексті становлення дизайну і системи професійної підготовки майбутніх дизайнерів. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. Серія «Педагогічні науки». Вип. 15, 2020. С. 5–26. URL: https://zbirnik.mixmd. edu.ua/index.php/artedu/article/view/187/71

Білянська М., Букорос А., Коркушко А., Крикун О., Тименко В. Педагогічний дизайн у закладах вищої спеціалізованої освіти. V Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми сучасного дизайну» КНУТД, 27 квітня 2023. С. 310–313.

Трейтяк А. Універсальний дизайн в освіті. 2017. URL: https://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414

Даценко Є. 5 моделей освітнього дизайну або як вчитися ефективно. URL: https://ed-era.com/blog/5-modeley-osvitniogo-dyzaynu/

Мигаль С., Мигаль В., Мигаль Г. Стратегія розвитку дизайн-освіти в повоєнній Україні: трансдисциплінарний підхід. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Архітектура». № 2 (10), 2023. С. 119–129. DOI: https://doi.org/10.23939/sa2023.02.119

Чемерис Г., Брянцева Г., Брянцев О. Шляхи вдосконалення дизайн-освіти у контексті стратегії цифрової трансформації освіти і науки України. Фізико-математична освіта, 2021. Том 32. № 6. С. 49–56. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-032-6-008

Олійник В. Оптимізація викладання комп'ютерного дизайну в умовах дистанційного навчання. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). Lublin, 2021. Vol. 3. №5(33)/2020. P. 31–37. URL: https://kelmczasopisma.com/en/jornal/24.

Олійник В., Болтенков А. Шляхи підвищення ефективності засвоєння функціоналу графічних редакторів (на матеріалах навчального практикума з дисципліни «Комп’ютерні технології в дизайні»). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. Київ: КНУКіМ. 2021. Том 4, № 2. С. 276–290. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246853

Oliinyk V., Chuieva O., Arefiev V., Prystavka V., Knyzhnykova S., Lytvynenko N. Multimedia Technologies in Modern Visual Communications and Design Education. Journal of Curriculum and Teaching, 2022, Vol. 11, № 9; Special Issue. P. 72-80. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n9p72

Бровченко А. Дизайн-освіта дорослих як науково-організаційна проблема. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 74. Том 1. 2024. С. 334–338.

Прусак В. Становлення та розвиток дизайн-освіти в Україні (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 31, 2017. С. 71–82.

Published

2025-01-15

How to Cite

Mulkokhainen В., & Kononchuk Б. (2025). DESIGN OF EDUCATION IN THE DESIGN EDUCATION OF UKRAINE. Ukrainian Art Discourse, (6), 120–127. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.14

Issue

Section

Статті