THE ROLE OF NATIONAL MOTIVES IN CONTEMPORARY UKRAINIAN DESIGN AND THEIR INFLUENCE ON GLOBAL TRENDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.12

Keywords:

ethnodesign, national motifs, graphic design, cultural identity, global trends

Abstract

The purpose of the study is to study the role of national motifs in modern Ukrainian design and assess their influence on the formation of global design trends. Special attention is paid to the integration of ethnic elements in graphic design, fashion, jewelry and interior design. The study aims to determine the prospects for using traditional Ukrainian motifs as a tool for preserving cultural heritage and strengthening economic competitiveness. The research methods include an analysis of scientific literature, a classification of approaches to integrating ethnic elements into design and a comparative analysis of the impact of these elements on local and international audiences. The use of a multidisciplinary approach allowed us to take into account the cultural, economic and social contexts of the use of national motifs. The results of the study demonstrate that the integration of ethnic motifs into modern design contributes to the preservation of national identity, increasing the international recognition of Ukrainian brands and the formation of cultural dialogue. The main directions of adaptation of Ukrainian motifs were the use of ornaments in graphic design, symbolic adaptation of traditions in branding, as well as the combination of ethnic elements with modern technologies, such as 3D printing and laser engraving. In addition, the study revealed a significant economic potential of creative industries focused on the implementation of ethnodesign. The conclusions of the study emphasize the importance of national motifs in the formation of competitive design that meets the requirements of the global market. Practical recommendations are proposed for the effective use of ethnic elements, in particular, the adaptation of traditional motifs to modern trends, the integration of national elements into fashion collections and educational programs. The study contributes to the further development of the Ukrainian creative industry and its integration into the world cultural space.

References

Рихліцька О. Д., Косик О. І. Орнаментальні мотиви в сучасних дизайн-практиках. Українські культурологічні студії. 2021. № 1 (8). С. 59–65. URL: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/10.23.10.100/db/ftp/univ/uks/uks_2021_08.pdf#page=59 (дата звернення: 30.12.2024).

Пашкевич К. Л., Герасименко О. Д., Єжова О. В., Шмагало Р. Т., Люклян Н. Р. Українська естетика в дизайні сучасних ювелірних виробів. Art and Design. 2023. № 1 (21). С. 143–156. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23451 (дата звернення: 30.12.2024).

Сиваш І. Етнодизайн – важливий чинник консолідації українського суспільства в умовах війни. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2022. № 3. С. 120–123. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4495/Visnyk_3_2022_01-120-123.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 06.01.2025).

Udris-Borodavko N. S. Ukrainian glocal design: attaining specificity in the social context of war. The functioning of culture and art during the war: Scientific monograph. Riga, 2024. P. 215–248.

Удріс-Бородавко Н. С. Графічний дизайн з українським обличчям. Київ, 2023. 204 c. URL: https://kniga.biz.ua/pdf/37936-grafichniy-design-2.pdf?srsltid=AfmBOoo80aMxrQvXsieDHHa87gYCBSZLIJ1-qVCXOAyaj9rRP7-63bFu (дата звернення: 13.01.2025).

Лопухова Н. Розвиток сучасних тенденцій графічного дизайну. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 44. Т. 2. С. 9–13. URL: http://aphn-journal.in.ua/archive/44_2021/part_2/44-2_2021.pdf#page=9 (дата звернення: 30.12.2024).

Оганесян С. В., Колісник О. В. Знаково-символічні засоби візуальної ідентифікації бренду: монографія. Київ, 2024. 212 с. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/25973/1/ZSZVIB_mono_2024.pdf (дата звернення: 30.12.2024).

Соловйова Ю., Антонова О., Манич Н. Національно виразні елементи у редизайні упаковки українських товарів на прикладі молочної продукції. Економіка та суспільство. 2022. № 46. С. 1–5. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2025 (дата звернення: 30.12.2024).

Chuprina N. V., Remenieva T. V., Frolov I., Tereshchenko O. H. Design of the contemporary garments on the basis of the transformation of stylistic and artistic-compositional characteristics of traditional decorative art. Art and Design. 2021. Vol. 3. № 15. P. 30–44. URL: https://epec.knutd.edu.ua/handle/123456789/19163 (date of access: 30.12.2024).

Соловій І. Переосмислення української етнокультурної спадщини в контексті сталої моди. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2024. № 49. С. 526–533. URL: https://sborniki.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/article/view/9085 (дата звернення: 30.12.2024).

Цимбала Л. Національні традиції у дизайні костюму: аспекти методики мистецтвознавчого аналізу. Вісник ЛНАМ. 2019. № 39. С. 170–180. DOI: https://doi.org/10.37131/2524-0943-2019-39-12

Ilnitska O., Kucher R., Vakulenko D., Boiko V., Pratskov R. The Identity of Stage Design as a Component of Ukrainian Culture of the 21st Century. New Design Ideas. 2024. Vol. 8. № 3. P. 641–655. URL: http://jomardpublishing.com/UploadFiles/Files/journals/NDI/V8N3/Ilnitska_et_al.pdf (date of access: 30.12.2024).

Обухівська Л. Сучасний український етнодизайн інтер’єру: стрімка динаміка і світове визнання. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2020. № 3 (2). С. 202–220. URL: http://demiurge.knukim.edu.ua/article/view/220080/220049 (дата звернення: 06.01.2025).

Кудря О. В. Проєктний підхід у навчанні здобувачів освіти етнодизайну в контексті національних традицій українського народу. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2024. № 2. С. 98–104. URL: https://journals.cusu.in.ua/index.php/pmtp/article/view/542 (дата звернення: 30.12.2024).

Король А. Етнодизайн у професійній підготовці майбутніх графічних дизайнерів. Věda a perspektivy. 2024. № 3 (34). С. 221–233. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/10008(дата звернення: 30.12.2024).

Мода в українському етностилі – поєднання традицій та сучасності. ФАКТ: вебсайт. 2024. URL: https://fact-news.com.ua/moda-v-ukrainskomu-etnostili-poednannya-traditsij-ta-suchasnosti (дата звернення: 30.12.2024).

Великий огляд дизайн-трендів на 2024 рік. 2024. CASES: вебсайт. URL: https://cases.media/en/article/velikii-oglyad-dizain-trendiv-na-2024-rik?srsltid=AfmBOorU_Vvzrzqy8WZhTa3iSYHQpdA-3r8DhSKIRZr55m30ZezVmBnB (дата звернення: 30.12.2024).

Кривецька Л., Кобринович М., Воробей В., Плющева О. Стан розвитку дизайну в Україні (на прикладі графічного та предметного дизайну). Звіт за результатами дослідження. Львів, 2019. 73 с.

Etnodim – бренд сучасного вишитого одягу. Etnodim: вебсайт. 2025. URL: https://etnodim.ua/ (дата звернення: 07.01.2025).

Мельник К. Колекцію шоколаду, присвячену архітекторові Левинському, створила «Львівська майстерня шоколаду». The Village Україна: вебсайт. 2024. URL: https://www.village.com.ua/village/food/food-news/350685-kolektsiyu-shokoladu-prisvyachenu-arhitektoru-levinskomu-stvorila-lvivska-maysternyashokoladu (дата звернення: 07.01.2025).

Ігнатенко Л., Косаревська Р. Український етностиль як сучасний напрямок в дизайні. Сучасний гуманітарний та мистецтвознавчий дискурс: матеріали Всеукраїнської Інтернет-конференції молодих учених, студентів, аспірантів. 30 березня 2024 р. Львів – Торунь: Liha-Pres. 2024. C. 127–130. URL: http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/download/270/8166/18339-1?inline=1 (дата звернення: 15.01.2025).

Ювелірні прикраси. OBERIG JEWELRY: вебсайт. 2025. URL: https://oberig.jewelry/ (дата звернення: 07.01.2025).

Published

2025-01-15

How to Cite

Mosendz О., Kasianenko К., & Kasianenko І. (2025). THE ROLE OF NATIONAL MOTIVES IN CONTEMPORARY UKRAINIAN DESIGN AND THEIR INFLUENCE ON GLOBAL TRENDS. Ukrainian Art Discourse, (6), 97–108. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.12

Issue

Section

Статті