ДИЗАЙН ОСВІТИ У ДИЗАЙН-ОСВІТІ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Вікторія Мулкохайнен Приватний вищий навчальний заклад "Київський університет культури" https://orcid.org/0000-0002-3455-6942
  • Богдан Конончук Приватний вищий навчальний заклад "Київський університет культури"

DOI:

https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.14

Ключові слова:

дизайн освіти, дизайн-освіта, освітня модель, навчальний підхід, альтернативна освіта, алгоритм, штучний інтелект, трансдисциплінарність, цифровізація, візуалоцентризм

Анотація

Динамічні виклики часу диктують нам абсолютно нові варіанти вирішень освітніх проблем у галузі дизайну, інколи доволі несподівані і нестандартні. Класичні підходи до викладення нового матеріалу та практичного відпрацювання фахових навичок конструювання, моделювання, побудови композиції, розробки макету в цілому у сучасних умовах глобальної діджиталізації не завжди дають прогнозований результат. Саме цим зумовлена актуальність даної статті, метою якої передбачено визначення проблематики сучасної дизайн-освіти в Україні та формулювання пропозицій щодо покращення ефективності навчального процесу. У статті розглядаються такі тематичні аспекти, як впровадження штучного інтелекту до творчої діяльності та академічна доброчесність, зміни у сприйнятті інформації молоддю та наслідки цифровізації тощо. Зокрема, було з’ясовано, що сьогодні нагальною проблемою української дизайн-освіти постало, насамперед, виховання і розвиток фахівця в умовах стрімкого технічного прогресу та інформаційно-емоційного перенасичення, спричиненого різними обставинами. Для розв’язання цього та інших завдань було запропоновано конкретні трансформації, що полягають в організації партнерських взаємин державних ЗВО з об’єктами альтернативної освіти (приватні курси, школи, академії, онлайн-тьюторіали тощо) у контексті підготовки дизайнерів, в інтеграції міжнародного досвіду в українську освітню систему та запровадженні гнучких навчальних інструментів, адаптованих до стрімких інновацій у мистецькій галузі та соціокультурних викликів часу (зокрема, санкціоноване і координоване викладачами використання інструментів штучного інтелекту під час виконання творчих практичних завдань; соціально відповідальне забарвлення професійної діяльності здобувачів освіти у контексті вибору тематики, концептуалізації та реалізації проєктів; індивідуалізація завдань та шаблонізація теоретичних робіт, яка дисциплінуватиме до впорядкованого викладення власних думок за професійною темою та дотримання методичних кваліфікаційних вимог). Наведені кроки відповідають цінностям трансдисциплінарності (широта, інтеграція та координація), що здатні зміцнити взаємодію учасників навчально-творчого процесу на рівні наставник – учень, налаштувати точність фокусування на предметі вивчення і розвинути креативність.

Посилання

Коломієць А., Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Методологічні підходи до організації дизайн-освіти (аналіз і використання німецького досвіду). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 62, 2021. С. 265–274.

Udris-Borodavko N., Oliinyk V., Bozhko T., Budnyk A., Hordiichuk Y. Aesthetics and semiotics in 21st century visual communications: Pedagogical and sociocultural aspects. Research Journal in Advanced Humanities, 2023. Vol. 4, № 4. P. 22–40. DOI: https://doi.org/10.58256/rjah.v4i4.1144

Даниленко В. Дизайнерська освіта України у Європейському контексті. Вісник ЛНАМ [упоряд.- ред. Р. Шмагало]. Спецвипуск. Львів, 1999. С. 173–177.

Averianova N.M., Gook L.Y. Current state of design education in Ukraine (Сучасний стан дизайнерської освіти в Україні). SWorld Journal. Bulgaria, Svishtov, 2022. Issue № 11. Part 5. Pp. 93–97.

Фурса О. Феномен дизайн-освіти у контексті становлення дизайну і системи професійної підготовки майбутніх дизайнерів. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. Серія «Педагогічні науки». Вип. 15, 2020. С. 5–26. URL: https://zbirnik.mixmd. edu.ua/index.php/artedu/article/view/187/71

Білянська М., Букорос А., Коркушко А., Крикун О., Тименко В. Педагогічний дизайн у закладах вищої спеціалізованої освіти. V Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми сучасного дизайну» КНУТД, 27 квітня 2023. С. 310–313.

Трейтяк А. Універсальний дизайн в освіті. 2017. URL: https://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414

Даценко Є. 5 моделей освітнього дизайну або як вчитися ефективно. URL: https://ed-era.com/blog/5-modeley-osvitniogo-dyzaynu/

Мигаль С., Мигаль В., Мигаль Г. Стратегія розвитку дизайн-освіти в повоєнній Україні: трансдисциплінарний підхід. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Архітектура». № 2 (10), 2023. С. 119–129. DOI: https://doi.org/10.23939/sa2023.02.119

Чемерис Г., Брянцева Г., Брянцев О. Шляхи вдосконалення дизайн-освіти у контексті стратегії цифрової трансформації освіти і науки України. Фізико-математична освіта, 2021. Том 32. № 6. С. 49–56. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-032-6-008

Олійник В. Оптимізація викладання комп'ютерного дизайну в умовах дистанційного навчання. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). Lublin, 2021. Vol. 3. №5(33)/2020. P. 31–37. URL: https://kelmczasopisma.com/en/jornal/24.

Олійник В., Болтенков А. Шляхи підвищення ефективності засвоєння функціоналу графічних редакторів (на матеріалах навчального практикума з дисципліни «Комп’ютерні технології в дизайні»). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. Київ: КНУКіМ. 2021. Том 4, № 2. С. 276–290. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246853

Oliinyk V., Chuieva O., Arefiev V., Prystavka V., Knyzhnykova S., Lytvynenko N. Multimedia Technologies in Modern Visual Communications and Design Education. Journal of Curriculum and Teaching, 2022, Vol. 11, № 9; Special Issue. P. 72-80. DOI: https://doi.org/10.5430/jct.v11n9p72

Бровченко А. Дизайн-освіта дорослих як науково-організаційна проблема. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 74. Том 1. 2024. С. 334–338.

Прусак В. Становлення та розвиток дизайн-освіти в Україні (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 31, 2017. С. 71–82.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Мулкохайнен, В., & Конончук, Б. (2025). ДИЗАЙН ОСВІТИ У ДИЗАЙН-ОСВІТІ УКРАЇНИ. Український мистецтвознавчий дискурс, (6), 120–127. https://doi.org/10.32782/uad.2024.6.14